4945
Sök

Får jag rensa katalysatorn?

24 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Tjena.
Nu är det så att katalysatorn på min bil har börjat skramla som fan och därför undrar jag om det är OK att ta bort innehållet i den? Det är ju en 740 88a så den behöver ju inte ha fungerande kat bara den sitter där, räknas det då med att innehållet ska finnas kvar oavsätt om den inte fungerar?

Mvh
Senast redigerat av Pettersson92 (28 juni 2010)

280 Inlägg
28 juni 2010
Bara att rensa=)

271 Inlägg
28 juni 2010
Behöver den inte ha fungernade kat? Hur blir det med värderna på besiktningen då?

8 253 Inlägg
28 juni 2010
Katalysatorn måste sitta där, sen om den funkar är iontressant, så det är bara att rensa den.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 juni 2010
Sen om man ska vara petig med reglerna så ska den ju förmodligen vara komplett, men somsagt, det är ju inget krav att den ska fungera så det finns ju ingen besiktningsman som kan avslöja dig ändå så.

24 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Katalysatorn måste sitta där, sen om den funkar är iontressant, så det är bara att rensa den.

Så det är bara att rensa den och det är helt lagligt?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 juni 2010
PÅ en 88a e det helt lagligt att rensa den men du får inte ta bort den om den sitter där original

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

820 Inlägg
28 juni 2010
Förlåt om jag går lite offtopic nu men är det inte knepigt regelverk att man måste ha den där, men att den inte behöver fungera? Vad är bakgrunden till detta? blev lite nyfiken tongue

Om man säger

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 juni 2010
Panzar_Audi skrev:
Förlåt om jag går lite offtopic nu men är det inte knepigt regelverk att man måste ha den där, men att den inte behöver fungera? Vad är bakgrunden till detta? blev lite nyfiken tongue

På den tiden va katalysator tillval för miljötänkarna bland nybilsköpare!

5 111 Inlägg
28 juni 2010
Så här är det:
Man får ju inte ta bort avgasreningsutrustning som bilen är certifierad med, för då upphör avgasgodkännandet att gälla. Dit räknas även katalysatorn.

Däremot så mäts 1988 års modell fortfarande efter gamla bestämmelserna (CO på tomgång är det enda som mäts och den får väl vara 3,5%) som inte är problem att klara utan katalysator. Så är den rensad så går bilen fortfarande igenom, för de tar ju inte direkt isär katalysatorn för att kolla så du inte har pillat på den...för ska man vara petig så får man nog inte göra det heller.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 juni 2010
Panzar_Audi skrev:

Du får ju inte medvetet försämra avgasreningen som du gör om du skulle ta bort den dock så e det inget krav på att avgasreningen skall fungera om tex katten skulle gå sönder.

Å om man rensar den så har den ju självklart gått "sönder" alldeles av sig själv smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

16 197 Inlägg
28 juni 2010
fast varför ens rensa den?? inte direkt så att bilen kommer gå bättre för de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 337 Inlägg
28 juni 2010
evilaudio skrev:

Det är väl för att slippa skramlandet, kan jag tro.

832 Inlägg
28 juni 2010
Sarge skrev:
evilaudio skrev:

Det är väl för att slippa skramlandet, kan jag tro.

I mitt fall så gick bilen betydligt bättre efter men det kan nog ha berott på att katten rasat och var så gott som helt tät. tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 005 Inlägg
29 juni 2010
Min 740 gick bara i max 40km/h innan på grund av allt löst innanmäte, efter några hårda tag med sopkvasten så gick den nu mkt snabbare. smile

kör hårt.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 juni 2010
JaggaChafen skrev:
Panzar_Audi skrev:

Du får ju inte medvetet försämra avgasreningen som du gör om du skulle ta bort den dock så e det inget krav på att avgasreningen skall fungera om tex katten skulle gå sönder.

Å om man rensar den så har den ju självklart gått "sönder" alldeles av sig själv smile

Många gamla kattar fungerar ju ändå inte så det skulle ju vara en pina för alla att byta katt som äger en gammal bil, men OM den nu fungerar fortfarande så gör den ju nytta wink

1 380 Inlägg
29 juni 2010
88an har samma avgaskrav som 87.an och 87 satt det ingen katt men det måste sitta en godkänd katt under med den behöver inte fungera smile
så det är bara rensa på smile

24 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Tack för alla svar men det löste sig ändå, far min pröjsade en helt ny. wink

5 111 Inlägg
1 juli 2010
joelimmo skrev:
88an har samma avgaskrav som 87.an och 87 satt det ingen katt men det måste sitta en godkänd katt under med den behöver inte fungera

Finns 87or med kat likväl som det finns 88or utan, det beror helt och hållet på hur köparen ville ha bilen.

24 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Brukar inte bilar med kat ha Lamba lampa i instrumentet?

Sök