3616
Sök

Saab Motor byte frågor!

25 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!
Min motor har gett upp!
Det är en saab 9-3 2,0t (lättrycks turbo!) - 03.
Nu ska jag byta motorn i den!
Har kollat på Laga.se på bilens reg nummer och fått fram ett par intressanta motorer!
Det ända som är,är det att den visar även 180 hk motorerna (fulltryckarna) !
Är det bara att trycka i den i min bil? Alla fästen och allt passar?
Borde ju göra det eftersom att sökningen på Laga.se på mitt reg nummer tar fram dom med!
Hur blir det vid en besiktning när man byter motor?
Ngn med erfarenhet inom detta?

Tack på förhand!

Mvh/Patrik

888 Inlägg
7 juli 2010
#2
Og eller ng 9-3? Alltså nya eller gamla.

Tvivlare
2 266 Inlägg
7 juli 2010
#3
Den passar med stor sannerlikhet i fästen och sånt. värre är det nog med styrdon och kabelhärvor o sånt. sen är din bil nog helbilsgodkänd så ser dom att du bytt så lär de bli problem.
Senast redigerat av MantaRobin (7 juli 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 juli 2010
#4
Jag hade seriöst rekommenderat att köpa dig en T5 botten från 9000, 900 eller tidiga 9-3 och sen flytta över dina kåpor, topp, fästen osv!

Du får en maskin som är stabil för 400hk och som har normalt dimensionerade lager! En bättre och mindre känslig motor helt enkelt!
Finns många som åker med T5 botten men med allt annat från T7. Styrsystem och allt annat flyttar du ju bara över.
Passa på att klippa balansaxelkedjan när du endå håller på! Funktionen är mycket tveksam och den stjäl mest effekt och risken finns alltid att den går ner sig!
Ska du bygga seriöst för att få en ännu mer odödlig maskin så satsa på aero-turbon istället!

För att svara på frågan! Ja, den passar bolt-on utan några modifieringar! Det är i princip bara mjukvara som skiljer! Den är varken bättre eller sämre rent mekaniskt än en lättryckare!

MVH Hampus


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
8 juli 2010
#5
Håller med ovanstående talare. Hitta ett b204L-block (b234L om du vill öka till 2,3) och hinka in från en saab före -98
Resten bara spara. Svensk bilförnedring lär inte se nån skillnad alls.
Man FÅR byta motor i en bil till samma.. och det man inte ser vet man inte...

Lite pyssel men värt det för att slippa kolvmos när man är fast i trimmträsket.

Att hinka in annan mjukvara är pinklätt i t7 http://trionic.mobixs.eu/


Alla sabarnas turbomaskiner på senare tid utom aero har haft samma kringsutrustning och bara annan mjukvara.


2 021 Inlägg
8 juli 2010
#6
årsmodell 03 är väll en ng9-3??

Lycka till att kasta i en t5 maskin i en sån.


342 Inlägg
8 juli 2010
#7
Rille0 skrev:
årsmodell 03 är väll en ng9-3??

Lycka till att kasta i en t5 maskin i en sån.

Og9-3 tillverkades t.o.m år 2003

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
9 juli 2010
#8
Rille0 skrev:
årsmodell 03 är väll en ng9-3??

Lycka till att kasta i en t5 maskin i en sån.

Ja det är "bara" att man behåller toppen från t7-maskinen. Och övrig kringsutrustning.
Blocket med kolvar å vev är det man vill ha från en t5.
här förkovrar vi oss vidare i ämnet från grabbar som provat http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … it=b204+05

Lite mer info btw:

Trionic 5 2,3t motor = b234L
Trionic 5 2,0t = b204L
Trionic 7 2,3t = b235L
Trionic 7 2,0t = b205L

Sista bokstäverna:
L = turbo
R = aero, oftast bara turbon & grenrör som skiljer (och mjukvara förståss)
E = Lättrycksturbo, har allt som en vanlig L har.
i = sugmotor
Senast redigerat av wadde (9 juli 2010)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 juli 2010
#9
wadde skrev:
Rille0 skrev:
årsmodell 03 är väll en ng9-3??

Lycka till att kasta i en t5 maskin i en sån.

Ja det är "bara" att man behåller toppen från t7-maskinen. Och övrig kringsutrustning.
Blocket med kolvar å vev är det man vill ha från en t5.
här förkovrar vi oss vidare i ämnet från grabbar som provat http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … it=b204+05

NG9-3 har inte T7 utan T8 så ja, lycka till med att sätta topp osv på ett T5-block om det nu är en NG9-3:a wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
10 juli 2010
#10
TBOC_Razor skrev:
NG9-3 har inte T7 utan T8 så ja, lycka till med att sätta topp osv på ett T5-block om det nu är en NG9-3:a wink

Ja just jävlar. nu har jag vart ute å cyklat rätt så vingligt. T8 är GM ecotec-maskinerna, ihopsmetade av opel.
Då får man nog ta stora filen om det ska passa.


Xenoholic
2 559 Inlägg
10 juli 2010
#11
Undrar bara hur ni kom fram till att det inte var en OG 9-3 som det gällde hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
10 juli 2010
#12
Aerocombi skrev:
Undrar bara hur ni kom fram till att det inte var en OG 9-3 som det gällde hmm

Hehe årsmod ? nej jag har inte undersökt bilen i fråga, men de andra pôjkarna var säkra på't.


R1 driver!
5 128 Inlägg
10 juli 2010
#13
Brukar inte i stort sett enda skillnaden mellan en FTT och en LTT va att LTT inte har magnetventil?


25 Inlägg
11 juli 2010
Trådstartare
#14
Är en 03a med gammla karossen och alltså t7 motorn! Vad ska man ta och köpa för motor? Vill bara att den ska bli att funka igen!

888 Inlägg
11 juli 2010
#15
Bara du köper en T7 så spelar det ingen roll vilken av dom du tar, ska va från en og9-3 för minst jobb.

Mvh Henke


Sök