3583
Sök

Öka effekten på Saab 9-3 2.0T 153hk

75 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#1
Vet någon om man kan öka effekten till 185hk från 150hk på en SAAB 9-3 2.0T utan at chip trimma?
Har hört att det ska vara väldigt lätt men skulle gärna vilja veta mer!
Tack på förhand...


1 422 Inlägg
9 juni 2010
#2
Kosta på chip! farligt att hålla på att pysa upp laddtrycket, kommer bara kosta mer i slutändan.


Bayerische Motoren Werke
271 Inlägg
9 juni 2010
#3
Ja du kan lura din wastegate att släppa ut trycket vid högre ladd med hjälp av brickor. Men det är absolut inget ja rekommenderar dig att göra.
Ser hellre att du chippar och därmed ökar laddtrycket elektroniskt istället för mekaniskt.
Kan starkt rekommendera Nordic Uhr som pillade en hel del med min 900.
Senast redigerat av Caylon (9 juni 2010)


3 860 Inlägg
9 juni 2010
#4
Man ska inte hålla på o pystrimma o ställa ladd utan o chippa/mappa....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

75 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#5
Okej men det är ju exakt samma motor som det är i den med 185hk  så jag tänkte att det kanske bara var något som var "strypt" eller liknande... Vad är det som är skillnaden då på motorerna, för något borde det ju vara då eftersom det skiljer ca 30hk?


3 295 Inlägg
9 juni 2010
#6
programvaran och en magnetventil skiljer. alltså ett chip kommer att lösa dina bekymmer, det äringen moppe du pysslar med nu.


Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 juni 2010
#7
Slave_joe skrev:
programvaran och en magnetventil skiljer. alltså ett chip kommer att lösa dina bekymmer, det äringen moppe du pysslar med nu.

Om det är T7 motor så är magnetventilen den samma. Begagnat motorstyrdon från en 185hk kommer ju ge dig dom hästarna isånafall, men programering  och styrdon (+ev. byte) kostar en slant det med.
Om det är en T5 behöver du både styrdon, magnetventil och slangar för att upgradera den.

http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning … sub_page=1

2900:- för bara programvaran och du får 200-220 hästar istället för 185 om du nu har en T7 motor.
För T5 tillkommer ju magnetventilen och slangarna men det borde finnas billigt på nån skrot om du inte köper nytt från Nordic eller Saab tex.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

141 Inlägg
9 juni 2010
#8
Du har skrivit att du har en 150hk i inlägget men 153 i trådnamnet?

För att bena ut lite grann här..


Om du lyfter på motorhuven så kommer du se antingen:
Svart ventilkåpa med svart tändkassett.
Svart ventilkåpa med röd tändkassett.


Om du har svart/svart så har du den nyare motorn som kallas T7 och då är enda skillnaden mellan 150hk och 185hk programmvaran samt turbotrycksmätaren i instrumentet. Allt annat är samma.
Denna motorn är så kallad lågfriktionsmotor, med tunna o klena kolvar (funkar dock bra upp till 250-300hk)


Om du har en svart/röd så har du en äldre motortyp som kallas T5.  Denna motorn har 154hk
Samma motor som sitter i 900 och 9000 istortsett.
Skillnaden är att du inte har någon magnetventil som styr laddtrycket samt att du har en motor i miljöklass 1.
Där behöver du komplettera med en magnetventil samt några slangar och programmvara precis som pukadjuret skrev.
Denna motorn är bättre, den har stabilare kolvar och är en motor som med mera trim kan ge MYCKET effekt.



Men punkt ett är att ta reda på vilken motor du har. smile
2,0t 150hk eller 2,0t 154hk ?

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

75 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#9
Hehe okej ja det kanske man skulle sagt från början då, det är T5 i "den svart/röda"...
Har en saab 900 2.0t med 185hk som är lite krockskadad och så är transmissionskåpan sönder, så den tänkte jag skrota! Men skulle jag kunna ta magnetventilen, slangar och programvaran ifrån den då t.ex?


Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 juni 2010
#10
Magnetventil och slangar är bara å slänga i 9-3an.
Styrdonet tror jag måste programeras om in i bilen innan den går att köra med. Men tror inte det ska vara nått större problem utöver det.
Tror det var först T7 styrdonen som behövs skiljas ur gamla bilen. Inte så ofta man byter motorstyrdon mellan bilar så kommer inte ihåg riktigt hur det var, chippa kostar ju inte mycket mer och man för över dubla effektökningen jämfört med bara styrdonsbyte.
Skulle föreslå Nordic-programvara i styrdonet du har i bilen och överflyttning av magnetventilen ink. slangar från 900an.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

75 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#11
Okej, jag kan fan ingenting... Men jag vill gärna lära mig så tack för hjälpen!


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
9 juni 2010
#12
Du har ett av världens mest avancerade original styrsystem och du funderar på att inte chippa? Ta en titt på T5suite så kan du faktiskt göra det själv, helt gratis (förutom kablage).

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

83 Inlägg
22 juni 2010
#13
Lånar tråden lite, hur är det med Saab's "B204" motor som ligger på 130 hk? Går den också att få till 185 hästar med ett chip?


1 019 Inlägg
22 juni 2010
#14
92an skrev:
Lånar tråden lite, hur är det med Saab's "B204" motor som ligger på 130 hk? Går den också att få till 185 hästar med ett chip?

B204i har 130hk och saknar turbo. Mycket svårtrimmad med andra ord.


323 Inlägg
22 juni 2010
#15
Vad jag hör och fattat så är de bara magnetventilen som skiljer mellan hög och låg tryck dvs samma styrbox.

det som görs för att få en högtryck är att montera magnetventil för kabel ska vara framdraget och sen sätta i en säkring i säkringsboxen.

Har ej gjort denna operation utan bara hört så jag kan ha fel.


157 Inlägg
22 juni 2010
#16
Froborg skrev:
Vad jag hör och fattat så är de bara magnetventilen som skiljer mellan hög och låg tryck dvs samma styrbox.

det som görs för att få en högtryck är att montera magnetventil för kabel ska vara framdraget och sen sätta i en säkring i säkringsboxen.

Har ej gjort denna operation utan bara hört så jag kan ha fel.

det är inte samma styrbox, körde med magnetventil och lätttrycksprogramvara i ett år och det blev ingen skillnad med magnetventilen

323 Inlägg
22 juni 2010
#17
benilsson skrev:
Froborg skrev:
Vad jag hör och fattat så är de bara magnetventilen som skiljer mellan hög och låg tryck dvs samma styrbox.

det som görs för att få en högtryck är att montera magnetventil för kabel ska vara framdraget och sen sätta i en säkring i säkringsboxen.

Har ej gjort denna operation utan bara hört så jag kan ha fel.

det är inte samma styrbox, körde med magnetventil och lätttrycksprogramvara i ett år och det blev ingen skillnad med magnetventilen

kom på nu att de gäller nog ng900 de jag skrev


157 Inlägg
22 juni 2010
#18
Froborg skrev:
benilsson skrev:
Froborg skrev:
Vad jag hör och fattat så är de bara magnetventilen som skiljer mellan hög och låg tryck dvs samma styrbox.

det som görs för att få en högtryck är att montera magnetventil för kabel ska vara framdraget och sen sätta i en säkring i säkringsboxen.

Har ej gjort denna operation utan bara hört så jag kan ha fel.

det är inte samma styrbox, körde med magnetventil och lätttrycksprogramvara i ett år och det blev ingen skillnad med magnetventilen

kom på nu att de gäller nog ng900 de jag skrev

men på 900an finns ju ingen lättrycksturbo:P

83 Inlägg
22 juni 2010
#19
Garfield skrev:
92an skrev:
Lånar tråden lite, hur är det med Saab's "B204" motor som ligger på 130 hk? Går den också att få till 185 hästar med ett chip?

B204i har 130hk och saknar turbo. Mycket svårtrimmad med andra ord.

Okej :S Men är det lika i övrigt? Går det inte att montera en likadan turbo som de andra motorerna har och sedan chippa?


157 Inlägg
22 juni 2010
#20
92an skrev:
Garfield skrev:
92an skrev:
Lånar tråden lite, hur är det med Saab's "B204" motor som ligger på 130 hk? Går den också att få till 185 hästar med ett chip?

B204i har 130hk och saknar turbo. Mycket svårtrimmad med andra ord.

Okej :S Men är det lika i övrigt? Går det inte att montera en likadan turbo som de andra motorerna har och sedan chippa?

som sagt köp en med turbo från början, blir billigare och går igenom besiktning men framförallt enklare


Sök