2497
Sök

[FIXAT!] Hur F*N får man loss denna mutter?!?! [Bilder]

28 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej allihop!

Jag tänkte byta hjullager på bilens vänstra framdäck, men får inte loss muttern som håller i allt! Någon som vet hur man får loss den om man ska göra på något speciellt sätt?

Har försökt med det mesta.. Pajjat några verktyg, hoppat, låtit någon bromsa samtidigt, satt ner bilen på reservdäcket för att försöka på navhålet....

http://img267.imageshack.us/img267/9292/img007fx.jpg

Mittenbulten!

http://img149.imageshack.us/img149/2370/img009fa.jpg
Senast redigerat av 4m4s0 (29 juni 2010)

Behöver mental hjälp och stöd! =(

Hojmek
748 Inlägg
17 juni 2010
#2
Mutterknack! smile

35 Inlägg
17 juni 2010
#3
Eller om du inte har mutterknack, så ta ett järn rör och sätt på en ring nyckel, desto längre ifrån du trycker desto mindre kraft behöver du använda ! smile, hävstångsmetoden hehe big_smile

35 Inlägg
17 juni 2010
#4
ReXorZ skrev:
Eller om du inte har mutterknack, så ta ett järn rör och sätt på en ring nyckel, desto längre ifrån du trycker desto mindre kraft behöver du använda ! smile, hävstångsmetoden hehe big_smile

hylsnyckel*

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
17 juni 2010
#5
Ibland får man ta o bränna tills muttern e ilröd innan den släpper ihop me att man bankar på den

tjooolihoo

huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2010
#6
Lite halvmeckigt att dra bort såna där muttrar på nya fordonsprylar tom (speciellt om
de är dragna med för högt vridmoment tongue). Men förlängningsrör/motsvarande tror jag på.

Testa värma med eeeeld eller kyla med kylspray.
Senast redigerat av steifan (17 juni 2010)


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
17 juni 2010
#7
Ta och köp dig ett sånt här t.ex
http://handla.swedol.se/images/large/VE-29890.jpg

Finns på biltema i 3/4", köp dig gärna en 3/4"- krafthylsa i den storleken + en kraftförlängare (dom svarta), sen är det bara att ta i för "kung och fosterland" tongue

Mvh Thomas

1 335 Inlägg
17 juni 2010
#8
Elda!

402 Inlägg
17 juni 2010
#9
På en del bilar är dom aviggängade på den ena sidan, kanske är så på din? Vilken bil gäller det?


1 212 Inlägg
17 juni 2010
#10
http://biltema.se/Verktyg/Svetsning-och … lbrannare/

och som ovan: Ta och köp dig ett sånt här t.ex

detta är verktyg du kommer att använda ofta...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 juni 2010
#11
som ovan.. dem brukar sitta åt utav heeelvete.. antingen mutterknack (kompressor) eller med hävstångsprincipen.. det brukar funka.. slipper man ta i såå sjukt mkt..


16 197 Inlägg
17 juni 2010
#12
OphanWitehall skrev:
Elda!

ska man mog inte göra.. risken att man smälter allt fett å packboxen är rätt stor..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 212 Inlägg
17 juni 2010
#13
elda? man värmer...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

5 198 Inlägg
17 juni 2010
#14
KimTk skrev:
Det som fungerade för mig var att ta lilla släggan på spärrskaftet! Gick finfint förutom att jag spärrskaftet gick helt slut! tongue

Inte slägga på spärrskaft... går sönder... Är vanligen en grundregel när man meckar.  ALDRIG slå på spärrskaft...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 juni 2010
#15
gamlingen skrev:
KimTk skrev:
Det som fungerade för mig var att ta lilla släggan på spärrskaftet! Gick finfint förutom att jag spärrskaftet gick helt slut! tongue

Inte slägga på spärrskaft... går sönder... Är vanligen en grundregel när man meckar.  ALDRIG slå på spärrskaft...

går svinbra slå på spärrskaft om manhar ett med lite kvalite..


det är ju bara förfan skruva lös den? så hårt sitter dom inte...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

5 198 Inlägg
17 juni 2010
#16
Wikstromm skrev:
gamlingen skrev:
KimTk skrev:
Det som fungerade för mig var att ta lilla släggan på spärrskaftet! Gick finfint förutom att jag spärrskaftet gick helt slut! tongue

Inte slägga på spärrskaft... går sönder... Är vanligen en grundregel när man meckar.  ALDRIG slå på spärrskaft...

går svinbra slå på spärrskaft om manhar ett med lite kvalite..


det är ju bara förfan skruva lös den? så hårt sitter dom inte...

Dumt å chansa..

Eliminator
1 441 Inlägg
17 juni 2010
#17
Det finns bara ett sätt, det rätta!

Med en mutterknackare (elektrisk/tryckluft) så är den loss på 10 sekunder.

Värm inte, finns absolut ingen anledning!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 212 Inlägg
17 juni 2010
#18
har han tillgång till mutterdragare är det en fördel. värmning+hävstång fungerar fint i hobbygarage...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

* Voff voff *
10 736 Inlägg
17 juni 2010
#19
Nå´t som har funkat bra för mig flera gånger när jag inte haft tillgång till muttermaskin är att sätta dit ett rejält skaft på hylsan och så sätta en domkraft under skaftet och hissa...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Eliminator
1 441 Inlägg
17 juni 2010
#20
kenth66 skrev:
har han tillgång till mutterdragare är det en fördel. värmning+hävstång fungerar fint i hobbygarage...

OBS Ironi! Ja, eller varför inte en lång hävstång mot marken och starta lägg i backen så lossnar den också lol

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök