4386
Sök

Andrabilstråden

King Of The Road
154 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
Hej jag och min sambo är ute efter en bra och modern andrabil till rimligt pris (max 55 000 sek), men har  kört fast lite. det blir lite dyrt att pendla med en jeep wrangler 3.8l v6, 6 mil om dagen smile

dom bilar jag har tittat mest på är peugeot 307 2.0 / Renault megane 2.0 /ford focus 2.0/ citroen c2 1.6 vtr samt mazda 323f

hjälp mig med plus o minus på dessa modeller och har ni bättre förslag så är jag öppen för det.

mina krav:

årsmod 2000 och frammåt

bilen ska vara halvkombi eller kombi eftersom vi har hundar.

motor: vanlig 2.0 eller liknande runt 130 hkr dock ej mindre än 110 hkr.

ska vara relativt bränslesnål

ska hällst inte ha gått mer än 15k mil och är så fallet ska den va fullservad.

Tillförlitlig.

kravlistan kommer nog att fyllas på eftersom men detta är vad jag kommer på nu.

Best regards / Henke

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!

1 854 Inlägg
11 juni 2010
Saab 9-3

Går billigt och bra, stort bagage billig att äga billig att köpa

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 juni 2010
Vet i tusan om jag skulle våga ha en hund i Mazda 323F:s bagageutrymme eller i 5-dörrars halvkombin av Focusens bagageutrymme hmm Dom har nästan bara bakrutan att kolla ut genom plus att det är trångt och instängt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 juni 2010
kolla på toyota avensis touring, hyfsat stor, bränslesnål, 110 hästaren drar 0,6 blandad, driftsäkra (iaf enligt min erfarenhet.)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

428 Inlägg
11 juni 2010
Kanske en Passat TDI ? Dom går fint och är billiga att köra smile

Ex: http://www.blocket.se/lund/Volkswagen_P … _3&w=3

jorgen72
11 juni 2010
Kör du ¨så mycke är ju en diesel ett klart bättre alternativ jag har själv en golf4 tdi o den går på 039 blandad körning verklig förbrukning o inte efter färddatorn lupo är ju ett annat alternativ som går ännu billigare 027 verklig förbrukning.

1 570 Inlägg
11 juni 2010
Mitt förslag är V70 2,0; stor, säker och bekväm.

184 Inlägg
11 juni 2010
Audi A4, med 1.8 turbon, liten kombi som går billigt med hyffsat bra prestanda. vet dock inte exakt hur dom ligger i pris men borde va runt 50-60k?

EDIT: såg nu att du ville ha minst 2.0l motor?
Senast redigerat av Donken86 (11 juni 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juni 2010
Läste igenom tråden och reagerade på att alla rekommenderade så stora bilar, finns småbilar som lastar i klass med många bilar ovan med fällt baksäte och som är smidigare och vettigare som andrabil.

Sedan såg jag bilen "Master_Lars" länkade till, och ändrade mig lite. En såpass ny, rolig och praktisk bil som Octavia RS är verkligen ingen dum idé. smile

Och jämfört med de bilar du räknade upp i första inlägget är det ett smart val, Peugeot, Renault och Ford tillhör varken de mest driftsäkra eller de bäst utförda bilarna man kan köpa. (Välj bort dom?) C2 känns visserligen likadan, men är en rolig liten krabat som åtminstone verkar lite bättre hopskruvad men den är verkligen liten den bilen.

Och Mazda 323F är troligtvis lite mer driftsäker än Octavia men omodern och tråkigare, nej Skodan verkar onekligen vara mer bil för pengarna då utan att för den sakens skull vara en stor, klumpig och törstig Volvo eller liknande smile

Opel Zafira är ingen dumt val den heller om ni känner att ni behöver utrymme, inte rolig men praktisk:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Op … 11&w=3
*Finns med större motorer, bla en 2.2l.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök