3600
Sök

Basen spelar inte så bra i ny portad låda.

173 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Tjena, jag har en Hertz ES300 bas som jag förut hade i en 32l sluten låda. Jag ville spela högre och lite djupare, så jag byggde för ett tag sedan en 42l portad låda med ett 25cm 4'' rör.

Med den nya lådan så spelar jag ungefär lika högt, men jag tycker att dom lägre frekvenserna inte låter lika mycket som förr, och det är inte speciellt bra med tryck. Jag trodde att portad låda skulle leda till att basen generellt sett skulle spela högre än i sluten, men jag tycker att min gamla låda spelar djupare.

Bilen är en volvo 960 sedan, och jag har haft båda lådorna vända bakåt mot skuffen. Jag kommer att vända lådan och rikta röret genom skidluckan bara jag kommer på en bra lösning till att få det tätt så trycket inte försvinner bakåt.

Kanske basen helt enkelt passar bättre i en sluten låda? Eller kommer jag att höra resultat först efter att jag vänt lådan framåt?
Finns det något jag kan göra med lådan? Labba med portlängden kanske? Eller storleken på lådan etc?

Kan tillägga att jag matar basen med 450rms i 4Ohm med mitt SPL Dynamics monoblock. Basen är specad till 350rms.
Senast redigerat av grena (23 juni 2010)

1 523 Inlägg
23 juni 2010
testa och bygg en ny låda:) testa kanske 35 liter 3" port ca 23cm bilradiohuset tipsar den lådvolymen smile

173 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Jimmy på blekinge bilradio har gjort ritningarna till båda lådorna så de borde ju stämma tycker man tongue

1 523 Inlägg
24 juni 2010
grena skrev:
Jimmy på blekinge bilradio har gjort ritningarna till båda lådorna så de borde ju stämma tycker man tongue

hehe ok:) bara att labba:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 juni 2010
Vänd lådan så att bas och port är framåt och se till så att det är tätt bakåt så ska du se att det blir skillnad! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök