3129
Sök

Saab 9000 CSE växellåda

92 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!


Jag ska byta växellåda på min Saab 9000 cse 2.3t 1996. Nu är det så att jag ringde en skrot och han var tvungen att ha ett nummer som skulle stå på originalväxellådan på en nitad liten skylt.

Problemet är att jag inte har den skylten på min växellåda och det gick inte bara att ta en låda från en annan 9000 cse runt samma årsmodell för det kunde vara olika utväxlingar osv..

Hur ska jag få reda på rätt?
Det står inget om detta i pappren eller handboken heller.

Tacksam för snabba svar !


Mvh


92 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#2
Kom igen, ingen som vet?


92 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#3
Skulle ni chansat o köpt en växellåda från en annan Saab 9000 CSE ? Det passar ju i vilket fall som helst.. eller?

Tacksam för svar!


1 019 Inlägg
21 juni 2010
#4
Jackiechan skrev:
Skulle ni chansat o köpt en växellåda från en annan Saab 9000 CSE ? Det passar ju i vilket fall som helst.. eller?

Tacksam för svar!

Nja, växellådor från -94 och framåt passar men som sagt utväxlingen kan skilja.


92 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#5
Okej, men märker jag någon skillnad om jag nu skulle få en med fel utväxling?


STREETRACER
892 Inlägg
21 juni 2010
#6
du ska ha en låda ifrån en 9000i wink  dem håller bättre o så får du mer acc men lite mindre toppfart wink

Bmc Crew

98 Inlägg
21 juni 2010
#7
Ja de märker du genom att den kommer varva lite mer/mindre när du ligger i t.ex. 110 än vad den gjorde. Jag har en låda att sälja om du är intresserad. PM för mer info.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 juni 2010
#8
Tjohopp! Det som skiljer mellan motormodellerna är som sagt utväxlingen. Köper du från en 2.3FTT eller Aero kommer du få flytta över höger medbringare/drivknutsklocka från din gamla låda.
Lådor från -97 till -98 har en förbättrad (symmetrisk) diff, kan vara värt att tänka på smile

Är dock osäker på om "40" lådan som du har sitter på mer än just 2.0t?

Men är den från en 2.0t och den är mellan 94-98 så passar den rakt på utan att något skiljer!

Hade inte satsat på en "35" låda, dvs den från 2.0i då den varvar jobbigt mycket i högre fart, ganska oekonomiskt med sad
Den utväxlingen som du tycker jag personligen är den som är att föredra smile
Lådan med högre utväxling "45" funkar ju bra om man åker mycket långfärd men bilen upplevs ju som lite slöare tack vare annan utväxling...

Rent hållbarhetsmessigt skiljer det inget mer än att de med symmetrisk diff håller lite bättre smile

Oljebyte i lådan kan ju vara en god ide med, går i knappt 3 liter smile


32 Inlägg
19 juli 2010
#9
Tjena!
Jag har köpt en Saab 9000 cse 2,3 ltt. -95
Det skulle "bara" vara kopplingen som var fel på den.
Den skrapade REJÄLT när kopplingen var uppsläppt men inte när den var nedtryckt.

Så jag chansade på att det var urtrampningslagret.

Efter jag rev den så kunde jag konstatera att lamellen var fel vänd.. roll

Hursomhelst, då lådan var nybytt enligt förra ägaren och hade bara gått 9k mil brydde jag mig inte om att kolla upp den.. (Lita inte på folk.. jag vet!)

När allt var klart skulle jag på en provtur då kom jag bara två km..
Det började skrapa något så fruktansvärt från lådan och det luktade bränd olja..

Lådan verkar ha låst sig på något drev då man växlar och lägger i valfri växel så gungar bilen bara(som om handbromsen är åtdragen)

När man kollar ner i påfyllningshålet på lådan ser man att det är väldigt mycket flis därinne..

Enligt en mek så skulle det kunna räcka att byta oljan. Kan detta stämma?

Lådan som sitter i är en fm54003 från 2,0t..

Kan man byta mot en låda från en ng900 med samma motor??


Sök