3955
Sök

Volvo 740 GLT 16v Turbo - nordstromj

1

198 353 Visningar
Projektet avslutat 22 januari 2013
unibet
6 juli 2010
#21
Intressant ! smile

1 772 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#23
lillkjell skrev:
lycka till med bygget strömmen smile hoppas den river loss bra sen ;smile

Tack du, ska bli intressant att se hur bra den kommer ta sig fram smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

185 Inlägg
8 juli 2010
#24
NordstromJ skrev:
lillkjell skrev:
lycka till med bygget strömmen smile hoppas den river loss bra sen ;smile

Tack du, ska bli intressant att se hur bra den kommer ta sig fram smile

jo då det kommer gå fint de.. börja med lite ladd. så gåre nog fint! big_smile

Volvo For Life

1 772 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#25
Idag har jag vridit till lagerhuset på turbon så att oljareturen hamnar neråt istället för uppåt som den var innan. Var lite pyssel med att dela på turbon men gick tillslut. Har även monterat grenrör och turbo och kopplat in olja + vatten. Imorgon kommer nog motorn antagligen ner i bilen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961137_6enbac.jpg
Äntligen fått isär det

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961138_5uk25c.jpg
Borrar ur ena bulten som gick av..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961140_nhxo6j.jpg
Kompressor och lagerhus

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961141_utnio0.jpg
Monterad, olja och vatten inkopplat.

Är det någon som har lite info om B204FT motorn? Skulle vara intressant att se hur allt är monterat på den original.

Mvh
Senast redigerat av NordstromJ (8 juli 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 772 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#26
Idag har motorn hamnat i bilen igen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961398_iabi9h.jpg
Allt monterat och redo att lyftas i

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961399_zgypku.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961400_9pdap4.jpg
I bilen igen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961402_xv61s3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961403_tjebsw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/961404_o67ws3.jpg
Senast redigerat av NordstromJ (9 juli 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

2 419 Inlägg
9 juli 2010
#27
När blir det uppstart då? big_smile


1 772 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#28
strandberg31 skrev:
När blir det uppstart då? big_smile

Tidigast imorgon = )

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
#29
Är det där din oljeretur?

http://forumbilder.se/images/5a201060344PMc88b.jpg

Hoppas inte det, för din skull...

Garaget.org peakade 2008.

556 Inlägg
9 juli 2010
#30
Aga_Diff skrev:
Är det där din oljeretur?

http://forumbilder.se/images/5a201060344PMc88b.jpg

Hoppas inte det, för din skull...

kapa röret och skarva ihop med slang.. så kan du vrida röret så du inte behöver leda oljan uppåt

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
#31
Marbu skrev:
Aga_Diff skrev:
Är det där din oljeretur?

http://forumbilder.se/images/5a201060344PMc88b.jpg

Hoppas inte det, för din skull...

kapa röret och skarva ihop med slang.. så kan du vrida röret så du inte behöver leda oljan uppåt

För det går ändå inte att "leda oljan uppåt", Oljereturer ska det vara självrinn på...

Garaget.org peakade 2008.

556 Inlägg
9 juli 2010
#32
Aga_Diff skrev:
Marbu skrev:
Aga_Diff skrev:
Är det där din oljeretur?

http://forumbilder.se/images/5a201060344PMc88b.jpg

Hoppas inte det, för din skull...

kapa röret och skarva ihop med slang.. så kan du vrida röret så du inte behöver leda oljan uppåt

För det går ändå inte att "leda oljan uppåt", Oljereturer ska det vara självrinn på...

du borde ju få cirkulation ändå.. oljepumpen borde ju orka dra runt oljan där..
men man ska ju självklart ha självrinn på oljereturen

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
#33
Marbu skrev:
Aga_Diff skrev:
Marbu skrev:

kapa röret och skarva ihop med slang.. så kan du vrida röret så du inte behöver leda oljan uppåt

För det går ändå inte att "leda oljan uppåt", Oljereturer ska det vara självrinn på...

du borde ju få cirkulation ändå.. oljepumpen borde ju orka dra runt oljan där..
men man ska ju självklart ha självrinn på oljereturen

Tveksamt...

Garaget.org peakade 2008.

1 772 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#34
Vet att det ser jävligt tveksamt ut, men kommer aldrig gå att få "självrinn" på det då oljereturen på turbon och röret i tråget är i samma höjd, det går väl kanske att göra lite som Marbu säger men de kommer aldrig att kunna luta neråt något. Därför var jag nyfiken att få reda på hur dessa motorer är byggda original.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juli 2010
#35
Det du kan göra är att köra slang ända från turbon, typ som Falaffel hade på sitt bygge:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42779/524885_e9n8wq.jpg

Garaget.org peakade 2008.

1 772 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
#36
Aga_Diff skrev:
Det du kan göra är att köra slang ända från turbon, typ som Falaffel hade på sitt bygge:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … e9n8wq.jpg

Jo, det där såg bra ut. Men tyckte aldrig att jag fick till de så, måste pröva igen, om man kommer åt nu. Tack för bilden iallfall.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

huh?
10 427 Inlägg
9 juli 2010
#37
NordstromJ skrev:
Är det någon som har lite info om B204FT motorn? Skulle vara intressant att se hur allt är monterat på den original.

Kolla denna tråden på Turbobricks forum:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

En bild snodd rakt av från tråden:
http://i284.photobucket.com/albums/ll6/Project_82/artikel/B204GTtotalview.jpg
Dock är det där en B204GT.


556 Inlägg
9 juli 2010
#38
steifan skrev:
NordstromJ skrev:
Är det någon som har lite info om B204FT motorn? Skulle vara intressant att se hur allt är monterat på den original.

Kolla denna tråden på Turbobricks forum:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

En bild snodd rakt av från tråden:
http://i284.photobucket.com/albums/ll6/ … alview.jpg
Dock är det där en B204GT.

vad är de för trevlig motor då? smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2010
#39
Marbu skrev:
steifan skrev:
NordstromJ skrev:
Är det någon som har lite info om B204FT motorn? Skulle vara intressant att se hur allt är monterat på den original.

Kolla denna tråden på Turbobricks forum:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

En bild snodd rakt av från tråden:
http://i284.photobucket.com/albums/ll6/ … alview.jpg
Dock är det där en B204GT.

vad är de för trevlig motor då? smile

200hk utan katalysator skulle jag gissa på (B204FT har 190hk).

Dessa varianter finns/fanns av 16v-motorn:
B204E
B204G
B204FT
B204GT
B234F
B234G


1 772 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#40
steifan skrev:
NordstromJ skrev:
Är det någon som har lite info om B204FT motorn? Skulle vara intressant att se hur allt är monterat på den original.

Kolla denna tråden på Turbobricks forum:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Tack för den smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.


Sök