3114
Sök

Hur länge skall man vänta innan man kan börjar vaxa en helt ny bil

103 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjenare..

Jag undrar hur länge man skall vänta innan man börjar vaxa en helt ny bil? Har hört lite olika om detta..
Och vad rekommendrar ni för vax? Är själv förtjust i Turtle Extreme nanotech vax..

Tacksam för svar! smile..

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
28 juni 2010
#2
Vax kan du lägga 14 dagar efter nylack. Så kör på du.
Jag gillar hårdvaxer. Du har tex zymöl om du vill ha det allra bästa, http://www.nordicshine.se/produkter/pro … 1dc33c3c4/


I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 juni 2010
#3
Jag hade satsat på ett lackskydd. PPS eller R2000


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
29 juni 2010
#4
Angående hur länge du ska vänta är det som du säger delade meningar om men fråga din återförsäljare vad dom säger angående detta för att vara säker.
Men jag anser att man ska skydda så tidigt som möjligt, lägg hellre ett lackskydd istället för ett vanligt vax då detta har längre hållbarhet men i övrigt väldigt snarlika att lägga om du väljer ett 1-komponents lackskydd som t.ex

http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=359
eller
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=142

Alternativ nummer 1 är lite smidigare att lägga men båda är en barnlek.

Sen finns det även lite mer avancerade skydd, så kallade 2-Komponents, dessa är dock dyrare och mer komplicerat lägga men med en längre hållbarhet.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

103 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#5
Tack för alla tips smile...Sen en fråga bara, är det lätt att lackskydda själv? Hur går man tillväga? Har bara hållit mig till vax på min tidigare bil..

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 juni 2010
#6
1-stegs lackskydd är busenkelt att lägga själv.
2-stegs är lite krångligare beroende på det ska appliceras.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

103 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#7
okok..Skall man polera innan för att få bort asfaltsfläckar/flygrost och dyl?

mvh

Robin

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
30 juni 2010
#8
Asfaltsfläckar tar du bort med en kallavfettning.
Flygrost tar du bort med lera, även kallat clay. Ett mycket effektivt sätt.
Dock rekomenderas polering efter användning av lera då det kan lämna spår efter sig.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

772 Inlägg
30 juni 2010
#9
På mitt tidigare jobb så fick vi som svar på den frågan av ett välkänt företag som säljer bilvårdsprodukter att man bör vänta 3 månader, för att lacken ska hinna härda ordentligt.
Om det stämmer eller inte det vet jag inte.
Men jag har dock polerat helt nya bilar och vet att dom är kännsligare när dom är helt nya än efter några månader.

Och sen är det skillnad på vax, och lackskydd.
Vax ser jag inte några problem att lägga på en ny bil, eftersom det ligger som ett lager ovanpå lacken, medans ett lackskydd kryper ner och binder sig i lacken. Och tvåkomponents lackskydd binder ännu mera i lacken.
Men vad som skulle hända med en ny lack om man la ett lackskydd på den det vet jag inte.
Senast redigerat av PoulZen (30 juni 2010)

10 Inlägg
6 juli 2010
#10
Inga som helst problem att lägga ett lackskydd eller vax på en "ny" bil. Innan du hämtar ut din bil,så har den byggts,blivcit lackad,fått skyddsplast på sig,stått i lager utomhus och åkt transport... sedan så nybilsrekondas den,av med all plast och tvättas upp osv... redan där kan polermaskin åka fram...för att ta bort skavanker som uppkomit under transport. Har du riktig otur så kan en "del" va omlackat utan att du får reda på det:) Dessutom kan du ju allt som oftast beställa bilen "lackskyddad" som ett tillbehör i nybils prislistan:) Det är den bittra verkligheten och gäller så väl Volvo som Lexus och även dyrare bilar... hur vet jag? Egen erfarenhet av branschen.

327 Inlägg
6 juli 2010
#11
När det gäller bilvård så är "VRT" gud.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
10 juli 2010
#12
VRT skrev:
Inga som helst problem att lägga ett lackskydd eller vax på en "ny" bil. Innan du hämtar ut din bil,så har den byggts,blivcit lackad,fått skyddsplast på sig,stått i lager utomhus och åkt transport... sedan så nybilsrekondas den,av med all plast och tvättas upp osv... redan där kan polermaskin åka fram...för att ta bort skavanker som uppkomit under transport. Har du riktig otur så kan en "del" va omlackat utan att du får reda på det:) Dessutom kan du ju allt som oftast beställa bilen "lackskyddad" som ett tillbehör i nybils prislistan:) Det är den bittra verkligheten och gäller så väl Volvo som Lexus och även dyrare bilar... hur vet jag? Egen erfarenhet av branschen.

+1


Äntligen nån mer som vet hur bilarna behandlas innan kunderna får dom.

10 Inlägg
12 juli 2010
#13
Turbomatte skrev:
VRT skrev:
Inga som helst problem att lägga ett lackskydd eller vax på en "ny" bil. Innan du hämtar ut din bil,så har den byggts,blivcit lackad,fått skyddsplast på sig,stått i lager utomhus och åkt transport... sedan så nybilsrekondas den,av med all plast och tvättas upp osv... redan där kan polermaskin åka fram...för att ta bort skavanker som uppkomit under transport. Har du riktig otur så kan en "del" va omlackat utan att du får reda på det:) Dessutom kan du ju allt som oftast beställa bilen "lackskyddad" som ett tillbehör i nybils prislistan:) Det är den bittra verkligheten och gäller så väl Volvo som Lexus och även dyrare bilar... hur vet jag? Egen erfarenhet av branschen.

+1


Äntligen nån mer som vet hur bilarna behandlas innan kunderna får dom.

Trust me on this one... Har gjort iordning nybilar allt från Skoda till 3 miljoners bilar och alltid är det samma visa...

Cupra_
12 juli 2010
#14
Japp, transportskador verkar vara vanligt.. Haft det på mina 3 senaste bilar som jag köpt helt nya..

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
12 juli 2010
#15
VRT skrev:
Turbomatte skrev:
VRT skrev:
Inga som helst problem att lägga ett lackskydd eller vax på en "ny" bil. Innan du hämtar ut din bil,så har den byggts,blivcit lackad,fått skyddsplast på sig,stått i lager utomhus och åkt transport... sedan så nybilsrekondas den,av med all plast och tvättas upp osv... redan där kan polermaskin åka fram...för att ta bort skavanker som uppkomit under transport. Har du riktig otur så kan en "del" va omlackat utan att du får reda på det:) Dessutom kan du ju allt som oftast beställa bilen "lackskyddad" som ett tillbehör i nybils prislistan:) Det är den bittra verkligheten och gäller så väl Volvo som Lexus och även dyrare bilar... hur vet jag? Egen erfarenhet av branschen.

+1


Äntligen nån mer som vet hur bilarna behandlas innan kunderna får dom.

Trust me on this one... Har gjort iordning nybilar allt från Skoda till 3 miljoners bilar och alltid är det samma visa...

Jo jag vet, har gjort detsamma, och det är tammefan dom dyraste bilarna som offtast ser värst ut:/


Sök