2771
Sök

Motorn bluddrar vid regn.

103 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
God dag alla gorgare!

Varje gång när bilen stått ute och det regnar så börjar bilen bluddra och tapa kraft vid gaspådrag.
Det sker bara i början ca 5-7 min efter starten. Därefter går den perfekt som att inget har hänt.
Under dessa 5-7 min så kan man köra bilen men man kan inte gasa fullt ut, man kan kanske använda 1/4 - 1/3 gas innan den börjar tappa kraft och vill dö.
Har sett att andra har liknande problem på forumet men det sker när bilen blivit varm osv, känns inte att symptomen passar på min.

Det handlar om en golf 3 1,8 cl.

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 juli 2010
öppet luftfilter?? kollat så tändkablar o om där finns fördelare? kan inte dom morötterna så chansar big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

103 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
inget sportluftfilter. motorn ser rätt så orginal ut inga mod.

103 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Ja det låter logiskt. kan vara så att vatten kortsluter tempgivaren eller nått...
tack för den ska kolla upp det måste bara hitta den smile

739 Inlägg
17 juli 2010
öppet filter kör jag med aldrih hänt något sådant med min bil så de är säkert någon givare eller något som krångla :p

30 Inlägg
17 juli 2010
jag skulle börjat med nya kablar, fördelarlock och rotor. låter som att du får överslag där

90 Inlägg
17 juli 2010
låter som resten har sagt tändkablar och så. fördelar locket skulle ja bytt först av allt. hade samma fel på min 740 det var en spricka i fördelarlocket då.

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 juli 2010
traktor_power skrev:
spricka i fördelarlocket

mycket möjligt.
Har inte de Golfarna problem med någon tändmodul? Hur yttrar sig det om det är så tro?

Dålig gång i samband med fukt tyder helt klart på tändningsproblem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

103 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Ska kolla igenom tändkablarna rotorn och allt runt om om det finns spår efter korrosion och vatten skador.
Vad ska man leta efter mer förutom ovannämnda och tydliga sprickor?

103 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
det fanns lite horrosion på första cylinderns (från vänster) kontakt på fördelardosan.
Konstigt nog när motorn var blöt från regnet här om dagen så fick jag ett stöt när jag kände på de blöta tänd kablarna. Det ska väl inte vara så? Kan det vara det som spökar?

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 augusti 2010
Tändspolen, dessa ger alltid upp..Testa med att återskapa felet genom att starta bilen en torr dag (dvs då den går bra) o duscha sedan lite-lite vatten på tändspolen med en "blomspruta" eller liknande...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök