2773
Sök

Saab 9000 cse 2.0 hackar och går dåligt

37 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#21
jonnielahti skrev:
Augustss0n skrev:
Antar att bilen ska gå så här kasst då, tråkigt sad

2.0an utan turbo är inte så slö!
min 9000 med 2,0a som jag hade förr va enligt mig pigg!
börja med att kolla vakumläckage!
om de inte hjälper, testa med att byta vevaxelgivare, löser de inte så e nog pumpen slut wink
EDIT: nya vakumslangar ska va sk. 4mm innermått.
bilen har gått?

Min e grymt slö och det är det som är så tråkigt.
Får leta lite läckage då smile
Vevaxelgivaren får jag antagligen byta ut när jag väl hittar den inne i motorummet tongue
Och bilen har bara gått 13 857 mil


37 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#22
Frågade några om vevaxelgivaren o dom sa att de inte va den, för enligt dom så skulle bilen inte rulla om de va den.
så hoppas att de e mapsensorn men de e nog tvek :S
Och om de hade varit pumpen så tyckte dom att de skulle synas på mätaren att den drogg massor.

Ska prova en Map Sensor idag, och göra ett cylinder prov.
Hittar ja inget fel så vet ja inte va jag ska kolla här näst.


37 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#23
Provat Map sensor men inge skillnad. sad


37 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
#24
Kollat cylindrarna, det ända som återstår nu är vevaxelgivaren.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2010
#25
ta bort tanklocket då.. se om den funkar bättre då smile


337 Inlägg
2 juli 2010
#26
hackar den och rycker vid gaspådrag så har du samma fenomen som jag hade i min civic.
bytte tändkablar så var det löst.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2010
#27
hade de problemet, och då vare d.i kasseten smile


7 Inlägg
30 juli 2010
#28
Du smile jag bytte vakumslanga på min, blåa för skoj skull. bilen gick något jämnare och va något rappare på gasen så ja kan tänka mig att om du kollar upp lite om du hittar något läckage så kan du kanske hittar felet. Men jag kan även ha fel ^^ hitta små hål å sprickor på mina slangar. ta du dig en kik å kolla lite smile De kostar inte många kronor å byta dem heller!

13 Inlägg
30 juli 2010
#29
tjena.. testat och bytt tändkasset?? tongue smile t7 du har va??  eller va är de för års?

37 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#30
Har kollat efter läckage men hittar inget. sad

Ska kolla vevaxelgivaren nu de e allt som e kvar har bytat allt annat.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
30 juli 2010
#31
Jorpaa skrev:
tjena.. testat och bytt tändkasset?? tongue smile t7 du har va??  eller va är de för års?

ingen 9000 har T7, inte orginal iaf smile

jag tycker att du ska se över magnetventilen och slangarna till den, eventuellt låna en av en kompis och titta om det blir bättre.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

888 Inlägg
30 juli 2010
#32
kwansa skrev:
Jorpaa skrev:
tjena.. testat och bytt tändkasset?? tongue smile t7 du har va??  eller va är de för års?

ingen 9000 har T7, inte orginal iaf smile

jag tycker att du ska se över magnetventilen och slangarna till den, eventuellt låna en av en kompis och titta om det blir bättre.

Varför i hela friden ska han kontrollera mv och slangarna på en 2,0i wink

37 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#33
Den börjar bara hacka / rycka mer och mer...börjar änna bli trött på bilen nu sad

Dock har jag inte provat att byta vevaxelgivaren, som ja fatta det så sitter den i blocket brevid växellådan men vissa säger att det är en knacksänsor eller va det heter och vissa säger att det är vevaxelgivaren.
Sen så säger andra att den ska sitta vid remmen.
Jag är helt förvirrad har även sökt på google men alla forum säger olika!

Någon som verkligen e säker på vart den sitter på en 97a?

Taaack i för hand tongue

Har kollat = Tändkasetten, Map Sensorn, bränslefilter, Luftfilter, kollat läckage, Gjort Cylinderprov, Kollat om det är stopp i katten, kollat kedjan och ventilerna, remmarna, Oljan e fin och sen e de något mer men kommer inte på vad de va just nu.
Senast redigerat av Augustss0n (8 augusti 2010)


2 164 Inlägg
8 augusti 2010
#34
Gå över alla vakum slangar med startgas när motorn är igång.
Ändras varvet då vet du var felet är vilket jag inte skulle tro är felet.
Kolla upp givarna o om du har möjlighet mät motständet på dom.
Va exakt de kan vara är svårt att säga men kan lika gärna va DIn som nått annat.
Va kör du för stift i bilen??

/F


37 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#35
Har redan gått över slangarna men inget ändrades, använder NGK tändstift menat för saab.
Tycker de e konstigt om givarna ska ha gett sig eftersom den bara har gått 13 900 mil.


2 164 Inlägg
8 augusti 2010
#36
Augustss0n skrev:
Har redan gått över slangarna men inget ändrades, använder NGK tändstift menat för saab.
Tycker de e konstigt om givarna ska ha gett sig eftersom den bara har gått 13 900 mil.

Vilka stift va de?? va de 6or eller 7or du satte i??


37 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#37
Ah du ingen aning faktiskt men enligt mekonomen va de dom jag skulle ha. yikes
Har hört att saab inte riktigt vill me vissa tändstift.

Står NGK R på dom har jag för mig tongue
Senast redigerat av Augustss0n (8 augusti 2010)


2 164 Inlägg
8 augusti 2010
#38
Testa med ngk bcpr 6es11.
Har för mig att de är olika till turbo modellerna o icke turbo.
Turbon ska ju ha ngk bcpr 7es 11.

/F


37 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#39
Ja de kan vara värt ett försök smile


31 Inlägg
8 augusti 2010
#40
tycker det låter som att bräslepumpen är på väg.....en kompis till mig har en 9000 aero som började gå ryckit å för några veckor sedan, sen tvärdog bilen å han lämnade in bilen för byte av bränsle pump å sen gick den igen och MYCKET bättre än innan den började rycka.



Sök