Givetvis går ju utvecklingen framåt och att påstå någonting annat är ju bara rent löjligt.
Att jag då kan ifrågasätta vissa lösningar på dagens bilar är en sak (riva halva bilen för ett lampbyte är inte ursäktligt, även om bilen har fem stjärnor i Euro-NCAP, fick bra betyg för låg lasttröskel i Vi Bilägare, släpper ut kamomilldoft och rosa moln ur avgasröret och har AC, elhissar och metalliclack inkluderat i priset). Men att de blivit BÄTTRE på de flesta plan, det är inte något man kan neka till.
Och då ska man ju jämföra med liknande bilar. Inte gammal BMW 740 mot ny Hyundai i20.
Men jag måste ändå slå ett slag för den bilgeneration som kom sent 60-tidigt 70-tal, den som gav oss t.ex. Saab 99, Volvo 140, kompaktmercan, Granada, Peugeot 504, Rekord C, BMW E12 osv...
Den bjuder på känslan av den första moderna bilen, så att säga.
Bilar med kulbultar i framvagnen, skivbromsar ofta inte bara fram utan runt om med servoassistans, prestanda som hänger med i dagens trafik (och bromsar och väghållning som hänger med) utan att det blir alltför okomfortabelt, säkerhetstänkande som kom på bred front med bl.a. deformationszoner, rena kupéutrymmen, teleskopiska rattstänger, trepunktsbälten osv...
Veteraner som känns någorlunda moderna i daglig trafik efter 40 år, som bjuder på enkel lättförståelig teknik som ofta är skruvvänlig...
De känns helt enkelt som ett stort kliv med tanke på att bara något år tidigare hade en normal familjebil som regel enkrets trumbromssystem utan servo, spindelbultsframvagnar och smörjnipplar till förbannelse precis överallt, bakaxlar som var stela och upphängda i blad alternativt pendelaxlar som bjöd på "farliga" vägegenskaper, treväxlade lådor, klena motorer, dålig komfort och ett säkerhetstänkande som bestod av en rattstång som började bakom stötfångaren och slutade i ett vasst nav av bakelit och metall några centimeter ifrån ansiktet, och en tvåpunkts strypsnara om man hade tur...
En sådan bil är kuriosa idag - en sen 60-talare eller tidig 70-talare GÅR utan tvekan helt utmärkt att ha som enda bruksbil, och vissa syns ju ännu i det ändamålet.
På 40 år har det hänt saker förvisso, men hur mycket? Fler krockkuddar, mer ljudisolering och snålare motorer i all ära (och visst, tack och lov för de sakerna), men rent tekniskt är inte skillnaderna så stora som jag kan tänka mig att folk hade föreställt sig 1970...