Våga fråga datorsaker mm

Slaylix tratt
25 januari 2012 · 353 Inlägg

TouchOfRed skrev:

LeafBox skrev:

TouchOfRed skrev:

Har hört att DVI är samma som HDMI fast HDMI har ljudsignal också. Men själv är jag inte hundra på detta

Det stämmer ungefär (finns olika versioner utav HDMI, skillnaden imellan dom vet jag inte, men jag antar att dom uppdaterades utav en anledning)

Men VGA är inte DVI wink

Nej nej, sant smile
Men han måste köpt nån riktigt billig skärm, om det inte är DVI på den?

Gav 1700 för den på rea, ordinarepris vet jag inte. Stod ingenting på förpackning om anslutningar förutom Hdmi, förväntade mig DVI men så var inte fallet, men skitsamma när de finns Hdmi. Skärmen ifråga är en Samsung Syncmaster LED SA350.

TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

Slaylix skrev:

TouchOfRed skrev:

LeafBox skrev:

Det stämmer ungefär (finns olika versioner utav HDMI, skillnaden imellan dom vet jag inte, men jag antar att dom uppdaterades utav en anledning)

Men VGA är inte DVI wink

Nej nej, sant smile
Men han måste köpt nån riktigt billig skärm, om det inte är DVI på den?

Gav 1700 för den på rea, ordinarepris vet jag inte. Stod ingenting på förpackning om anslutningar förutom Hdmi, förväntade mig DVI men så var inte fallet, men skitsamma när de finns Hdmi. Skärmen ifråga är en Samsung Syncmaster LED SA350.

Ja ok, konstigt dock :p

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
twin_cam Smålänning
25 januari 2012 · 7 877 Inlägg

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:
Vad är snygga chassin för nått? wink

Skippade ljudkort denna gång då jag som sagt har det, och kör standardkylare till CPU, har en 200 mm überfläkt ligger hemma från en server redan som jag kan sätta som chassifläkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1380503/2012-01-17

Moderkortet har många intera anslutningar = Bra
Chassit har så lite extrafunktioner som möjlit = Bra
Grafikkortet verkar vara mycket för pengarna, jag är så omodern så min skärm är fortfaronde VGA hmm
C: (SSD:n) Verkar vettig sett till pris/prestanda. Kostaterade nu att jag har hårddisken fylld till knappa 50% och har 37 GB nu...
D: Långsam = Långlivad, ska ändå bara vara lager, program körs via SSD.
Nätagget borde räcka, det fabrikatet brukar vara stabil leverans på.
Core i7 började över 2000, så jag nöjer mig med vassaste i5:an, borde räcka till filmredigering. Använder orignal CPU-kylare nu när jag såg att det ingick.
Minne... Mellansnabbt 8GB

Borde bli en hyfsat strömsnål och skapligt pigg och kry maskin med goda uppgraderingsmöjligheter. Sen tillkommer ju Windows för en tusing, bara p.g.a antipiratpolicyn på g.org wink

Hur blev det med datorn? smile

Precis dagen efter ringde Dialect och ville att jag skulle förnya mitt mobila bredband, och då följde det mer en skapligt vass laptop, så blir nog inte på ett tag smileneutralsad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:
Vad är snygga chassin för nått? wink

Skippade ljudkort denna gång då jag som sagt har det, och kör standardkylare till CPU, har en 200 mm überfläkt ligger hemma från en server redan som jag kan sätta som chassifläkt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1380503/2012-01-17

Moderkortet har många intera anslutningar = Bra
Chassit har så lite extrafunktioner som möjlit = Bra
Grafikkortet verkar vara mycket för pengarna, jag är så omodern så min skärm är fortfaronde VGA hmm
C: (SSD:n) Verkar vettig sett till pris/prestanda. Kostaterade nu att jag har hårddisken fylld till knappa 50% och har 37 GB nu...
D: Långsam = Långlivad, ska ändå bara vara lager, program körs via SSD.
Nätagget borde räcka, det fabrikatet brukar vara stabil leverans på.
Core i7 började över 2000, så jag nöjer mig med vassaste i5:an, borde räcka till filmredigering. Använder orignal CPU-kylare nu när jag såg att det ingick.
Minne... Mellansnabbt 8GB

Borde bli en hyfsat strömsnål och skapligt pigg och kry maskin med goda uppgraderingsmöjligheter. Sen tillkommer ju Windows för en tusing, bara p.g.a antipiratpolicyn på g.org wink

Hur blev det med datorn? smile

Precis dagen efter ringde Dialect och ville att jag skulle förnya mitt mobila bredband, och då följde det mer en skapligt vass laptop, så blir nog inte på ett tag smileneutralsad

Stationär är skönare smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 januari 2012 · 1 903 Inlägg

beställde denna dator i förgår. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417654/2012-01-25
vad tror ni om detta paket?

tanken är att datorn enbart skall användas till surfa, titta film (1080p) och köra lite program såsom solidworks och photoshop. jag är väl medveten om att jag inte har varken grafikkort eller lagringsdisk. Grafikkort räknar jag med att köra på det i moderkortet, bör räcka mer än väl för att spela film . och lagringsdisk skaffar jag när priserna är lite humana igen smile har en TB på extern disk som lagring som ska användas sålänge. jo och en sak till, datorn kommer stå konstant inkopplad till TVn och skötas med trådlös mus och tangentbord. smidigt som bara den att kunna vandra runt i hela lägenheten och styra datorn smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
twin_cam Smålänning
25 januari 2012 · 7 877 Inlägg

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

Hur blev det med datorn? smile

Precis dagen efter ringde Dialect och ville att jag skulle förnya mitt mobila bredband, och då följde det mer en skapligt vass laptop, så blir nog inte på ett tag smileneutralsad

Stationär är skönare smile

Ja jag föredrar stationär, men nu blev det itne lika bråttom längre då en lappis iaf klarar youtube wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

FreddeLi skrev:
beställde denna dator i förgår. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417654/2012-01-25
vad tror ni om detta paket?

tanken är att datorn enbart skall användas till surfa, titta film (1080p) och köra lite program såsom solidworks och photoshop. jag är väl medveten om att jag inte har varken grafikkort eller lagringsdisk. Grafikkort räknar jag med att köra på det i moderkortet, bör räcka mer än väl för att spela film . och lagringsdisk skaffar jag när priserna är lite humana igen smile har en TB på extern disk som lagring som ska användas sålänge. jo och en sak till, datorn kommer stå konstant inkopplad till TVn och skötas med trådlös mus och tangentbord. smidigt som bara den att kunna vandra runt i hela lägenheten och styra datorn smile

MVH

Jo då, det ser bra ut.
Blev osäker om processorn skulle passa i AM3 processorn skulle passa i ett AM3+ moderkort, men det gjorde tydligen det.. smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:

Precis dagen efter ringde Dialect och ville att jag skulle förnya mitt mobila bredband, och då följde det mer en skapligt vass laptop, så blir nog inte på ett tag smileneutralsad

Stationär är skönare smile

Ja jag föredrar stationär, men nu blev det itne lika bråttom längre då en lappis iaf klarar youtube wink

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
25 januari 2012 · 1 903 Inlägg

TouchOfRed skrev:

FreddeLi skrev:
beställde denna dator i förgår. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417654/2012-01-25
vad tror ni om detta paket?

tanken är att datorn enbart skall användas till surfa, titta film (1080p) och köra lite program såsom solidworks och photoshop. jag är väl medveten om att jag inte har varken grafikkort eller lagringsdisk. Grafikkort räknar jag med att köra på det i moderkortet, bör räcka mer än väl för att spela film . och lagringsdisk skaffar jag när priserna är lite humana igen smile har en TB på extern disk som lagring som ska användas sålänge. jo och en sak till, datorn kommer stå konstant inkopplad till TVn och skötas med trådlös mus och tangentbord. smidigt som bara den att kunna vandra runt i hela lägenheten och styra datorn smile

MVH

Jo då, det ser bra ut.
Blev osäker om processorn skulle passa i AM3 processorn skulle passa i ett AM3+ moderkort, men det gjorde tydligen det.. smile

det är redan dubbelkollat tongue var med osäker på den biten. Hur pass dugligt är den inbyggda grafiken? jag begriper så mycket som att det inte kommer gå att spela några nyare spel. Men kommer det palla med äldre spel? tänker på nostalgispel som CS 1.6, CZ osv. Vilket OS bör man satsa på om man vill slippa uppgradera inom en snar framtid? bekymra er inte om hur jag får tag i OSet. det löser sig alltid, och det är Windows 7 jag vill ha. men vilken version är bäst?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
twin_cam Smålänning
25 januari 2012 · 7 877 Inlägg

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

Stationär är skönare smile

Ja jag föredrar stationär, men nu blev det itne lika bråttom längre då en lappis iaf klarar youtube wink

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mattsson_91 Självlärd
25 januari 2012 · 3 083 Inlägg

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

twin_cam skrev:

Ja jag föredrar stationär, men nu blev det itne lika bråttom längre då en lappis iaf klarar youtube wink

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

FreddeLi skrev:

TouchOfRed skrev:

FreddeLi skrev:
beställde denna dator i förgår. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1417654/2012-01-25
vad tror ni om detta paket?

tanken är att datorn enbart skall användas till surfa, titta film (1080p) och köra lite program såsom solidworks och photoshop. jag är väl medveten om att jag inte har varken grafikkort eller lagringsdisk. Grafikkort räknar jag med att köra på det i moderkortet, bör räcka mer än väl för att spela film . och lagringsdisk skaffar jag när priserna är lite humana igen smile har en TB på extern disk som lagring som ska användas sålänge. jo och en sak till, datorn kommer stå konstant inkopplad till TVn och skötas med trådlös mus och tangentbord. smidigt som bara den att kunna vandra runt i hela lägenheten och styra datorn smile

MVH

Jo då, det ser bra ut.
Blev osäker om processorn skulle passa i AM3 processorn skulle passa i ett AM3+ moderkort, men det gjorde tydligen det.. smile

det är redan dubbelkollat tongue var med osäker på den biten. Hur pass dugligt är den inbyggda grafiken? jag begriper så mycket som att det inte kommer gå att spela några nyare spel. Men kommer det palla med äldre spel? tänker på nostalgispel som CS 1.6, CZ osv. Vilket OS bör man satsa på om man vill slippa uppgradera inom en snar framtid? bekymra er inte om hur jag får tag i OSet. det löser sig alltid, och det är Windows 7 jag vill ha. men vilken version är bäst?

MVH

Faktiskt så kan jag ingeting om den inbyggda grafiken tyvärr. Men den borde väl klara av dom spelen.
Alltså, jag kör med Windows 7 Premim, och det är ju den vanligaste. Sen finns det ju ultimate, men vet inte om det är för programerare osv, kan inte svara på det smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha, overkill !!!

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Mattsson_91 Självlärd
25 januari 2012 · 3 083 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha, overkill !!!

Haha inte då. Dock ska den ena jobbdatorn in på lagning då den startar upp, flimrar till och låser sig. Antagligen hårddiskkabeln som flippat ur.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

TouchOfRed skrev:

Volvo142_73a skrev:

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha, overkill !!!

Haha inte då. Dock ska den ena jobbdatorn in på lagning då den startar upp, flimrar till och låser sig. Antagligen hårddiskkabeln som flippat ur.

^^ är sugen på en laptop jag med faktiskt

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Fimp3n Random
25 januari 2012 · 480 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha lite overkill. Jag har en stationär speldator. En filserver / mediadator med 6tb lagringsutrymme. Igång konstant samt kopplad till tv:n. Sen en laptop. Täcker alla mina behov smile Är sugen på en Ipad men har ingen idé vad jag ska ha den till. Blir väl om man säljer laptopen.

Sen är jag sugen på Raspberry Pi. Bara för att testa vad den klarar av. Kostar ju inte många kronor och är sjukt smidig. Ska bli kul när man kan beställa en sån.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14980- … ndralappar

LeafBox Lat Perfektionist
25 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Rasberry Pi skulle vara roligt att testa faktiskt tongue
Vore ju en awesome HTPC om den verkligen pallar 1080p filmer ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mattsson_91 Självlärd
25 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Fimp3n skrev:

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha lite overkill. Jag har en stationär speldator. En filserver / mediadator med 6tb lagringsutrymme. Igång konstant samt kopplad till tv:n. Sen en laptop. Täcker alla mina behov smile Är sugen på en Ipad men har ingen idé vad jag ska ha den till. Blir väl om man säljer laptopen.

Sen är jag sugen på Raspberry Pi. Bara för att testa vad den klarar av. Kostar ju inte många kronor och är sjukt smidig. Ska bli kul när man kan beställa en sån.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14980- … ndralappar

Overkill o overkill. Har knappt betalat ett öre för datorerna. Det är fint när man kan köpa loss dom billigt från jobbet plus att jag behöver en dator i jobbet också big_smile. Har också funderat på iPad eller annan platta. Men har inte heller någon idé på vad jag ska ha den till

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TouchOfRed Meldem
25 januari 2012 · 4 137 Inlägg

Fimp3n skrev:

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Haha lite overkill. Jag har en stationär speldator. En filserver / mediadator med 6tb lagringsutrymme. Igång konstant samt kopplad till tv:n. Sen en laptop. Täcker alla mina behov smile Är sugen på en Ipad men har ingen idé vad jag ska ha den till. Blir väl om man säljer laptopen.

Sen är jag sugen på Raspberry Pi. Bara för att testa vad den klarar av. Kostar ju inte många kronor och är sjukt smidig. Ska bli kul när man kan beställa en sån.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14980- … ndralappar

Har också funderat på en Ipad, men tror inte det blir nånting av det. har redan en Ipod tongue
Vad kan man göra med den där Raspberryn då? yikes

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Fimp3n Random
25 januari 2012 · 480 Inlägg

Raspberry Pi är en dator lika stor som en tändsticksask. Som klarar av att spela upp 1080p HD filmer. Har HDMI kontakt och lite andra grejjer. Ganska coolt. Du kan ju i princip ha datorn vart som helst. Dator i bilen osv smile

http://www.sweclockers.com/nyhet/14883- … -inom-kort

Edit: Lika stort som ett kreditkort var det visst. Men still.. Den är liten! Samt så har den ethernet kontakt, Usb x2 om jag minns rätt.

Senast redigerat av Fimp3n (25 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang