3068
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Random
480 Inlägg
15 augusti 2012
#981
SSD ger ingen märkbar "knuff" i spel. Snabbar bara upp laddningstid och kan KANSKE jämna ut FPS:en något.

Med en SSD blir bara windows/program snabbare. Startar upp datorn på 20-25sec istället för kanske 40sec?

Det jag skulle rekommendera en okunning pc-användare är att följa guider om hur man optimerar windows, Hålla datorn virusfri och framför allt, Damm fri.
Senast redigerat av Fimp3n (15 augusti 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
15 augusti 2012
#982
Har börjat märka att datorn segar.. När man ska öppna Spotify och andra program.
Även när jag ska öpnna internet sidor så segar den som fan, men bara ibland..
Och då får jag starta om webbläsaren och hålla på. Använder Chrome
Vad kan detta bero på?
Senast redigerat av TouchOfRed (15 augusti 2012)


DinoSaurie
216 Inlägg
16 augusti 2012
#983
Stripz skrev:
Timjoh skrev:
Köpte denna datorn på komplett funkar bra kan spela det nyaste BF på högsta grafik utan lagg.
Men eftersom jag inte är så bra på hur man ställer in datorn för att få den att prestera max så tänkte jag fråga här.
Skriver en lista nedan på vad jag har för delar i datorn, jag vill inte överklocka utan bara fixa små saker som kanske är självklart för dem som kan datorer bättre.

Har den just nu på max prestanda i energi förbrukning.
Och den totala minnesbanbredd är 134.4 gb/sek

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x

Cooler Master GX Lite 600W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x

AMD FX-4100 4-Core Processor
Socket- AM3+, 3.6Ghz, 95W, 6MB L2 + 6MB L3 Cache

ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+
mATX, AMD780L+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, Hybrid

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5
PCI-Express 2.1, "XXX - Dual Fan -DD", 2xDVI, HDMI

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL

Western Digital® Desktop Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5"

MS COA Label Windows Home Premium 7
Nordic, 32/64 bit
http://img502.imageshack.us/img502/5045/80641485.png
SSD disk till att börja med som du instalerar operativ systemet på

http://www.sweclockers.com/forum/22-mic … s-7-guide/
om man kollar på prollen+ram+gfx så ska den klara HIGH fast runt 30-50 fps om du kör "game"auto.. å inte custom å drar av AA:n osv.. :]


DinoSaurie
216 Inlägg
16 augusti 2012
#984
TouchOfRed skrev:
Har börjat märka att datorn segar.. När man ska öppna Spotify och andra program.
Även när jag ska öpnna internet sidor så segar den som fan, men bara ibland..
Och då får jag starta om webbläsaren och hålla på. Använder Chrome
Vad kan detta bero på?
testa köra en rensning på chrome..
settings -> verktyg -> ta bort webbinformation.. och så välj de du vill ta bort.. det BORDE hjälpa @ chrome allafall
men spoty osv ingen aning :c


DinoSaurie
216 Inlägg
16 augusti 2012
#985
Grabber skrev:
Jag har en död bärbar dator efter uppdateringen.
Har uppdateringar på auto, installerad, startat om o stängd av.
Efter detta går den igång men skärmen är svart o bios startar inte ens!

Nån som vet vad är fel o hur det åtgärdas?
förmodligen ett fel i uppdateringen.. har du testat och återställa den ?


3 182 Inlägg
14 november 2012
#986
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.

463 Inlägg
15 november 2012
#987
pukan2 skrev:
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.
De flesta datorer de senaste åren har haft inbyggt nätverkskort för trådlösa nätverk. Vad är det för dator du har?

DinoSaurie
216 Inlägg
15 november 2012
#988
pukan2 skrev:
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.
1: har du trådlöst anslutning på routern, isf behöver du ingen dongel..bara ställa in att den ska gå efter trådlösa nätet. (allafall om du har en laptop).. har du en stationär behöver du en liten adapter..
2:beroende på vilken router du har så kommer du ligga runt 50/60 mb/s i anslutning till den (olika från router -> router)
3: hoppas det där löser nått?
Senast redigerat av Puffen92 (15 november 2012)


3 182 Inlägg
15 november 2012
#989
Puffen92 skrev:
pukan2 skrev:
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.
1: har du trådlöst anslutning på routern, isf behöver du ingen dongel..bara ställa in att den ska gå efter trådlösa nätet. (allafall om du har en laptop).. har du en stationär behöver du en liten adapter..
2:beroende på vilken router du har så kommer du ligga runt 50/60 mb/s i anslutning till den (olika från router -> router)
3: hoppas det där löser nått?
japp har trådlös anslutning på routern, har ingen laptop, jag har en stationär ett hemma bygge vet inget om inne hållet, det är min lille bror som har byggt den och han va galen i spel. nej går inte o fråga han då han inte finns längre.

S-klass =)
295 Inlägg
15 november 2012
#990
pukan2 skrev:
Puffen92 skrev:
pukan2 skrev:
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.
1: har du trådlöst anslutning på routern, isf behöver du ingen dongel..bara ställa in att den ska gå efter trådlösa nätet. (allafall om du har en laptop).. har du en stationär behöver du en liten adapter..
2:beroende på vilken router du har så kommer du ligga runt 50/60 mb/s i anslutning till den (olika från router -> router)
3: hoppas det där löser nått?
japp har trådlös anslutning på routern, har ingen laptop, jag har en stationär ett hemma bygge vet inget om inne hållet, det är min lille bror som har byggt den och han va galen i spel. nej går inte o fråga han då han inte finns längre.
Trådlösa nätverkskort till en stationär är inte så dyra, om du inte kan eller känner någon som kan trycka in ett sånt i din burk, så finns de usb varianter.. Men för mig att usb varianterna inte är så snabba dock... 

Som tidigare sagt, hastigheten beror på routern.. finns dom som klarar av över 100mbit också..


463 Inlägg
15 november 2012
#991
pukan2 skrev:
japp har trådlös anslutning på routern, har ingen laptop, jag har en stationär ett hemma bygge vet inget om inne hållet, det är min lille bror som har byggt den och han va galen i spel. nej går inte o fråga han då han inte finns längre.
Om det var ett hemmabygge så finns det nog inte WLAN.

En sån här lär funka utmärkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304217

8 156 Inlägg
15 november 2012
#992
pukan2 skrev:
hej jag har bredbandsbolaget(100mb) här hemma och har så jag kan ha trådlöst från routern, om jag förstår allt rätt så måste man ha en dogel i datorn för att få det att funka, hur mycket kommer jag förlora om jag kör med trådlöst. jag spelar ej men det blir väldigt mycket youtube och filmer samt gorg mm. men dotter på 5år har snappat upp speleriet en del (bolibopakanalen). är det nått att tänka på eller kommer jag bara bli missnöjd.
Med en modern router + dongel så kommer du inte att förlora någon prestanda alls, då dessa klarar hastigheter över 100mbit.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
24 november 2012
#993
Jag har ett sjukt störande problem! Det är så att när jag kollar klipp på youtube så sprakar det lite smått i högtalarna samt så hackar ljudet.
Spelar jag exakt samma grej i t.ex. spotify så funkar det klockrent. Det är ingen skillnad om det är hörlurar eller externa högtalare.
Några förslag på hur jag kan felsöka? smile

Blir lite smått galen på det!

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Meldem
4 137 Inlägg
24 november 2012
#994
AD_ skrev:
Jag har ett sjukt störande problem! Det är så att när jag kollar klipp på youtube så sprakar det lite smått i högtalarna samt så hackar ljudet.
Spelar jag exakt samma grej i t.ex. spotify så funkar det klockrent. Det är ingen skillnad om det är hörlurar eller externa högtalare.
Några förslag på hur jag kan felsöka? smile

Blir lite smått galen på det!
Updatera Flashplayer eller nåt? Låter som det kan vara nåt webbläsar-relaterat tongue
Blir det så med alla webbläsare?
Senast redigerat av TouchOfRed (24 november 2012)


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
24 november 2012
#995
TouchOfRed skrev:
AD_ skrev:
Jag har ett sjukt störande problem! Det är så att när jag kollar klipp på youtube så sprakar det lite smått i högtalarna samt så hackar ljudet.
Spelar jag exakt samma grej i t.ex. spotify så funkar det klockrent. Det är ingen skillnad om det är hörlurar eller externa högtalare.
Några förslag på hur jag kan felsöka? smile

Blir lite smått galen på det!
Updatera Flashplayer eller nåt? Låter som det kan vara nåt webbläsar-relaterat tongue
Blir det så med alla webbläsare?
Testa även rensa alla cookies och cache-minne. Det gör man på olika sätt beroende på vilken webbläsare man använder.

512 Inlägg
25 november 2012
#996
halloj.

Syrran köpte en Toshiba Laptop för ett tag sedan. Tänkte formatera om hårddisken och installera om windows 7 på den. Men hur gör man det om man int fick med en skiva då den köptes? Finns det inbyggt i datorn isf hur gör man då för att starta upp windows 7 från början?


4 005 Inlägg
25 november 2012
#997
Specialraggarn skrev:
halloj.

Syrran köpte en Toshiba Laptop för ett tag sedan. Tänkte formatera om hårddisken och installera om windows 7 på den. Men hur gör man det om man int fick med en skiva då den köptes? Finns det inbyggt i datorn isf hur gör man då för att starta upp windows 7 från början?
De flesta datorer har någon form av recoverypartition på sin datorer, brukar stå i manualen, eller så kan du ringa toshibauspporten, ibland skickar de ut en om du är snäll.

Eller så laddar du bara ner en win7skiva från piratebay (ja det är lagligt) och använder den licens som står på datorn.


370 Inlägg
25 november 2012
#998
linuslinje skrev:
Specialraggarn skrev:
halloj.

Syrran köpte en Toshiba Laptop för ett tag sedan. Tänkte formatera om hårddisken och installera om windows 7 på den. Men hur gör man det om man int fick med en skiva då den köptes? Finns det inbyggt i datorn isf hur gör man då för att starta upp windows 7 från början?
De flesta datorer har någon form av recoverypartition på sin datorer, brukar stå i manualen, eller så kan du ringa toshibauspporten, ibland skickar de ut en om du är snäll.

Eller så laddar du bara ner en win7skiva från piratebay (ja det är lagligt) och använder den licens som står på datorn.
Hur kan det vara lagligt att tanka från pb??

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Självlärd
3 083 Inlägg
25 november 2012
#999
Unleash skrev:
linuslinje skrev:
Specialraggarn skrev:
halloj.

Syrran köpte en Toshiba Laptop för ett tag sedan. Tänkte formatera om hårddisken och installera om windows 7 på den. Men hur gör man det om man int fick med en skiva då den köptes? Finns det inbyggt i datorn isf hur gör man då för att starta upp windows 7 från början?
De flesta datorer har någon form av recoverypartition på sin datorer, brukar stå i manualen, eller så kan du ringa toshibauspporten, ibland skickar de ut en om du är snäll.

Eller så laddar du bara ner en win7skiva från piratebay (ja det är lagligt) och använder den licens som står på datorn.
Hur kan det vara lagligt att tanka från pb??
Det kan man ju undra tongue. Men om du använder den licens som ingick i datorn så kan man se det som lagligt
Senast redigerat av Volvo142_73a (25 november 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
25 november 2012
#1000
Unleash skrev:
linuslinje skrev:
Specialraggarn skrev:
halloj.

Syrran köpte en Toshiba Laptop för ett tag sedan. Tänkte formatera om hårddisken och installera om windows 7 på den. Men hur gör man det om man int fick med en skiva då den köptes? Finns det inbyggt i datorn isf hur gör man då för att starta upp windows 7 från början?
De flesta datorer har någon form av recoverypartition på sin datorer, brukar stå i manualen, eller så kan du ringa toshibauspporten, ibland skickar de ut en om du är snäll.

Eller så laddar du bara ner en win7skiva från piratebay (ja det är lagligt) och använder den licens som står på datorn.
Hur kan det vara lagligt att tanka från pb??
eftersom det är licensnyckeln som man betalar för .., det är licensen som är värt alla pengarna . så har du en licensnyckel så är det i alla fall moraliskt rätt att ladda ner programmet , så du redan har betalat för den..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a


Sök