4236
Sök

9-3 Aero -01, trimmad?

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag köpte en 9-3 Aero -01 i väldigt fint skick med låga mil och full sevicebok i höstas. Bilen går jättebra och det är nästan så jag funderar om den inte går lite väl bra. Enligt tidigare ägaren som också är den ende ägaren om man bortser från att han flyttat bilen kring sig själv, företaget, frugan och sonen några gånger av skattetekniska själ så är det en original.

Fullgasacceleration på 2an är inte att tänka på, bilen tokspinner och kastar gärna åt det håll där viktfördelningen är som störst. Det kanske inte är något unikt. Den gör detsamma vid
fullgasacceleration på 3an. När jag skulle ut på motorvägen i torsdags och det var några droppar vatten på vägbanan och tryckte i på 4an så började den spinna igen. Är det normalt att spinna loss på 4an med en 205 hk bil?

Hur får jag enklast och billigast reda på min bils effekt?

Mvh
Rickard

98 Inlägg
13 juni 2010
#2
Oj de låter som att du har bra mycket mer pulver än orginal, eller helt värdelösa däck. Har nämligen en likadan bil med ungefär 250hk för tillfället och den kan väl spinna ibland på 2an när man ger järnet på en rak väg med lite halvtaskig asfalt men aldrig en chans att de händer på 3an.

Antingen får man gratulera till att du har en bil som går jäkligt bra, eller att du har kassa däck;)


Servicetekniker
160 Inlägg
13 juni 2010
#3
Och du är säker på att det faktiskt spinner så det inte är kopplingen som slirar bara?

OG9-3 2.0T Sport Edition

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#4
Nej, det släpper verkligen! När jag kopplar ur antispin så "målar jag lakrits" ganska rejält smile Jag har kört ifrån BMW M3 och 911 Carrera 4S och faktiskt bara fått stryk av en Audi R8 men då hängde jag ändå på och om inte tog in på vid acceleration på 2an. Sommardäcken är körda max 1000 mil men vet inte riktigt hur bra dom är (pratade faktiskt med däckfirman om mitt "problem" med att bilen spinner och de sa att jag hade däck i bra skick) och vinterdäcken var helt nya när jag satte på dom i vintras; saknar dock en del dubb just nu :p

Jag är tyvärr ganska mycket "tummen mitt i handen" när det gäller att meka med bilar, så att pilla bort styrboxar och sånt skulle jag inte våga mig på. Kanske man skulle kunna köra någon form av accelerationstest och ha stoppur och kolla mot någon form av mall om något sådan existerar? Jag förstår givetvis att man inte får reda på exakt effekt på sådant vis, men ändå en ganska bra uppfattning.

Jag hade en 2,0T lågtryck innan den här och dom ligger väl runt 155hk. Det känns INTE som det bara skiljer 50hk mellan min gamla och den här! smile

977 Inlägg
13 juni 2010
#5
Ja kör du ifrån en BMW M3 och en Porsche 911 Carrera 4S då borde det allt vara lite mer pållar under huven. Om de nu va beredda på race. wink

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juni 2010
#6
Om det är en Aero så har du laddtrycksmätare i huvudinstrumentet, om bilen är original laddar den upp till det röda, ev. lite in på det röda vid fullt gaspådrag. Om den är trimmad så att den ritar svarta sträck när du tittar på gaspedalen så borde den ladda den röda delen till max också. Absolut inte någon säker sätt att kolla efter trim men borde ge ett hum iaf.
Annors kan du tex. svänga förbi en Saab verkstad och be dom kolla up vadför programvara som sitter i styrboxen, kan inte kosta många hundralappar men då får du högst ett svar om det är original eller eftermarknads program i och inte vad för ev. trimprogram som sitter i eftersom det endast går å se programeringsdatum och mjukvarunummer och trimm programvara brukar ha helt andra betekningar än org.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

98 Inlägg
13 juni 2010
#7
Pukadjuret skrev:
Om det är en Aero så har du laddtrycksmätare i huvudinstrumentet, om bilen är original laddar den upp till det röda, ev. lite in på det röda vid fullt gaspådrag. Om den är trimmad så att den ritar svarta sträck när du tittar på gaspedalen så borde den ladda den röda delen till max också. Absolut inte någon säker sätt att kolla efter trim men borde ge ett hum iaf.
Annors kan du tex. svänga förbi en Saab verkstad och be dom kolla up vadför programvara som sitter i styrboxen, kan inte kosta många hundralappar men då får du högst ett svar om det är original eller eftermarknads program i och inte vad för ev. trimprogram som sitter i eftersom det endast går å se programeringsdatum och mjukvarunummer och trimm programvara brukar ha helt andra betekningar än org.

Det där med orginal "laddtrycksmätare" går inte att kolla på eftersom den är helt elektrisk och programmerbar. Dessutom visar den luftmassan och inte trycket på dessa bilar. rätta mig om jag har fel.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 juni 2010
#8
Pukadjuret skrev:
Om det är en Aero så har du laddtrycksmätare i huvudinstrumentet, om bilen är original laddar den upp till det röda, ev. lite in på det röda vid fullt gaspådrag. Om den är trimmad så att den ritar svarta sträck när du tittar på gaspedalen så borde den ladda den röda delen till max också. Absolut inte någon säker sätt att kolla efter trim men borde ge ett hum iaf.
Annors kan du tex. svänga förbi en Saab verkstad och be dom kolla up vadför programvara som sitter i styrboxen, kan inte kosta många hundralappar men då får du högst ett svar om det är original eller eftermarknads program i och inte vad för ev. trimprogram som sitter i eftersom det endast går å se programeringsdatum och mjukvarunummer och trimm programvara brukar ha helt andra betekningar än org.

"laddtrycksmätare" på t7 bilar mäter inte övertryck i systemet, den mäter luftmassa. så den visar inte riktigt som dem äldre t5 motorerna gör. roll men över på rött lär den gå.
Senast redigerat av kwansa (13 juni 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

347 Inlägg
13 juni 2010
#9
Ballerina skrev:
Nej, det släpper verkligen! När jag kopplar ur antispin så "målar jag lakrits" ganska rejält smile Jag har kört ifrån BMW M3 och 911 Carrera 4S och faktiskt bara fått stryk av en Audi R8 men då hängde jag ändå på och om inte tog in på vid acceleration på 2an. Sommardäcken är körda max 1000 mil men vet inte riktigt hur bra dom är (pratade faktiskt med däckfirman om mitt "problem" med att bilen spinner och de sa att jag hade däck i bra skick) och vinterdäcken var helt nya när jag satte på dom i vintras; saknar dock en del dubb just nu :p

Jag är tyvärr ganska mycket "tummen mitt i handen" när det gäller att meka med bilar, så att pilla bort styrboxar och sånt skulle jag inte våga mig på. Kanske man skulle kunna köra någon form av accelerationstest och ha stoppur och kolla mot någon form av mall om något sådan existerar? Jag förstår givetvis att man inte får reda på exakt effekt på sådant vis, men ändå en ganska bra uppfattning.

Jag hade en 2,0T lågtryck innan den här och dom ligger väl runt 155hk. Det känns INTE som det bara skiljer 50hk mellan min gamla och den här! smile

vill inte vara en partypooper men BMW M3 och 911 carrera 4S behöver du en bra bit över 300hk för att ha en chans mot med en FWD turbospis. Drog själv mot en trimmad 9-3 aero (pös endel om den vid växlingar så visst den kanske inte var trimmad) men han hade inte en chans trots att han fick ett försprång av mig och jag hänger inte med en Carrera 4S...
men det låter iallafall onekligen som att du har endel krut i bilen


62 Inlägg
13 juni 2010
#10
Finns ju ingen annan utväg än att åka och bromsa bilen någonstans.. Borde väl finnas nån dyno i Gefle? smile Lämna gärna resultaten här sen!

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#11
-ekgbg- skrev:
Ja kör du ifrån en BMW M3 och en Porsche 911 Carrera 4S då borde det allt vara lite mer pållar under huven. Om de nu va beredda på race. wink

M3 hade lilla blonda flickvännen med sig i bilen så jag tror nog att han gjorde sitt bästa smile Hittade honom faktiskt här på garaget när jag kom hem. Jag har svårt att tänka mig att jag har 300+ hk i min bil utan jag tror nog att det var föraregenskaperna som avgjorde wink Men när vi accade på motorvägen så var det ganska jämnt men när vi kom till infarterna till stan så hade han inget att komma med.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#12
Pukadjuret skrev:
Annors kan du tex. svänga förbi en Saab verkstad och be dom kolla up vadför programvara som sitter i styrboxen, kan inte kosta många hundralappar men då får du högst ett svar om det är original eller eftermarknads program i och inte vad för ev. trimprogram som sitter i eftersom det endast går å se programeringsdatum och mjukvarunummer och trimm programvara brukar ha helt andra betekningar än org.

Jag körde 7000-mila där och efter att ha kollat protokollet mot enklare saker som skulle ha utförts så fuskades det rejält! 5000:- bye bye; så jag ligger lite i krig med dom hmm

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#13
Bestbudd skrev:
Finns ju ingen annan utväg än att åka och bromsa bilen någonstans.. Borde väl finnas nån dyno i Gefle? smile Lämna gärna resultaten här sen!

Jag har inte hört om någon faktiskt men det skulle givetvis vara värt för att få veta. Vad kostar sånt? 1000:-?

Det skulle vara fint om det fanns någon form av benchmarks med accelerationstider som man kunde jämföra med!

347 Inlägg
13 juni 2010
#14
Jepp beror ju lite på vilken M3 det är men samtliga har väl över 300hk? Han hade kanske 100kg ljudutrustning i bilen big_smile

Reagerade just kanske på 911 Carrera 4S som har ca 355-385hk beroende på årsmodell, AWD med tyngden på bakhjulen och gör 0-100 på 4,7sek.
Jag tar nog inte i om jag säger att du behöver närmare 400hk för att ha en chans att slå en sån bil men hur du ska få ner det i backen är frågan bara...

OBS! är lite porschenörd därav reaktionen wink

vad kan man som mest få upp en 9-3 Aero 205hk utan att behöva rejäla ombyggnationer (ny turbo) och förstärka växellåda mm ni som vet?
Senast redigerat av davel (13 juni 2010)


23 Inlägg
13 juni 2010
#15
Ballerina skrev:
Jag köpte en 9-3 Aero -01 i väldigt fint skick med låga mil och full sevicebok i höstas. Bilen går jättebra och det är nästan så jag funderar om den inte går lite väl bra. Enligt tidigare ägaren som också är den ende ägaren om man bortser från att han flyttat bilen kring sig själv, företaget, frugan och sonen några gånger av skattetekniska själ så är det en original.

Fullgasacceleration på 2an är inte att tänka på, bilen tokspinner och kastar gärna åt det håll där viktfördelningen är som störst. Det kanske inte är något unikt. Den gör detsamma vid
fullgasacceleration på 3an. När jag skulle ut på motorvägen i torsdags och det var några droppar vatten på vägbanan och tryckte i på 4an så började den spinna igen. Är det normalt att spinna loss på 4an med en 205 hk bil?

Hur får jag enklast och billigast reda på min bils effekt?

Mvh
Rickard

Ställ dig bredvid mig så ska du få dig en match hehe wink

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
13 juni 2010
#16
De där Sabbarna väger ju inte så jättemkt men gissningsvis så har du nog ca 350Hk eller mer så det är bara att gratulera smile Min är lite tyngre änd in men ska den spinna på 4:an så får det allt vara ojämn väg som är lite "bulig" annars är det inte en chans att den drar loss på 4:an vill jag påstå. Inte om inte hjulen är snedställda och man pressar som helvete ut ur en skarp kurva

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#17
davel skrev:
Reagerade just kanske på 911 Carrera 4S som har ca 355-385hk beroende på årsmodell, AWD med tyngden på bakhjulen och gör 0-100 på 4,7sek.
Jag tar nog inte i om jag säger att du behöver närmare 400hk för att ha en chans att slå en sån bil men hur du ska få ner det i backen är frågan bara...

OBS! är lite porschenörd därav reaktionen wink

vad kan man som mest få upp en 9-3 Aero 205hk utan att behöva rejäla ombyggnationer (ny turbo) och förstärka växellåda mm ni som vet?

Jag tror givetvis att killen/gubben inte var lika sugen som mig att köra slalom på motorvägen i 240 men under accelerationerna så  tyckte jag inte att det var någon större skillnad. Jag tror i de flesta fall när man kör mot någon; så spelar prestandan på bilen mindre roll - det är hur bra du kör eller hur mycket du vågar som avgör. Jag hör själv när jag säger det att det låter otroligt omoget och givetvis ska man inte utsätta medtrafikanter för fara; men... man gör så gott man kan! Det jag gör är helt fel!

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#18
HadesInFlames skrev:
De där Sabbarna väger ju inte så jättemkt men gissningsvis så har du nog ca 350Hk eller mer så det är bara att gratulera smile Min är lite tyngre änd in men ska den spinna på 4:an så får det allt vara ojämn väg som är lite "bulig" annars är det inte en chans att den drar loss på 4:an vill jag påstå. Inte om inte hjulen är snedställda och man pressar som helvete ut ur en skarp kurva

Jag blev ganska paff själv måste jag säga när den började spinna på 4an. Det hade varit lite dugg så vägbanan var lätt fuktig men långt ifrån blö, men jag trodde aldrig att det skulle kunna inträffa ändå. Det var också svagt uppförslut vilket också säkert gjorde saken till.

888 Inlägg
13 juni 2010
#19
LarssaO skrev:
Ballerina skrev:
Jag köpte en 9-3 Aero -01 i väldigt fint skick med låga mil och full sevicebok i höstas. Bilen går jättebra och det är nästan så jag funderar om den inte går lite väl bra. Enligt tidigare ägaren som också är den ende ägaren om man bortser från att han flyttat bilen kring sig själv, företaget, frugan och sonen några gånger av skattetekniska själ så är det en original.

Fullgasacceleration på 2an är inte att tänka på, bilen tokspinner och kastar gärna åt det håll där viktfördelningen är som störst. Det kanske inte är något unikt. Den gör detsamma vid
fullgasacceleration på 3an. När jag skulle ut på motorvägen i torsdags och det var några droppar vatten på vägbanan och tryckte i på 4an så började den spinna igen. Är det normalt att spinna loss på 4an med en 205 hk bil?

Hur får jag enklast och billigast reda på min bils effekt?

Mvh
Rickard

Ställ dig bredvid mig så ska du få dig en match hehe wink

För han skulle vinna eller?

195 Inlägg
13 juni 2010
#20
Haha ja den låter då verkligen inte original om den spinner på 4an smile


Sök