3351
Sök

Högtalarbyte i Saab 9-3 SC 2007 (för amatörer)

99 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Hej!

Hade tänkt byta ut lite högtalare i bilen men jag är ingen höjdare på detta.
Jag vet att där sitter totalt 7 högtalare (150w systemet), och jag vet var de är placerade.
Jag skulle gärna byta ut så många som möjligt men jag vill absolut inte riva ner en massa paneler och dörrsidor. Är det någon av högtalarna som är lätt att byta ut utan en massa meck?
Det är en sportcombi så det sitter två högtalare i bagageluckan också. Det ska ju givetvis göra märkbar skillnad vad gäller ljudet.

Gärna beskrivningar på hur man byter högtalarna, eventuellt bilder också. Och framförallt länkar till högtalare som passar i just den här bilen. Det ska inte behöva modifieras eller nåt. Ska bara skruvas av och på och sätta dit kablarna som förhoppningsvis är av vanlig stereokabel + och - (har aldrig bytt högtalare i en bil, och hemma har man bara arbetat med + och -)

Tacksam för alla som hjälper till smile

193 Inlägg
6 juni 2010
Först och främst vill jag säga att jag inte är någon expert på 9-3 och särskilt inte nyare modeller.
Men högtalarna som sitter på instrumentbrädan måste vara absolut lättast att byta.
Bänd upp gallret försiktigt, skruva bort högtalaren, i med en styck 3.5", skruva fast högtalaren och på med gallret.
Är det som i 9-5 så är det 3.5" ute i kanterna(vänster/höger) och 4"(tror jag) i mitten.

3.5" kan jag rekommendera JL Audio. Jag fick ett jäkla lyft med dessa, en helt annan upplösning på ljudet. Iofs satte jag in en annan stereo samt baslåda i samma veva, så det kanske hade någon effekt också roll
http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … c-356.aspx

Kanske är det så att du saknar bas? Då kanske en baslåda är ett bättre val...
Senast redigerat av Falcy (6 juni 2010)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

99 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Jo visst hade jag älskat en baslåda men som jag nämnde så är jag inte särskilt kunnig och vill inte dra kablar genom hela bilen. Tack för svar men som du sa så chansar du bara så jag får avvakta tills fler kommer med något säkert smile

193 Inlägg
7 juni 2010
Philip88 skrev:
Tack för svar men som du sa så chansar du bara så jag får avvakta tills fler kommer med något säkert smile

Nja, så mycket chansar jag inte, jag ville dock reservera mig för ev. fel. smile
Du ser väl om du har galler på instrumentbrädan?(Vilket jag är 99.5% säker på att du har)
Bänd upp dem och kolla, där bör sitta 3.5" där.
Om du inte vågar bända upp gallret till högtalarna ska du nog inte ge dig på att byta något i bilen...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juni 2010
Som jag skrivit till Philip i ett P.M. så sitter det 3,5or under gallren på sidorna på brädan, och ja dom är mycket riktigt de första man bör byta. Men det är inte bara att byta rakt av då det är en dum kontakt till original som måste bort, men i övrigt så passar nästan vilka som helst under gallren. Att byta centern är mest bara dumt & slöseri med pengar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

193 Inlägg
7 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Men det är inte bara att byta rakt av då det är en dum kontakt till original som måste bort, men i övrigt så passar nästan vilka som helst under gallren.

Jupp, därför jag rekommenderade JL. Där får man med allt man behöver och något avancerat ingrepp är det inte tal om.

99 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Nä men som Chrille också skrev i ett PM till mig så krävs det lödkunskaper för att byta dem uppe på instrumentpanelen. Och jag har varken lödkunskap eller tillgång till en löd-grunka så det är väl bäst att jag låter grejorna sitta sad

Men tack till er som har bidragit!

193 Inlägg
8 juni 2010
Philip88 skrev:
Nä men som Chrille också skrev i ett PM till mig så krävs det lödkunskaper för att byta dem uppe på instrumentpanelen. Och jag har varken lödkunskap eller tillgång till en löd-grunka så det är väl bäst att jag låter grejorna sitta sad

Men tack till er som har bidragit!

Vad som skrivs i ett PM kan ju inte jag veta...
Men du ser, det var tur jag reserverade mig för fel då wink

Någon lödning behövdes inte på min 9-5 iaf, låter konstigt, men jag har inte pillat med 9-3 så jag säger inget om det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juni 2010
Falcy skrev:
ChriZtoffer skrev:
Men det är inte bara att byta rakt av då det är en dum kontakt till original som måste bort, men i övrigt så passar nästan vilka som helst under gallren.

Jupp, därför jag rekommenderade JL. Där får man med allt man behöver och något avancerat ingrepp är det inte tal om.

Du påstår alltså att JL skulle ha högtalare gjorde för dom befintliga kontakterna i 9-3SS/SC? Tror jag på först när jag ser det. Dom är nog som alla andra högtalare med flatstiftsanslutningar och då passar dom INTE rakt i. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

193 Inlägg
8 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Du påstår alltså att JL skulle ha högtalare gjorde för dom befintliga kontakterna i 9-3SS/SC? Tror jag på först när jag ser det. Dom är nog som alla andra högtalare med flatstiftsanslutningar och då passar dom INTE rakt i. wink

Nej, 100% bolt-on var det givetvis inte. Men löda gjorde jag inte. Det var med ett par "strumpor" eller adaptrar, kommer inte exakt ihåg.
Högtalarna låter fortfarande efter över ett år bra och det spelar, så jag antar att det fungerar som det ska. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juni 2010
Nej kabelskorna går ju att pressa fast också, men ändå så är det ju nåt som måste göras för att få dit dom, originalkontakten passar inte. smile Men det lilla jobb som krävs för att få fast kabelskorna är lätt värt sett till lyftet det ger i ljudet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök