har byt diesel pump spridare och glödstift motorn har bra komp glödningen fungerar men trots detta så vill inte bilen ens tända till med ether (startgas) Någon som vet vad detta kan bero på?
När en diesel har bestämt sig så är den envis och tjurig. Men det är samma som med broms och koppling, avlufta, avlufta, avlufta. Och när du är klar med det avluftar du lite mer.
har byt diesel pump spridare och glödstift motorn har bra komp glödningen fungerar men trots detta så vill inte bilen ens tända till med ether (startgas) Någon som vet vad detta kan bero på?
Startgas och diesel med glödstift är ingen bra kombo. Glödingen kan antända gasen och det ger ingen förtur, förutom i haverikön. Diesel och startgas är generellt en dålig ide, eftersom det inte finns nåt tändelement i en dieselmotor.
Har du lossat rören från spridarna? Kommer det diesel när du krankar? När du böt pumpen, ställde du in den rätt?
Mera luftning, skruva ur glödstiften och kör på startmortorn tills det kommer disel ur glödstifthålen. innan det är någon chans att den startar
Är det luft på högtryckssidan på en konventionell dieselmotor (icke common rail) så når man aldrig öppningstrycket på spridarna och luften kommer således aldrig ut, om man bara kör på startmotorn.
Jag brukar alltid lyfta på spridarmuttrarna och köra till det puffar diesel på några cylindrar. Sen drar jag en mutter, lossar och stänger tills den tänder på den cylindern, fortsätter snabbt till nästa cyl. tills den går av sig själv. Fullgas är en förutsättning när man gör den här operationen. Så länge pumpen är rätt inställd och motorn för luft och matarpumpen fungerar samt att det finns bränsle, så har jag aldrig misslyckas med den här proceduren.
Akta kroppsdelar vid den här operationen. En bränslestråle kan ha jävelsk hög energi och slår lätt hål i skinnet, för inte att snacka om ögon.