AD_ skrev:
Mitt nätagg låter väldigt mycket, skulle gissa på att fläkten är sliten. Går det att byta ut fläkten? Är det enkelt eller bör man veta vad man håller på med?
Jag har bytt fläkt i några av mina nätagg förr utan nån form av svårighet.
Vet inte om du har 120mm eller 800mm,men det kvittar egentligen.
Har du garanti dock,så lämna in det istället för om du bryter förseglingen så bryts även garantin.
Nåväl: Öppna upp det genom att ta bort skruvarna,vilket du säkert uppfattat vid det här laget.
Sen letar du fram vilka kablar som går till fläkten,och sen löder du bort dom,eller kapar sladden så du fortfarande har en bit sladd kvar. Denna bit som är kvar i nätagget är tänkt att användas till den andra fläkten. Löda eller köra sockerbit(eller vad ni kallar det). Vilket som känns bäst avgör du.
Leta fram en annan fläkt sen som passar. Det du kan stöta på nu som kan ses som ett "problem" är att den fläkten har 3 eller 4st sladdar istället för 2st sladdar.
Det du gör,är att du tar valfri batterikälla (gärna 5-6volt iallafall) och letar dig fram till vad som är plus och minus. Jag själv vet inte om det finns något speciellt sätt att se detta på.
Jag har satt svart på minus,sen röd/gul på plus SAMT en blå på plus,och då snurrade det.
När du väl får fläkten att hoppa igång, så löder du ihop,eller sockerbitar ihop sladdarna såsom du provat det på batterikällan,och sen monterar du ihop nätaggregatet och kör på
![smile](img/smilies/smile.png)
Ganska långt och utdraget svar,men bör ändå vara simpelt att förstå hoppas jag. Annars är det bara att fråga igen.