Nej, ett regnummer vill man allt se. Försäkringskostnaden kan jag ju kolla upp genom att använda en annan bils regnummer, men jag vill ju kunna kolla om skatten är betald, skulder på bilen finns, och senaste besiktningarna. En inte så dum idé är att kolla efter bilen på Garaget också. Hittar man den kollar man efter samma användarnamn på märkesforum, och ser om ägaren har frågat efter lösningar på något svårt och dyrt problem den senaste tiden.
Skulle jag köpa en bil för halvmiljonen som någon sa skulle jag nog lägga till 10-20k och köpa den på firma istället. Men det kanske inte alltid går med Supra, Skyline osv. Dock inga bilar jag är intresserad av.
Ringer gör man. Om bilen kan antas vara eftertraktad pga modell och pris vill jag ju vara säker på att jag kan få prata med ägaren omedelbart. Vill man inte att folk ringer vissa tider skriver man det. 21.30 som någon skrev är en tid då i alla fall jag antar att folk är vakna om inget annat sägs. Dock skulle jag inte ringa mitt i natten, då sover jag också.
Annonser med "märke" eller "modell" går bort. Jag vill veta vem som säljer bilen. Utländska namn går bort. Står det Erik och Hassan svarar lägger jag på direkt. Kan man inte ens vara ärlig om vad man heter så. Fördomar kan säkert få mig att missa en bra bil, men jag har dåliga erfarenheter av att göra affärer med invandrare. Möter jag en tatuerad kille med pitbull går jag över till andra sidan vägen, och möter jag ett gäng uppenbart berusade ungdomar tar jag en annan väg. Fördomar, visst. Men jag föredrar att undvika besvärliga situationer där risken är betydligt större än vanligt att de ska uppstå.
En titt på ägare och bilens historik innan man kollar på den kan spara in tid och pengar på en onödig resa. Trots det är man ju ibland inte överens med en säljare om vad som är "mint condition". För mig är det snygg lack och glänsande inredning. För köparen kan det vara övermålad rost, ett par dörruppslag och en repig instrumentbräda.
Senast redigerat av Andromeda (7 juni 2010)