Våga fråga datorsaker mm

twin_cam Smålänning
25 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Fimp3n skrev:
Raspberry Pi är en dator lika stor som en tändsticksask. Som klarar av att spela upp 1080p HD filmer. Har HDMI kontakt och lite andra grejjer. Ganska coolt. Du kan ju i princip ha datorn vart som helst. Dator i bilen osv smile

http://www.sweclockers.com/nyhet/14883- … -inom-kort

Edit: Lika stort som ett kreditkort var det visst. Men still.. Den är liten! Samt så har den ethernet kontakt, Usb x2 om jag minns rätt.

Så jävla coolt!

Till rätt pris ska ja ha en sån!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
25 januari 2012 · 6 359 Inlägg

twin_cam skrev:

Fimp3n skrev:
Raspberry Pi är en dator lika stor som en tändsticksask. Som klarar av att spela upp 1080p HD filmer. Har HDMI kontakt och lite andra grejjer. Ganska coolt. Du kan ju i princip ha datorn vart som helst. Dator i bilen osv smile

http://www.sweclockers.com/nyhet/14883- … -inom-kort

Edit: Lika stort som ett kreditkort var det visst. Men still.. Den är liten! Samt så har den ethernet kontakt, Usb x2 om jag minns rätt.

Så jävla coolt!

Till rätt pris ska ja ha en sån!

3-400:- (Ja du läste rätt)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
TS_quattro fyrkrafsare
25 januari 2012 · 1 443 Inlägg

jag har en stationär och en tvix som går som filserver/mediaspelare kopplad till tv:n, känner att det täcker mina behov rätt väl... tvixen har ju hotswap och 3x usb + esata samt ethernet och stöd för trådlöst (via usb sticka för all del) helt ok funktioner för 1500 spänn... läser dessutom alla relevanta mediaformat (real och quicktime kommer aldrig räknas som relevant för mig)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
gutfucker Norrlänning
26 januari 2012 · 643 Inlägg

Ska vänta tills man får beställa fler än en R-pi, sen blir det nog att dra hem en 3-4st, har planer på att göra en till HTPC (så slipper jag mitt monster, kan göra om den till NAS istället), en emulator, inbyggd i nån form av kontroll(antagligen), och vill nog ha en dator i bilen också. Finns oändligt med möjligheter känns det som big_smile

FreddeLi> Förvänta dig inte mycket av integrerad grafik, kanske klarar CS bra, men skulle göra underverk för eventuella solidworksrenderingar med ett riktigt grafikkort, även ett snorbilligt gör ett bättre jobb...

Volvo142_73a skrev:

twin_cam skrev:

TouchOfRed skrev:

Hehe bra där.
Laptops är väl sköna i sig, jag skulle vilja ha en skaplig laptop själv.. Som man kan ta med till polaren osv, Men känns ganska onödigt att ha en stationär och en laptop tongue Fast är ruskigt sugen på en

Ja det är rätt onödigt wink Men som sagt skoj och ibland vettigt, typ semester hemifrån och regn...

Onödigt? Vet ni hur många datorer man kan behöva? Jag har en stationär till spel, surf och film. En bärbar till film och surf. Fruns bärbara plus 2 jobblaptops. Beat that big_smile

Jag har en HTPC, en monster-gaming PC, en PC enbart för minecraftserver, en laptop för resor, en PC som agerat DHCP då routern var för vek, och 2 st ståendes.

Ska vi prata jobbdatorer (inte enbart laptops) så står det 13st enbart i det rum jag befinner mig i nu wink

Senast redigerat av gutfucker (26 januari 2012)

Fimp3n Random
26 januari 2012 · 480 Inlägg

Bara beställa i flera olika namn samt adresser. Tror nog dina polare kan ställa upp. Så ska jag göra. Jag, Mor, Syster, Polare x2. Alla olika adresser big_smile

gutfucker Norrlänning
26 januari 2012 · 643 Inlägg

Det betyder flera fraktavgifter. Jag har inte bråttom!

Ljepone * Studerande *
26 januari 2012 · 563 Inlägg

Undrar om någon vet hur/ vart man kan införskaffa sig en nätverkssplitt/switch (ir fan va det heter) så att man kan koppla upp 2 enheter (1 bärbar & 1 surfplatta) till ett o samma nätverksuttag?


Har Telia Fiberlan & en CAT5 kabel dragen från nätverksuttaget (väggen) till den bärbara för tillfället & vill även ha dra en CAT5 kabel till surfplattan från samma källa.


Tack på förhand!

LeafBox Lat Perfektionist
26 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Skaffa en trådlös router istället, för både din bärbara och surfplattan har ju såklart WiFi

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Ljepone * Studerande *
26 januari 2012 · 563 Inlägg

LeafBox skrev:
Skaffa en trådlös router istället, för både din bärbara och surfplattan har ju såklart WiFi

Aha, kanske ännu bättre än att dra CAT5 kablar?!  Någon "billig" trådlös router du kan tipsa mig? Bör ej överskrida 300 - 400 sek!


Tack på förhand!

FreddeLi Studerande maskiningenjör
26 januari 2012 · 1 903 Inlägg

Ljepone skrev:

LeafBox skrev:
Skaffa en trådlös router istället, för både din bärbara och surfplattan har ju såklart WiFi

Aha, kanske ännu bättre än att dra CAT5 kablar?!  Någon "billig" trådlös router du kan tipsa mig? Bör ej överskrida 300 - 400 sek!


Tack på förhand!

spelar mindre roll vilken du skaffar om du bara ska dela ut internetuppkoppling tongue traska in på mediamarkt eller liknande och köp vilken som. till ditt ändamål så funkar de kalas med nästan vilken trådlös router som helst. jag köpte en netgear för 150kr på elgiganten som jag är sjukt nöjd med. kanonlätt installation och har fungerat klanderfritt hittills.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Ljepone * Studerande *
26 januari 2012 · 563 Inlägg

FreddeLi skrev:

Ljepone skrev:

LeafBox skrev:
Skaffa en trådlös router istället, för både din bärbara och surfplattan har ju såklart WiFi

Aha, kanske ännu bättre än att dra CAT5 kablar?!  Någon "billig" trådlös router du kan tipsa mig? Bör ej överskrida 300 - 400 sek!


Tack på förhand!

spelar mindre roll vilken du skaffar om du bara ska dela ut internetuppkoppling tongue traska in på mediamarkt eller liknande och köp vilken som. till ditt ändamål så funkar de kalas med nästan vilken trådlös router som helst. jag köpte en netgear för 150kr på elgiganten som jag är sjukt nöjd med. kanonlätt installation och har fungerat klanderfritt hittills.

MVH

Okey!  Letade nu lite på nätet & hittade en D-Link Wireless N Router. Får bli en sådan smile


Tackar för hjälpen!smile

Mattsson_91 Självlärd
27 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Cat5 fem är ju lite "out of date" också. Finns det ens att köpa längre? smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
gutfucker Norrlänning
27 januari 2012 · 643 Inlägg

cat5 kan man väl köpa var som, sen spelar det ju ingen roll om man har cat6 kabel istället.

Mattsson_91 Självlärd
27 januari 2012 · 3 083 Inlägg

gutfucker skrev:
cat5 kan man väl köpa var som, sen spelar det ju ingen roll om man har cat6 kabel istället.

Okej, trodde inte dom sålde cat5 längre. Nej det har du ju förvisso rätt i

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Ljepone * Studerande *
27 januari 2012 · 563 Inlägg

Det blev en beställning på en -NetGear- Trådlös router + CAT6 kabel från nätet.

Återkommer med resultat big_smile

twin_cam Smålänning
27 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Hämtade ut nya datorn nu, precis värdelöst med nya laptops, det första man får göra är ju för fan att sitta i timmar och avinstallera skit man inte vill ha...

Varför har inte Pyttemjuk uppmärksammat problemet och satt en kryssruta vid varje program så att man kan kryssa i och bara trycka avinstallera så försvinner allt sånt junk man kryssat i?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
27 januari 2012 · 6 359 Inlägg

twin_cam skrev:
Hämtade ut nya datorn nu, precis värdelöst med nya laptops, det första man får göra är ju för fan att sitta i timmar och avinstallera skit man inte vill ha...

Varför har inte Pyttemjuk uppmärksammat problemet och satt en kryssruta vid varje program så att man kan kryssa i och bara trycka avinstallera så försvinner allt sånt junk man kryssat i?

Det absolut första jag gör på en dator som kommer ifrån butik är att formatera om den tongue
Fast å andra sidan så har jag inte köpt en färdig dator på snart 10 år.

Eller ja, en bärbar, men det är liksom lite svårt att bygga egna sånna roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
twin_cam Smålänning
27 januari 2012 · 7 877 Inlägg

LeafBox skrev:

twin_cam skrev:
Hämtade ut nya datorn nu, precis värdelöst med nya laptops, det första man får göra är ju för fan att sitta i timmar och avinstallera skit man inte vill ha...

Varför har inte Pyttemjuk uppmärksammat problemet och satt en kryssruta vid varje program så att man kan kryssa i och bara trycka avinstallera så försvinner allt sånt junk man kryssat i?

Det absolut första jag gör på en dator som kommer ifrån butik är att formatera om den tongue
Fast å andra sidan så har jag inte köpt en färdig dator på snart 10 år.

Eller ja, en bärbar, men det är liksom lite svårt att bygga egna sånna roll

Svårt att formatera när man inte har varesig DVD-läsare eller nytt Windows...

Men har fått ner Boottiden på nya datorn från 4 minuter till 50 sekunder nu smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mattsson_91 Självlärd
27 januari 2012 · 3 083 Inlägg

twin_cam skrev:

LeafBox skrev:

twin_cam skrev:
Hämtade ut nya datorn nu, precis värdelöst med nya laptops, det första man får göra är ju för fan att sitta i timmar och avinstallera skit man inte vill ha...

Varför har inte Pyttemjuk uppmärksammat problemet och satt en kryssruta vid varje program så att man kan kryssa i och bara trycka avinstallera så försvinner allt sånt junk man kryssat i?

Det absolut första jag gör på en dator som kommer ifrån butik är att formatera om den tongue
Fast å andra sidan så har jag inte köpt en färdig dator på snart 10 år.

Eller ja, en bärbar, men det är liksom lite svårt att bygga egna sånna roll

Svårt att formatera när man inte har varesig DVD-läsare eller nytt Windows...

Men har fått ner Boottiden på nya datorn från 4 minuter till 50 sekunder nu smile

Ingen DVD-läsare i en ny dator? yikes. Annars fins det ju externa att köpa smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TS_quattro fyrkrafsare
27 januari 2012 · 1 443 Inlägg

går utmärkt att installera windows från en vanlig USB-sticka/extern hårddisk om man vill  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang