3128
Sök

Värför fungkar inte min tempmätare.

3 182 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
har en ford sierra clx 91a ok tempmätaren funkar inte,är det skälva instrumentet som är paj eller är det tempgivaren.
Senast redigerat av pukan2 (17 juni 2006)

220 Inlägg
17 juni 2006
Ford och tempmätare är en klassiker.. Visar den ingenting alls, eller står den kvar i det "kalla" fältet? Dv.s går knappt upp nånting. Om den knappt går upp nånting så är det till 100% säkerhet tempgivaren. Brukar sitta på termostathuset.

3 182 Inlägg
17 juni 2006
Trådstartare
den går inte upp nån ting alls.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 juni 2006
Låter som om det är mäterhuset så det kan ju va matarströmmen dit som pajjat...

12 086 Inlägg
19 juni 2006
PÅ min gamla ford så gick mätaren up lite.. fast den gick aldrig över till normal, jag bytte termostat men den va samma. Nu kör jag en ford V6 och den är tvärt om, den går upp i absolut max när man vrider nyckeln:)

Det är oftast givaren som strular.. så kolla den först, ev glapp lr korroderade kontakter.. rengör och se om de funkar.

21 761 Inlägg
19 juni 2006
Min fars Granada 2.8i hade problem med att tempen inte gick upp ordentligt och då var det flatstiftsanslutningen på givaren som nästan hade gått av. Var bara att byta, sedan blev det bra.

11 Inlägg
20 juni 2006
ta loss anslutningen på givaren och sätt mot jord. Går mätaren i topp så är det givaren som är trasig. Kolla vad det är för färg på ringen som sitter runt anslutningsstiftet när du ändå är där och pillar, för det finns flera olika och färgen berättar hur givaren är kalibrerad.

Sök