Tjena!
Jag har köpt en Saab 9000 cse 2,3 ltt. -95
Det skulle "bara" vara kopplingen som var fel på den.
Den skrapade REJÄLT när kopplingen var uppsläppt men inte när den var nedtryckt.
Så jag chansade på att det var urtrampningslagret.
Efter jag rev den så kunde jag konstatera att lamellen var fel vänd..
Hursomhelst, då lådan var nybytt enligt förra ägaren och hade bara gått 9k mil brydde jag mig inte om att kolla upp den.. (Lita inte på folk.. jag vet!)
När allt var klart skulle jag på en provtur då kom jag bara två km..
Det började skrapa något så fruktansvärt från lådan och det luktade bränd olja..
Lådan verkar ha låst sig på något drev då man växlar och lägger i valfri växel så gungar bilen bara(som om handbromsen är åtdragen)
När man kollar ner i påfyllningshålet på lådan ser man att det är väldigt mycket flis därinne..
Enligt en mek så skulle det kunna räcka att byta oljan. Kan detta stämma?
Lådan som sitter i är en fm54003 från 2,0t..
Kan man byta mot en låda från en ng900 med samma motor??