Rquired skrev:
davel skrev:
Möjligheten att använda telefonen som usb-minne vid behov till vilken dator som helst, möjligheten att via wlan dela ut 3G uppkopplingen till datorer och möjligheten att skicka vilken typ av fil som helst via mail från mobilen har räddat situationen för mig åtalet gånger på jobbet och är för mig anledningen till att iphone endast är en smartphone wannabe eftersom den inte klarar av detta.
Detta är bara de funktioner jag kom på nu såhär direkt men jag är väldigt glad att jag valde android istället för annars hade jag suttit i skiten vid de tillfällen som jag tänker på i jobbet...
Min Magic är också 1år gammal (fast modellen är äldre) och har haft stor hjälp för den i arbetet eftersom det inte finns några gränser och brister på det sättet. Sen att den inte är lika snabb som iphone skiter jag i för att det hade inte hjälpt mig ändå.
iPhonen är och har aldrig varit ett hot mot riktiga smartphones pga sina brister och apples kontrollbehov och kommer så att förbli.
Förövrigt är Mac OS det OS som under 2000-talet har haft mest bug- och säkerhets-uppdateringar av alla operativsystem samt att det nyligen visade sig att det tar inte mer än 2minuter att ta sig in i en Macbook... mao det mest osäkra på marknaden just nu eftersom varken win7 eller vista har gått att knäcka på det sättet än...
Det är deras marknadsföring som säger att dom är säkrast och har minst problem men sanningen är ju faktiskt annorlunda
http://www.youtube.com/watch?v=no11eIx0x6wArtikel om händelsen:
http://www.macworld.com/article/132733/ … /hack.htmlTrots att dom drog ner på svårighetsgraden ytterligare var det bara Mac OS som blev hackat under tävlingen och det skedde efter 2minuter andra dagen. Första dagen fick man bara försöka komma in via wlan men det gick inte på någon och andra dagen fick man inte installera något men man fick använda datorerna och surfa runt och det var då som macen föll men ingen annan. Tredje dagen fick man installera andra program och försöka ta sig in genom tex Mozilla Firefox eller spotify som är program som normalt inte finns installerade som standard men inte heller då lyckades man knäcka varken vista eller linux...
Förövrigt är säkerhetsbristen enligt uppgift inte fixad än trots att dom i våras släppte en uppdatering som fixade ett 90-tal säkerhetshål
Om du missade det var referensen till Mac och Windows bara en liknelse, mitt argument var uppbyggt på att iPhone som en kontrollerad plattform har en högre säkerhet och inte att "iPhone är säker för att Mac" är säker. Hade jag fel angående säkerheten i Mac må det ha varit ett dumt argument att dra upp, men knappast något som påverkar det ursprungliga argumentet.
Sedan är de fakta du drar upp enkla att ifrågasätta, jag gör detta med två teser i "ett Apple´s försvarstal":
1. Om ett säkerhetshål i Mac skulle vara ett bevis för dess osäkerhet, var är då de två säkerhetshål som varit aktuella i Windows bara de sista två veckorna? (Läs mer på pcforalla.se).
Sedan är Windows 7 uppenbarligen möjligt att hacka det med; http://www.tomshardware.com/news/Window … ,7619.html (Och därmed förhoppningvis bevisat att vilket system som blev hackat först eller inte under den eller den tävlingen inte har något samband med vilket system som i praktiken är säkrast för hemanvändaren.)
Sedan tolkar du fakta på ett roligt vis, du skriver att i ovanstående test var det bara Mac som gick att knäcka. Om du läser en gång till, märker du att den aktuella hackaren enbart jobbade mot Macbook och lät de andra stå.
Som det står längre ner på sidan "He was the first contestant to attempt an attack on any of the systems." Kort och gott, Mac var under torsdagen det enda system som blev utsatt för en attack. "Mac gets hacked first in contest" förklaras enkelt av att Mac var först ut för prövning, inte att Mac är enklast att hacka och definitivt inte att Mac var det enda som var möjligt att hacka.
Där står även "the word on the show floor is that the Linux and Vista systems will meet with some serious challenges on Friday.", det hade varit väldigt spännande att läsa den uppföljande artikeln för att se hur Windows och Linux klarar sig när de väl utsetts för attacker under tävlingen.
2. Om du nu jobbar inom datorbranschen bör du vara medveten om att det förmodligen inte finns något system som står mot om ett proffs verkligen vill komma åt detta. Och framför allt inte ett system i bruk hos en normal användare, dessa system innehåller däremot sällan något av intresse för ett proffs och är förmodligen därför inte i riskzonen.
Om vi nu lämnar proffsen och går tillbaka till oss amatörers mediaanvändande finns det färre hot och mindre intresse i att skapa hot mot Mac, därför är detta system säkrare och enklare att skydda för en normalanvändare än ett Windows-system.
Du skriver direkt citerat att "bara Mac OS blev hackat under tävlingen" vilket är ett väldigt roligt påstående eftersom artikeln klart och tydligt är skriven under torsdagen och där fredagen, tävlingen sista dag, beskrivs i futurum
Du skriver också "att Mac OS skulle vara ett säkrare är ju faktiskt helt fel", och det ser jag absolut inga belägg för, tvärt om ser jag Mac som den klart säkraste plattformen trots att den aldrig skulle vara aktuell för mig som inbiten Windowsanvändare. *****************************************************************************
Men tillbaka till mobiltelefonerna, en smartphone är enligt gängse definitioner en mobiltelefon som bjuder på fler funktioner och en högre grad av uppkoppling än en vanlig mobiltelefon. Vilket förstås stämmer in klockrent på iPhone, det du söker verkar vara något multiverktyg. Skall den innehålla en hammare med?
En smartphone´s syfte är att vara ett mellanting mellan en hem-pc och en mobiltelefon, du är välkommen att visa mig den standard-PC som klarar av att dela en 3G-uppkoppling eller fungera som USB-minne.
Sedan nekar jag inte till att det hade varit praktiskt med en mobiltelefon som kan
allt, men dels är det knappast realtistiskt och framför allt är det ingenting som efterfrågas. Den normala användaren klarar sig mer än väl med "det lilla" iPhone klarar av, skickar du ofta filer i udda format och tvunget måste dela din uppkoppling via WLAN och inte Blåtand eller något av de media iPhone klarar av får du väl tillhöra den procent som inte kan köpa en iPhone.
Men iPhone är en produkt för normala användare, inte avancerade sådana. Och skall vi nu köpa mobiltelefoner ur denna synpunkt räcker inte genomsnitts Androidlur hela vägen heller.
iPhone är ett klart alternativ på marknaden för smarta mobiltelefoner, vill man ta det till gränsen var det iPhone som gjorde den smarta mobiltelefonen aktuell för den normala användaren. Innan iPhone var smartphone ett krånglig, knepig produkt som krävde en entusiast som användare och fullständigt oanvändbar i praktiken för en normal användare.
Tack vare iPhone har marknaden numera vänt så att gemene man går omkring med en smartphone i fickan. Och fram tills Android har det inte funnits något som ens kommit i närheten av att utmana denna mobil, och Android vs. iPhone kommer troligen att bli ett framtida "Volvo vs. Saab".
Det vill säga att oavsett vad respektive entusiaster hävdar kommer det vara två jämna plattformar med respektive för och nackdelar som väger upp varandra.
Intressant med en apple-förespråkare som faktiskt kommer med ordentliga argument för en omväxling
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Citerar artikeln:
"Shane Macaulay, who was Dai Zovi’s co-winner last year, spent much of Thursday trying to hack into the Fujitsu Vista laptop, at one point rushing back to his Vancouver area home to retrieve a file that he thought might help him hack into the system.
But it was all in vain."
Både vista-datorn och linux-datorn var utsatt för försök hela torsdagen och ska försöka hitta en artikel om fredagen också.
Artikeln från fredagen då en hacker tydligen lyckades tillslut komma in i win7 via IE8. Är osäker på vilket sätt det skulle bli lättare på fredagen.
http://www.zdnet.com/blog/security/hack … n2own/5855Det som känns lite dåligt med Macbooken är att detta är tydligen 3:de året i rad som mac OS hackas genom safari...
http://www.zdnet.com/blog/security/pwn2 … again/5846Det windows-hacket du visade kräver ju att hackaren sitter vid den aktuella datorn och försöker ta sig in vilket är en väldig skillnad men knappast något man behöver oroa sig för som vanlig användare.
Man kan ju ändå säga såhär att risken för att bli hackad är på alla platformar oerhört liten och risken för att få virus är precis lika liten sålänge man inte installerar varenda program på piratebay utan att kontrollera det först. Har själv kört utan antivirus-program i 10år utan problem. Antivirus-program är som antirynk-kräm i mina ögon... (ung lika onödigt och ineffektivt)
Min poäng med att ta upp artikeln var som du förstod att inte heller Mac OS är bombsäkert vilket gemene man har en helt annan uppfattning till...
Har försökt googla fram undersökningen där Mac OS klassades som det minst säkra operativsystemet på marknaden med hänvisningen till hur många säkerhetsproblem dom har behövt fixa under 2000-talet jämfört med linux och windows (Tro det eller ej även XP är med i undersökningen) men här är lite från i år som referns iallafall:
http://www.esecurityplanet.com/news/art … c-OS-X.htmhttp://www.esecurityplanet.com/headline … lities.htmhttp://www.esecurityplanet.com/headline … -Found.htmDet enda som gör att det ändå är tämligen säkert att använda Mac OS är att det är så få som använder det och kunskapen bland avancerade dataanvändare är lägre om Mac OS eftersom det är speciellt få av dessa som använder det men som operativsystem är det inte säkrare än något annat men framförallt så är inte den ständiga rivalen windows mer osäkert i nuläget.
Tillbaka till ämnet: (eftersom android också kommer att finnas i tablet-maskiner)
Styrkan i android är att den faktiskt kan allt. Allt som någon hittills har velat göra med den. Som standard kan den inte skicka vilka filer som helst men pga androids uppbyggnad så går det att skriva en app som gör det och den finns gratis att ladda ner. Såhär har det varit med alla "mjukvaru-funktioner"(naturligtvis) som jag någonsin har behövt hur konstiga de än varit så är det någon som har gjort det innan och det finns att hämta i android-market. Tex finns det en app som hämtar kontaktuppgifter på den som ringer om numret inte finns i kontaktboken och visar det samtidigt som det ringer. Tycker man inte om kontaktboken som är förinstallerad så kan man installera en annan och samma gäller alla grundfunktioner. Videosamtal kom för ett tag sen tex iform av en app.
Det mest akuta tillfälle då jag blev räddad av mobilen var när jag satt på tåget och försent insåg att eluttagen inte fungerade och jag var tvungen att maila iväg en installationsfil direkt i ett akut supportärende. Jag högerklickade på filen och skickade den till mobilen som redan var ansluten till datorn. Sekunder efter det så dog datorn (batteriet är helt slut och håller bara 5min på full laddning XD) Väl på telefonen så insåg jag att den inte kan lägga med vilka filer som helst i ett mail men en snabb sökning på android-market ledde till att jag fick iväg filen ändå.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Man behöver inte vänta på att google får tummen ur utan det finns en app som fixar det istället.
(Självklart kan inte android allt det vet jag men för min egen del har jag aldrig blivit hindrad av plattformen på något sätt)
Håller med dig om säkerhetsaspekten på just android kontra iphone men man får ju reda på android precis vad en applikation kan göra med din telefon innan du installerar den. Men du har helt rätt när det gäller att det finns en risk där men jag har inte hört om några riktiga händelser än men man kan ju inte bara installera allt utan att tänka efter. Öppenheten har sitt pris.
// Edit: Efter att ha läst detta så får jag nog säga att det verkar som att iphone har säkerhetsproblem den med. Det var Symbian och android med i tävlingen också men har inte hittat några rapporter om dom.
http://www.zdnet.com/blog/security/pwn2 … acked/5836Exakt samma typ av hack som på Macbooken. Räcker med att du annonserar om en sida så att någon med en iphone går in på den och du kan komma åt alla kontakter, meddelanden(även raderade) och email mm.
iPhone hade inte räckt till för mig rent funktionsmässigt och visst blev det bättre med multitasking men det finns fortfarande grundläggande funktioner som JAG behöver som saknas + att jag vill inte behöva installera något på min dator för att använda telefonen eftersom jag använder i nuläget 3datorer aktivt och vill inte bli bunden till bara 1...
Det som får igång mig är när någon säger helt enkelt att iPhone är bäst. Men så är det inte, för mig är den sämre än androidmobilerna för den uppfyller inte mina behov som användare och är påtok för dyr.