4244
Sök

740, driftbil?

16 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en 740 gl eller turbo och jag har hört att många använder dem som ungdomsbil för att drifta med. Skulle vara kul att ha som första bil och de är ju så billiga.

Är det lätt eller går det ens att drifta med en orginal 740 gl på alfalt eller måste man ha en turbo eller till och med en trimmad turbo för att det ska vara möjligt?

KHRacing
20 juni 2010
#2
Inga som helst problem,.. ettan tvåan o iböand treans växel, bara man vågar.
Går att lätta till faktsikt under 1000kg med om man bara vill.

mvh Kristian

se denna: http://www.sideways.nu/viewtopic.php?f=6&t=386

457 Inlägg
20 juni 2010
#3
ja säger bara titta på bmw 320 325 eller 328 då du har 170 hk i 320in eller 325an/328 så har du 192/193
samt lamelldiff  och skönare bil på köpet gäller bara att du hittar ngn med lamelldiff och du har en riktigt bra drift bil som du kan ligga på varvstoppet med xd!

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!

carzy
461 Inlägg
20 juni 2010
#4
XL-Dempa skrev:
ja säger bara titta på bmw 320 325 eller 328 då du har 170 hk i 320in eller 325an/328 så har du 192/193
samt lamelldiff  och skönare bil på köpet gäller bara att du hittar ngn med lamelldiff och du har en riktigt bra drift bil som du kan ligga på varvstoppet med xd!

150 hk i 320, 170 i 323!
Lamelldiff är dock inte säkert att det är, då det är tillval!
Men det diffar bra även om man inte har just lamelldiff;)

Team BSG

16 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#5
Men måste man inte typ stampa en jävla massa koppling för att få sladd på snustorr asfalt om man kör en 740 gl med bara 115hk??

Och föressten vad väger de ca?
Senast redigerat av 740T (20 juni 2010)

1 380 Inlägg
20 juni 2010
#6
jag tror på gl kanske glt och lätta


4 005 Inlägg
20 juni 2010
#7
köp en GLT.

I övrigt så beror det ju på hur ska sladda, finns en hel del videos på youtube med manualer hur man driftar med orkeslösa bilar. Det behövs ju egentligen inte så mycket bara du har g-tryck åt rätt håll. smile


"Unloaded"
1 557 Inlägg
20 juni 2010
#8
Alltså, visst att få till en sladd med en orkeslös bil, men sen att hålla stället samt kunna fortfölja det; det är väl bekymret med svag motor. Därav krävs så mkt mer av föraren, men ifall du är en skillad jävel så go for 740! Annars är som sagt en 535 manuell eller ev en 530 manuell(liten v8) nog hyffsat enkla att ställa upp. Dock så ligger de ju givetvis i en annan prisklass mot en 740, så kopiera sideways-bygget som KHRacing länkade till ifall money is an issue =P

"When innovation meets passion!"

BMW ///M3
404 Inlägg
20 juni 2010
#9
om du ändå tänkt sladda med bilen så behöver du ju inte ha nån snygg bil, du får ju en halvsunkig 530 för under 15.000 det är väll nästan mindre än vad en 740 turbo kostar?


16 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#10
Jo har funderat på det också, men ville bara höra om det går med en 740.

Men hur som helst, är det lättare att sladda med en GLT än en GL?

2 763 Inlägg
20 juni 2010
#11
740T skrev:
Jo har funderat på det också, men ville bara höra om det går med en 740.

Men hur som helst, är det lättare att sladda med en GLT än en GL?

Yes det är lättarde då GLT 16v har 159hk istället för 116hk som det är i GL! smile

Volvo - For Life

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 juni 2010
#12
740T skrev:
Jo har funderat på det också, men ville bara höra om det går med en 740.

Men hur som helst, är det lättare att sladda med en GLT än en GL?

gltn har ju mer kraft,

köp en 740, svetsa klumpen, kasta ut baksäte, ryggstöd, reservhju, golvmattor osv, så har du genast lättat den betydligt! och de är inga problem sladda när man väl börjar lära sig..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2010
#13
740T skrev:
Men måste man inte typ stampa en jävla massa koppling för att få sladd på snustorr asfalt om man kör en 740 gl med bara 115hk??

Och föressten vad väger de ca?

En vanlig gammal 740 GL väger typ 1370kg i tjänstevikt.
Torrvikten lär väl vara strax under 1300kg.

Teknikens Värld om 740 GLT 16 Valve 1988:
http://www.forumbilder.se/images/e40201050413P59c6.jpg
tongue

Edit:
Har för mig att det ska finnas en hyfsat seriös driftbil (740 Turbo) här på g.org,
men kommer inte ihåg vad användaren heter.. hittar inte bilen heller, men bör finnas nånstans.
Senast redigerat av steifan (20 juni 2010)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 juni 2010
#14
steifan skrev:
740T skrev:
Men måste man inte typ stampa en jävla massa koppling för att få sladd på snustorr asfalt om man kör en 740 gl med bara 115hk??

Och föressten vad väger de ca?

En vanlig gammal 740 GL väger typ 1370kg i tjänstevikt.
Torrvikten lär väl vara strax under 1300kg.

Teknikens Värld om 740 GLT 16 Valve 1988:
http://www.forumbilder.se/images/e40201050413P59c6.jpg
tongue

Edit:
Har för mig att det ska finnas en hyfsat seriös driftbil (740 Turbo) här på g.org,
men kommer inte ihåg vad användaren heter.. hittar inte bilen heller, men bör finnas nånstans.

H3dlund du syftar på kanske, rätt seriös, schysst 740T med sladd-tendenser smile

"When innovation meets passion!"

Bärs!
3 456 Inlägg
21 juni 2010
#15
Mechanimal skrev:
steifan skrev:
740T skrev:
Men måste man inte typ stampa en jävla massa koppling för att få sladd på snustorr asfalt om man kör en 740 gl med bara 115hk??

Och föressten vad väger de ca?

En vanlig gammal 740 GL väger typ 1370kg i tjänstevikt.
Torrvikten lär väl vara strax under 1300kg.

Teknikens Värld om 740 GLT 16 Valve 1988:
http://www.forumbilder.se/images/e40201050413P59c6.jpg
tongue

Edit:
Har för mig att det ska finnas en hyfsat seriös driftbil (740 Turbo) här på g.org,
men kommer inte ihåg vad användaren heter.. hittar inte bilen heller, men bör finnas nånstans.

H3dlund du syftar på kanske, rätt seriös, schysst 740T med sladd-tendenser smile

Jag tror han menar Ahl's: http://www.garaget.org/?car=50179
Senast redigerat av Aga_Diff (21 juni 2010)

Garaget.org peakade 2008.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 juni 2010
#16
Aga_Diff skrev:
Mechanimal skrev:
steifan skrev:

En vanlig gammal 740 GL väger typ 1370kg i tjänstevikt.
Torrvikten lär väl vara strax under 1300kg.

Teknikens Värld om 740 GLT 16 Valve 1988:
http://www.forumbilder.se/images/e40201050413P59c6.jpg
tongue

Edit:
Har för mig att det ska finnas en hyfsat seriös driftbil (740 Turbo) här på g.org,
men kommer inte ihåg vad användaren heter.. hittar inte bilen heller, men bör finnas nånstans.

H3dlund du syftar på kanske, rätt seriös, schysst 740T med sladd-tendenser smile

Jag tror han menar Ahl's: http://www.garaget.org/?car=50179

Ok då, men jag gillar H3dlunds också =P

"When innovation meets passion!"

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2010
#17
Jepp jag menade Ahls.
Tack & bock Mr Aga_Diff.

Edit. Sen så var det ju en 760 Turbo också, förklarar varför man inte hittade den. roll

H3dlunds går nog rätt så brett den med wink
Senast redigerat av steifan (21 juni 2010)


16 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#18
Okej, men om man man jämför denna bil (525i)http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … 14&w=1

och en 740 turbo http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … 14&w=1

Vilken bör gå bäst att drifta med om man tänker på vad som står i annonserna?

Sen undrar jag vad skatt/försäkring(trafik o stöld) kostar på de båda bilarna ungefär?

Väldigt tacksam för svar. Ska ju snart köpa bil...

Makaronborrare
993 Inlägg
25 juni 2010
#19
525an såg väl fräsch ut men om du är sugen på en sån hade jag nog köpt en med m50 motorn i stället. Den kom 91 och har 192hk och 24v i stället för m20 12v och 170hk.

Visst det är ganska tunga bilar men med lamelldiff funkar det fint att drifta wink


huh?
10 427 Inlägg
25 juni 2010
#20
calibra1992, just bilen i annonsen är inreggad med 192hk så det bör vara en M50 under huven. (Står tom under annonsen).

740T, BMWn ser lite mindre "sönderraggad" ut och därför skulle jag nog satsa på den (men då tänker jag bruksbil).
Iofs jäkligt schysst om motorn i Volvon är helrenoverad, men det framgår inte riktigt tycker jag tongue

Edit:
Skål på er förresten winktongue
Senast redigerat av steifan (25 juni 2010)



Sök