4298
Sök

Dubbla slutsteg?

16 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#1
Tja, jag undrar om man kan koppla in dubbla slutsteg till en o samma huvudenhet.
T ex om jag har denna MDS Aktiva Baslåda gånger 2 :http://www.mds.se/sv/product/5475/MDS-Xite-Active-12 inkopplad till en vanlig huvudenhet, går det?

Tacksam för svar smile

Like it German
378 Inlägg
6 juli 2010
#2
Är inga problem. Kolla om du har 1 eller 2 lågnivå utgångar på din HU. Har du 2 äre bara dra en varsin till respektive steg. Eller om du drar 1 och grenar ut till båda. Finns lite olika sätt smile

Hur många skruvar fick du över?....

5 852 Inlägg
6 juli 2010
#3
Bättre att grena än att ta 2 olika utgångar

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

16 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#4
Okej tack, men är det någon som rekommenderar dessa MDS 12" aktiva baslådor?

5 852 Inlägg
6 juli 2010
#5
Ska du köra dubbla 12" så sätt tycker ja du ska köra en passiv låda ist med separat steg då det kan vara svårt att få 2 st aktiva lådor att harmonera.

Vad har du tänkt lägga på detta kalas?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

16 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#6
Nae, hade väl tänkt mig 2 12" basar och steg för typ 5000 och så såg jag dessa aktiva baslådor och jag de tänkt att köpa dem, för jag hittar inga 2 kanal steg alls som klarar typ 2 x 3-500w så jag tänkte, då är det väl bättre att köpa dessa lådor som har 600w steg per låda...

Men nån som vet var jag kan få tag i billiga 2 kanalssteg som ligger på typ 3-500w per kanal?

Jag hittar typ bara 2 x 120w för typ 2000 och det vill jag fan inte belata för om man har basar på typ 5-800w...
Senast redigerat av 740T (6 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2010
#7
Varför 2-kanals steg och inte ett monoblock?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#8
Ett monoblock funkar väl bara till en bas/högtalare?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juli 2010
#9
Hehe nej, går att koppla in i princip hur många som helst, det beror bara på impedans och stegets uteffekt/högtalarnas effekttålighet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#10
Jaha men vad har man då två kanal(anal) slutssteg till då?

Så om ett mono stegsteg som klarar, säg 10 ohm och har 1000w max så kan den t ex driva två basar på 600w 4ohm/bas?

130 Inlägg
7 juli 2010
#11
740T skrev:
Jaha men vad har man då två kanal(anal) slutssteg till då?

Så om ett mono stegsteg som klarar, säg 10 ohm och har 1000w max så kan den t ex driva två basar på 600w 4ohm/bas?

Man har tex tvåkanals för att ha höger och vänster kanal. Altså om det kommer en signal till höger så spelar bara höger osv osv.

Monoblock är som det låter mono, det betyder att höger och vänster signalerna som kommer in går ut i "båda" kanalerna och det låter samma ur båda högatalrna

om du har två basar på 4 ohm så blir det 2 eller 8 ohm beroende på hur du kopplar dom.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

16 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#12
Okej men hur ska man koppla in dem för att få 2ohm på 2 basar med 4ohm? Det borde väl bli 8ohm eller gäller inte matten i detta läge?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
7 juli 2010
#13
740T skrev:
Okej men hur ska man koppla in dem för att få 2ohm på 2 basar med 4ohm? Det borde väl bli 8ohm eller gäller inte matten i detta läge?

2 eller 8 ohm. För att få 2 ohm kopplar man + till + och - till -.
Skulle själv aldrig få för mig att köpa aktiva basar då man kan få så mycket bättre saker om man köper passiva (till en lite högre summa dock)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2010
#14
740T skrev:
Jaha men vad har man då två kanal(anal) slutssteg till då?

Så om ett mono stegsteg som klarar, säg 10 ohm och har 1000w max så kan den t ex driva två basar på 600w 4ohm/bas?

2-kanals steg kan man ha till lättdrivna basar men för det mesta har man det till fram/baksystem. Alla slutsteg klarar 10Ohm, det är nedåt som begränsningen ligger (ju lägre impedans, Ohm, ett slutsteg belastas med desto mer effekt ger det ut men till en viss gräns. Det tappar även kontroll ju hårdare man lastar det).

Wmax på basar och slutsteg är relativt ointressant, den siffra man ska kolla på är Wrms. Dock så gäller det att det är vettiga märkesgrejer, annars säger siffrorna inte mycket. Man ska även gärna ha ett steg som ger ut mer Wrms än vad det som ska drivas "tål", då slipper man belasta steget lika hårt och får därmed ut en renare signal och kan spela högre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#15
Men är MDS något att ha? Typ detta baspaket: http://www.mds.se/sv/product/5495/Guckas-140dB-baspaket

Eller typ detta baspaket: http://www.mds.se/sv/product/930/MDS-CI-Baspaket-2x10

Har 12" paketet typ 3ggr högre/bättre bas bara för att det är så mycket dyrare eller duger det med 10" paketet om jag bygger in dem i en tillräckligt stor låda?
Senast redigerat av 740T (7 juli 2010)

130 Inlägg
7 juli 2010
#16
740T skrev:
Men är MDS något att ha? Typ detta baspaket: http://www.mds.se/sv/product/5495/Guckas-140dB-baspaket

Eller typ detta baspaket: http://www.mds.se/sv/product/930/MDS-CI-Baspaket-2x10

Har 12" paketet typ 3ggr högre/bättre bas bara för att det är så mycket dyrare eller duger det med 10" paketet om jag bygger in dem i en tillräckligt stor låda?

klart det är helt okej paket.. har inte lyssnat på det men det låter säkert bra.

det andra såg ut o va lite budget. satsa på ett par bra basar o en bra förstärkare

skillnaden på basar i största allmänhet är väll att ju större bas ju mera djup bas får du, ju mindre ju mera rapp. kan ju börja fråga vad lyssnar du på för musik mest? Din budget? kunskaper sen innan? har du ett bra framsystem och en bra huvudenhet?
Senast redigerat av Tott (7 juli 2010)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 juli 2010
#17
Vill börja med att fråga: Vad har du för bil? Om du har en sedan så blir det bäst att köpa lösa basar och steg å sen bygga en egen anpassad låda till dom så att dom spelar in i kupén och inte för bakluckan, om du däremot har en kombi så kan ett sånt där färdigt paket fungera helt okej.

Tott: Det där med att stora basar ger djup bas och små ger rapp bas är fel, det är lådan och basens parametrar som avgör, inte storleken på konen. Mina 10or t.ex. spelar djuuupt men inte alltför bra när man börjar komma över ca 70Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

130 Inlägg
7 juli 2010
#18
ChriZtoffer skrev:
Vill börja med att fråga: Vad har du för bil? Om du har en sedan så blir det bäst att köpa lösa basar och steg å sen bygga en egen anpassad låda till dom så att dom spelar in i kupén och inte för bakluckan, om du däremot har en kombi så kan ett sånt där färdigt paket fungera helt okej.

Tott: Det där med att stora basar ger djup bas och små ger rapp bas är fel, det är lådan och basens parametrar som avgör, inte storleken på konen. Mina 10or t.ex. spelar djuuupt men inte alltför bra när man börjar komma över ca 70Hz.

Helt fel är det ju inte. Såklart det beror på lådor och massa annat hur bra bas det är osv osv osv. men man kan ju ta det med en nypa salt. jag sa inte att alla är så jag sa bara så att han skulle kunna veta lite mellan tummen och pekfingret ungefär.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

16 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#19
ChriZtoffer skrev:
Vill börja med att fråga: Vad har du för bil? Om du har en sedan så blir det bäst att köpa lösa basar och steg å sen bygga en egen anpassad låda till dom så att dom spelar in i kupén och inte för bakluckan, om du däremot har en kombi så kan ett sånt där färdigt paket fungera helt okej.

Tott: Det där med att stora basar ger djup bas och små ger rapp bas är fel, det är lådan och basens parametrar som avgör, inte storleken på konen. Mina 10or t.ex. spelar djuuupt men inte alltför bra när man börjar komma över ca 70Hz.

Jag ska köpa en 740(744) och då är det nog bäst att bygga egen låda. Någon som vet vad det är för mått på 740ins hatthylla respektive bagageutrymme?
Senast redigerat av 740T (7 juli 2010)


Sök