4284
Sök

Klimatronic Golv IV 99

91 Inlägg
24 juni 2006
Trådstartare
#1
Tjo-!
har en Golv IV 99 som jag inte är 100% på Klimatronicen. Det känns som den inte kyyler som den ska.
Hur mäter man den? Är det bara lämna in eller finns det några snabba Hemmatest man kan göra?
Undrar även om nån vet var tempgivaran till ovanstående sitter.
Det sitter ju en på vardera sida om Klimatronicen, FInns det flera? Isf var?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 juni 2006
#2
kyler den dåligt är det oftast kylvätska nivån som är låg. kylmediumet innehåller till en viss del olja som ska smörja alla gummi o-ringar. på vinter stänger många av ac:n vilket leder till att dessa gummitätningar torkar och sen när man drar igång ac:n på vårkanten läcker denna vätska delvis ut. eftersom vätskan är klassad som miljöfarlig tar biltillverkarna så lite som möjligt vilket betyder att om lite vätska läcker ut tappar man ganska snabbt kylfunktionen ---> ac:n fungerar inte som den ska.

detta har antagligen hänt dig och det enda du behöver göra är att fylla på med kylmedium, som finns på din vw handlare. detta är inget du kan byta själv utan måste tillsättas mha trycksättning, vilket kräver en speciell maskin.

man lever bara en gång så lev väl!

91 Inlägg
24 juni 2006
Trådstartare
#3
Detta borde betyda att packningarna oxo är slut vilket gör att det kostar en slant..Eller har jag fel?

1 639 Inlägg
24 juni 2006
#4
Bullo skrev:
kyler den dåligt är det oftast kylvätska nivån som är låg. kylmediumet innehåller till en viss del olja som ska smörja alla gummi o-ringar. på vinter stänger många av ac:n vilket leder till att dessa gummitätningar torkar och sen när man drar igång ac:n på vårkanten läcker denna vätska delvis ut. eftersom vätskan är klassad som miljöfarlig tar biltillverkarna så lite som möjligt vilket betyder att om lite vätska läcker ut tappar man ganska snabbt kylfunktionen ---> ac:n fungerar inte som den ska.

detta har antagligen hänt dig och det enda du behöver göra är att fylla på med kylmedium, som finns på din vw handlare. detta är inget du kan byta själv utan måste tillsättas mha trycksättning, vilket kräver en speciell maskin.

Det är ingen vätska i AC systemet var har du fått det ifrån ???  hmm

Däremot kan den trycksatta gas som används som köldmedium ha läckt ut om du har något läck någonstans, det kan man kolla på en AC verkstad eller hos VW verkstad !
Om det funkar som det ska så ska kylan komma redan efter ett par sekunder och du ska inte kunna hålla hande vid "utblåset" utan att det börjar göra ont efter ett tag... Det kan ju även vara fel på elektroniken som sköter det hela men det ska det ju synas en felkod i ECC displayen...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 juni 2006
#5
eh det är visst vätska i ac:n, men också gas. båda har rätt kan man säga. ac:n är uppbygd enkelt sett att du har en sluten slinga, från kondensorn till kupen till kompressorn och åter till kondensorn (mycket förenklat). kondensorn kyler mediumet så att det under trycksättning av kompressorn blir en vätska. detta går in i kupen och leds till ett större rör vilket leder till ett stort tryckfall. detta tryckfall leder till att vätskan övergår till gas och i processen framkommer kyla. denna gas leds till kompressorn som trycksätts och därefter kyls ner av kondensorn så att den återgår till vätska.

svar till daydreamer: nej du behöver inte byta dessa oringar. helst ska man göra detta men att riva hela ac-systemet är lönlöst. istället bör du bara fylla på ac-systemet eftersom denna olja som kylmediumet innehåller, smörjer och kan mjuka upp gamla oringar.

/mvh andreas, har arbetat på volvos klimatprovning

man lever bara en gång så lev väl!

Administratör
2 980 Inlägg
24 juni 2006
#6
Nån som jobbat på volvos klimatprovning borde veta att det enligt lag är förbjudet att bara fylla på ett klimasystem utan att först ta reda på orsaken till att den inte funkar "provtryckning" det kostar ca 1500kr att göra denna koll och om systemet är tätt därefter fylla med kylmedia och en skvätt spårvätska. Även om systemet är tätt efter en provtryckning måste man skriva i köldmediarapporten att man bytt en o-ring annars får man skäll av swedac.....

En kopp av den svarta såsen...

Administratör
2 980 Inlägg
24 juni 2006
#7
Det är ganska vanligt att kompressorerna slutar funka på en sån golf som du har oxo så glöm inte att titta på det oxo........

En kopp av den svarta såsen...

1 639 Inlägg
24 juni 2006
#8
Bullo skrev:
eh det är visst vätska i ac:n, men också gas. båda har rätt kan man säga. ac:n är uppbygd enkelt sett att du har en sluten slinga, från kondensorn till kupen till kompressorn och åter till kondensorn (mycket förenklat). kondensorn kyler mediumet så att det under trycksättning av kompressorn blir en vätska. detta går in i kupen och leds till ett större rör vilket leder till ett stort tryckfall. detta tryckfall leder till att vätskan övergår till gas och i processen framkommer kyla. denna gas leds till kompressorn som trycksätts och därefter kyls ner av kondensorn så att den återgår till vätska.

svar till daydreamer: nej du behöver inte byta dessa oringar. helst ska man göra detta men att riva hela ac-systemet är lönlöst. istället bör du bara fylla på ac-systemet eftersom denna olja som kylmediumet innehåller, smörjer och kan mjuka upp gamla oringar.

/mvh andreas, har arbetat på volvos klimatprovning

Jaja ok, men man kan i alla fall inte fylla på nån vätska utan det är gas..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 juni 2006
#9
Goffen skrev:
Nån som jobbat på volvos klimatprovning borde veta att det enligt lag är förbjudet att bara fylla på ett klimasystem utan att först ta reda på orsaken till att den inte funkar "provtryckning" det kostar ca 1500kr att göra denna koll och om systemet är tätt därefter fylla med kylmedia och en skvätt spårvätska. Även om systemet är tätt efter en provtryckning måste man skriva i köldmediarapporten att man bytt en o-ring annars får man skäll av swedac.....

dom maskinerna jag talar om som volvo har gör allt det där automatiskt. vi höll inte på med begangnade bilar som läckte osv. det var på en rast som jag och en mekaniker diskuterade detta då min bil är lite slö på att kyla riktigt. några rapporter har jag inte hört talas om, det man sysslar med på klimatprovning är förseriebilar som inte läcker.

skit samma, det jag ville få sagt var att det antagligen har läckt kylmedium osv. vill du tjata rätt och fel och anmärka på det jag säger så gör det. jag svarade bara trådskaparen att han bör söka upp en vw-handlare för att ta itu med problemet då det antagligen är kylmediumets fel, inte hans elektronik.

man lever bara en gång så lev väl!

4 586 Inlägg
17 december 2006
#10
jag har också problem med min Klimatronicen på golfen. när det är kalt -2 eller mer så fungerar det inte. knapparna blir sega samt så går det bara att sänka tempraturen å inte höja..stog på lo när jag åkte till jobbet idag gick inte att ändra förän det blivit några grader i bilen. någon mer som varit med om detta?


4 586 Inlägg
17 april 2007
#11
DayDreameR skrev:
Tjo-!
har en Golv IV 99 som jag inte är 100% på Klimatronicen. Det känns som den inte kyyler som den ska.
Hur mäter man den? Är det bara lämna in eller finns det några snabba Hemmatest man kan göra?
Undrar även om nån vet var tempgivaran till ovanstående sitter.
Det sitter ju en på vardera sida om Klimatronicen, FInns det flera? Isf var?

min fungerar inte heller som den ska det går igång med en liten knuff när jag slår på auto men lika varmt för det



Sök