3231
Sök

Litet oljeläckage på Volvo 945 -97 30 000 mil

17 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Upptäckte en liten pöl under min nyköpta annars fina bik häromdan. Ingenting dramatiskt och en tränad apa skulle kunna hitta och fixa läckan antagligen men nu är jag en otränad stockholmare och behöver hjälp. smile

http://i966.photobucket.com/albums/ae14 … C00033.jpg

Detta är vad som syns, och det är där det droppar då. Jag tvättade området där i veckan så att man skulle se varifrån det kom och det verkar komma ifrån "springan" emellan vad det nu än är som syns på bilden? smile

Bilen har tidigare läckt någonstansifrån i turbon men det ska ha lagats i verkstad enligt förre ägaren.

Samma ställe fast från andra hållet!

http://i966.photobucket.com/albums/ae14 … C00043.jpg

473 Inlägg
25 juli 2010
inte helt lätt att tyda dina bilder men vad kan se eller rättare sagt ana så kommer oljan mellan motor och växellåda vilket tyder på att du har fått läckage i bakre packboxen i motorn , för att byta denna så måste du plocka ner växellådan ,ta bort lamellerna och tömma den på olja sen kan du byta den , efter som du själv ser dig som en  otränad stockholmskis så kanske du skall ta hjälp för att få detta fixat

519 Inlägg
25 juli 2010
Tömma på olja behöver man inte,oljan ligger i oljetråget..

124 Inlägg
26 juli 2010
mtudiesel skrev:

Växellådsoljan kanske?  roll

17 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Tänkte försöka ge mej på ett försök iaf, dock med vägledning utav en något mer rutinerad herre! något ska det nog bli av det. Det jag är mest orolig över är att jag "åtgärdar" fel problem. Min budget är tajtare än moder theresas rumpa, så.. vore ju gott att vara säker på att man lägger pengarna på att laga rätt grejer.

Kan det vara en idé att plocka ur låda osv och se efter först innan man köper in delar?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 juli 2010
RallizZ skrev:
mtudiesel skrev:

Växellådsoljan kanske?  roll

behövs inte tömma den heller, även om det kan vara ide att byta den när man har lådan nere.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

473 Inlägg
30 juli 2010
packboxen kostar bara en hundring köp du hem den .

948 Inlägg
1 augusti 2010
kolla även bak/underfördelaren vill sig gärna läcka där med

Sök