jakan skrev:
Var lite det som jag befarade, är inte så rutinerad än så länge när det kommer till att ta ut mer effekt ur bilmotorer så är nog som du säger, klokare att nöja sig med att små trimma lite i början.
Men är fortfarande lite intresserad vilka delar som steget över 200 innefattar om man ska köpa saker som inte bara är så kallade ljudeffekter?
Ja det är så man lär sig, jag kunde inte mycket om motorer när jag köpte min 940 och nu har jag bytt ut allt utom motorblocket nästan.
Det vanligaste misstaget är att folk börjar göra det de vet hur man gör; byta ut avgassystemet och luftfiltret vilket är helt bortkastat så länge man kör med originalturbon, sen när man skaffar en större turbo passar inte avgassystemet på den stora (se bilden på min sida).
Du skulle kunna trimma den till 170hk utan att chippa, bara att pysa upp laddet till 0,6bar men
pilla inte med laddtrycket utan att ha en riktig laddtrycksmätare inkopplad.Dessa är bra:
http://sv.bsr.se/products/5445981/När du vill komma över 200hk-gränsen är det först och främst en bättre koppling du behöver, en 712-tryckplatta kostar runt 3300kr och en lös lamell 800kr. Sen blir du säkert tvungen att byta ut kopplingsslangen mot en stålomspunnen eller ett kopparrör. Som du ser är vi redan nu uppe i över 4000kr.
Topplocket byter du ut mot en 531-topp från en 740TIC eller en tidig 940GL, köper du en från en GL flyttar du över dina gamla avgasventiler eftersom de är natriumkylda i turbobilar. Köper du en topp som suttit i en 740 måste du ha givaren som sitter närmast torpedväggen, den används inte i 940 men måste sitta där som plugg.
Det finns en del populära originalkammar, V eller VX brukar rekommenderas om man vill närma sig 300hk-strecket.
Spridare kan köpas billigt från utlandet, de jag har är snäppet värre än Volvos R-spridare som alla andra kör med men kostade mycket mindre.
Det krångligaste är att byta turbon eftersom det inte finns några (bra) färdiga uppgraderingsturbos som passar rakt på, sen måste man svetsa en egen downpipe. Det är nu det är dags att byta ut avgassystemet, 2,5tum räcker till ca. 350hk och låter inte för jävligt som 3tum gör. Har du inte tillgång till svets kan det alltså bli svårt.