Ja riktigt bra komfort och utomordentligt hög kvalitetskänsla. Men det är lite gambling. Går "fel" grejer sönder kan reparationen kosta mycket mera än vad bilen är värd, tyvärr. Jag har en 300E (med samma motor) och vissa delar kan vara rejält dyra. Utrustning är individuellt från bil till bil. De kan ha vevfönster, manuell låda, ingen ac och tygklädsel. Ju mindre elektronik desto bättre tycker jag när det gäller gamla bilar. Takluckan är ju tex väldigt nice men går den sönder är det ett helvete att få ihop och dyrt. Motorn är tyst och fin, ger den stora bilen helt godkänd prestanda. Lyssna på motorn, den ska vara tyst, det ska inte vara något rassel och oljud från kedjan eller slammer från lyftare eller kamaxel. Insprutningen är en känslig del på de här motorerna. Man kan märka det genom att motorn känns lite orkeslös, slår i växlarna och är allmänt bluddrig. Är den välservad så går de kanonfint även uppmot 40k mil.
Räkna med att avgassystemet kan vara dåligt. Bakre dämparen är ofta sönderrostad.
En ylande bakaxel är "standard" på de flesta gamla mercor. Oftast inget akut fel men lite irriterande. Ett oljebyte är värt att pröva.
Kolla så automaten inte slirar eller slår i växlarna.
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt gir: 0,76 (med kat.: 0,80) liter
automatgir: 0,91 (med kat.: 0,94) liter
-ved 120 km/t manuelt gir: 0,97 (med kat.: 1,03) liter
automatgir: 1,12 (med kat.: 1,18) liter
-ved bykjøring manuelt gir: 1,41 (med kat.: 1,45) liter
automatgir: 1,35 (med kat.: 1,39) liter
lite mer info på engelska.
http://www.s-klasse-club.de/gb/kaufberatung.html