4382
Sök

Förstabil Bmw vs Mercedes

Wolkan
26 juli 2010
#21

Första audin vart jag sugen på :p haha

Måste bara fråga vad har hänt med e30n ena lykta är det styling eller är den trasig? :o

485 Inlägg
26 juli 2010
#22
Wolkan skrev:

Första audin vart jag sugen på :p haha

Måste bara fråga vad har hänt med e30n ena lykta är det styling eller är den trasig? :o

haha nice tongue

ska ja va ärlig så har ja sett några st e30 utan ena lampan där . vet inte vad dom stoppar i där heller tongue kanske något till sportfiltret skulle ja tro

Wolkan
26 juli 2010
#23
Sam1r skrev:
Wolkan skrev:

Första audin vart jag sugen på :p haha

Måste bara fråga vad har hänt med e30n ena lykta är det styling eller är den trasig? :o

haha nice tongue

ska ja va ärlig så har ja sett några st e30 utan ena lampan där . vet inte vad dom stoppar i där heller tongue kanske något till sportfiltret skulle ja tro

Ja bra fråga :p vet inte om jag tyckte det var så snyggt, men men allt tycker ju olika smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 juli 2010
#24
Wolkan skrev:
När jag läser det du har skrivit så tycker jag bara att det är nån som har tillbringat mer tid att lyssna och läsa på bmw reklamer och på autopower's hemsida klart att man tror på vad dom säger om man inte har nån form av erfarenhet själv.

Och visst kanske den jag köpte var i ett värre skick men hur förklarar det allt man fått höra om bmw och allt folk runt om kring mig som har bytt från bmw för att dom har blivit less på att tillbringa mer tid i garaget än på vägarna. Jag ska inte på stå att ALLA bmw bilar är skräp visst jag har ingen erfarenhet av bilar över -00, dom kanske lärde sig av sina misstag, det gör väll dom flesta.

Rquired skrev:
-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.

Och när du skriver så här visar det bara att du har blivit blind av nån form av reklam, det här du har skrivit är inte själv lärd kunskap det är på läst kunskap från nån form av reklam. Och visst genom reklam kan vilken bil som helst låta som världens dröm bil. Varför? Jo för att dom överdriver så dom håller själv på att drunkna i sina överdrifter.

Och det du skriver om att du har lyckats få en m20b25 att gå upp mot en 50.000 utan en renovering tror jag inte ett dugg på den motor är känd för att köra sönder topp på topp på topp på grund av deras motor konstruktion därför säger folk ska du köpa en 520 till exempel så köp inte en med en m20 motor utan köp en med en m50 motor, men då har jag erfarenheten på dom att dom har haft mycket problem med höra co, hc värden. Så det är ju inte heller dom bästa motorerna visst dom kanske håller ju dom med m50 motorn men du ska ha dom genom besiktning också.

Och jag vill inte säga att han inte ska köpa sig en bmw det är helt och hållet vad han själv känner för han ska välja, men när han skriver här så vill han ju ha tips och det är exakt det jag ger han. Ville bara varna han för vad han kan ge sig in på om han köper sig en bmw.

Och det här om att audi ska vara understyrd ja det kanske dom är när dom är framhjulsdrivna men vilken bil är inte det? men att dom ska vara mer än andra det stämmer absolut inte, har själv lekt mkt med min audi visst det är en quattro men som det låter på dig så ska alla audi vara understyrda och kan säga dig det att jag kan köra snabbare med min audi och klara av kurvor efter grusvägar än vad dom flesta bilarna klarar av.

Och vad är det jag hör att i en audi har man ingen vägkänsla? Det kan jag inte hålla med om, du har mer vägkänsla än i dom flesta konkurrenterna.

Och att jag ska läsa lite litteratur och skit, vad är det för snack det finns ingen bättre erfarenhet än den du får i verkliga livet av egna personliga tester. Man ska inte tro på vad som sägs på tv, internet, böcker eller tidningar, man får erfarenheter av att testa själv. Och vad jag sitter och läser på det som du har skrivit så verkar allt bara vara på läst inge själv tester bara strunt från tv, mm.

Observera att jag aldrig sagt att Bmw på något vis skulle hålla bättre än övriga aktuella märken, bara att det är lika tåliga bilar som dessa. Alla bilar går sönder, och Bmw har definitivt sin beskärda del av typfel.

Vad du däremot uttrycker är att köper TS en Audi kan han köra men köper han en Bmw får han ägna en massa tid i garaget, och det är helt fel. Audi har självklart sin beskärda del av typfel de med, och att en ok Audi skulle hålla bättre än en ok Bmw är enbart löjligt. Däremot skall man undvika att köpa billiga och eventuellt slutkörda Bmw, en sådan håller naturligtvis inte i någon större utsträckning och det var därför jag rekommenderade TS att köpa något annat än Bmw med den budget han har.

Och jag vet inte hur jag skall bemöta de löjliga argument om erfarenhet och reklam du kommer med, du har för det första ingen aning om vem jag är eller vad jag sitter på för kunskaper och angående reklamen får du gärna ge ett tips på vilket reklam jag i så fall skulle hämtat detta ifrån eftersom:

1. Naturligtvis gör man INTE reklam om att ens bilar förekommer som mätarskruvade, det vore att aktivt skrämma potentiella kunder ifrån att köpa begagnade Bmw och det skulle skada Bmw i form av lägre försäljning av reservdelar med mera.

2. Har du någonsin varit inne på Autopower.se? I så fall skulle du veta att man knappast får någon reklambild av Bmw där, på ett forum som detta samlas bilägare när de har problem och stannar tills det är löst. Endast en mindre del är aktiva skribenter, och det är inte enbart AP som ser ut på detta vis utan det är lite standard för märkesforum och även Garaget.
Men hur jag skulle ha fått någon bild av Bmw som odödligt från denna sida begriper jag inte.

Och att M20 är känd för att köra sönder toppar är inte korrekt, M20 håller  men har en del svagheter. En av dessa är att framför allt vid slarv med oljebyten så riskerar kamaxeln att slitas ner, lite liknande det på M40 men inte i samma omfattning. Skall man däremot turbokonvertera en sådan kräver den lite speciallösningar, men nu var bilen som rullat närmre 50.000mil helt original.

M20 över 40.000mil är ovanligt men verkligen inte omöjligt, M50 har däremot ingen kamrem och är både starkare, snålare och tål mer än M20 därför är det naturligtvis denna folk som kan något om Bmw rekommenderar.

Och jag skrev ordagrant att: "Och tror du att detta har med att skribenten inte kan köra att göra, då tycker jag du skall friska upp ditt minne med lite litteratur och tester kring Audi" Det vill säga om du inte tror mitt ord på hur en Audi uppträder kan du läsa ett test av bland annat Audi 100 Quattro med flera där Audi beskrivs som just en framtung landsvägsvagn. Alltså kort och gott "Litar du inte på mig så litar du kanske på erfarna biltestare".

Jag har aldrig sagt att en Audi inte kan gå runt en kurva, jag har aldrig sagt att en Audi enbart kan understyra och jag har heller aldrig sagt att Audi inte har någon vägkänsla. Men när man sätter dem i jämförelse med Bmw och Mercedes passar det in.

Och denna mening förstår jag inte riktigt:
"Och det här om att audi ska vara understyrd ja det kanske dom är när dom är framhjulsdrivna men vilken bil är inte det?"
Menar du på fullaste allvar att fyrhjulsdrift skulle bota understyrning? Eller att en framhjulsdriven bil automatiskt är understyrd? Självklart fungerar det inte så, det finns framhjulsdrivna bilar som är otäckt överstyrda och bakhjulsdrivna bilar som är gravt understyrda.

Det du verkar tänka på, så kallad "power understeer" eller motsvarigheten är en helt annan sak, detta kommer av att du tvingar bilens drivhjul till hjulspinn. En framhjulsdriven bil understyr i det läget och en bakhjulsdriven överstyr, men detta har inget med bilens naturliga uppträdande att göra.

Men en Audi 100, fram eller fyrhjulsdriven, är en i grunden mycket understyrd bil. Att du sedan kan få en sådan att överstyra om du har stake nog för det är en helt annan sak.
Senast redigerat av Rquired (26 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
26 juli 2010
#25
Wolkan skrev:
Rquired skrev:
Självklart skall du köpa en spänstig Bmw eller Mercedes istället den tråkiga klump till bil Audi var en gång i tiden. Sedan var Audi heller ingen premiumbil i klass med dessa två heller, det har de blivit först idag.

När det är 20år gamla bilar som är aktuella kan man aldrig utesluta att man kommer råka ut för en bil som kräver dyra reperationer, men på samma vis som du här har hört historier om trilskande Bmw´s kan du efter en kort sökning hitta skräckhistorier om Audi med flera.

Detta hör gamla bilar till, och det hör i stor grad gamla, körglada bilar till. Men att Bmw skulle vara en bil som gärna trilskas är inte korrekt, en rätt skött Bmw hör till de mer driftsäkra bilar du kan köpa och rullar hur långt som helst. Detsamma gäller Mercedes.

Av dessa bilar håller jag Bmw högst, det är helt enkelt förarens bil på ett helt annat vis än Mercedes och framför allt Audi. E30 är en bra modell, men när det gäller slitstyrka och allroundkapacitet är nyare modeller (Som tex. E36) mer lämpliga.

Men oavsett så är Bmw en bil som lockar förare som kör hårt, och därmed förekommer ofta bilar som är slutkörda i olika grad av omfattning. Rätt Bmw är som sagt en vän för livet, men en Bmw i ok skick är inte enkelt att hitta för 20.000:-, speciellt inte en Bmw E30 som idag är snudd på utrotningshotad.

Och resultatet av att köpa en bil som är slut, oavsett om det är en Bmw eller Volvo, är det du kan läsa ovan; Mer eller mindre omfattande reperationer.

Därför är mitt tips en Mercedes, eftersom det är en roligare bil än Audi på alla vis men det är inte förarens bil på samma vis som Bmw vilket gör att det är betydligt enklare att hitta en sådan i bra skick för en liten budget.

Det här måste vara ett skämt, audi klumpig? en bmw kulle hålla hur länge som helst? nja här hör vi personen som inte riktigt har varit med så länge i matchen. Visst en sak håller jag med om och det är att mercedes kan hålla mycket länge men det beror helt på det att dom flesta mercedes är diesel bilar så dom håller bättre ja men det gör näsan alla diesel bilar.
Men att bmw ska hålla länge, nja där drar jag nog gränsen, jag håller fortfarande med om att bmw är väldigt fina bilar, dom går bra och ser bra ut, men jag vill hellre lägga mina pengar på styling, däck, ljud, trimning, mm. Än att lägga ut dom pengarna på dyra reparationer ständigt.

Och det här att du säger att audi är klumpiga bilar visst kan man tycka det men det är ju som vi säger här uppe det är inte bilen det sitter i det är föraren, så tycker man att en audi är klumpig och inte är nog spänstig så kanske det bara är så att man inte klarar av att köra en sådan bil.

Ja man får vad man betalar för men jag köper hellre en bil som går bra, ser bra ut, rolig att leka med och håller för ca 10-15.000 än en bil med samma utrustning, samma storlek under huven, samma årsmodell och som kanske är lite snyggare fast för ca 15-20.000 som  man sedan måste lägga ner 10-15.000 till bara för att den ska gå igenom besiktningen, nja då köper nog den billigare bilen och lägga pengarna på annat.

Och så har vi ju en sak till audi kan jag lova har då 3 gånger bättre komfort än någon mercedes eller bmw har. Min audi som är från -94 låter mindre inne och utanför bilen än min fars v70 som är från -05 eller någon bmw eller mercedes som jag någonsin har kör/åkt och då har jag kört både nya och gamla bilar, i en audi kör du som en kung, du sitter som en kung, du lever som en kung.

Men om jag nu skulle få välja mellan en bmw eller mercedes så skulle jag skrota bmwn direkt och ta en mercedes kanske inte nu en 190 men typ en 124, 126 eller en 116. För det är fina bilar men bmw = NEJ!

Hahaha kom igen nu den skrutt audin du har är lika spännande att köra som en 740 gl


132 Inlägg
26 juli 2010
#26
Wolkan skrev:
svinto23 skrev:
som vanligt blir det mycket pajkastning i dessa trådar, ska man köpa bil i prisklassen max 20k så finns det sällan bilar i fint skick man får mer eller mindre räkna med att fixa å dona, men det ända tipset jag kan ge är att köpa en bil som du vill ha  oavsätt vad folk säger för de är inte de som ska köra din bil utan du, men att säga att men bmw eller en merca 190 eller en audi skulle vara bättre än den andra är ju rena skitsnacket alla dessa bilar har problem, men kan man skruva  eller har pengar så spelar det inte så stor roll sen att den ena eller andra bilen har mer eller mindre med körglädje är rena bullshit eftersom det är vad varje pers tycker å inte vad du tycker....

Men han skriver ju här för att få veta vad vi tycker och tänker annars skulle han väll inte ha skrivit eller hur?
Och det är ingen här som säger att han inte ska köpa den eller den bilen utan vi ger han bara tips så han vet vad han ger sig in på.

nja nu var ju han fråga viken som var en bra, rolig, snygg,ekonomisk första bil. å Ts har tittat på bmw e30 eller en mercedes 190,
visst kan man flika in att det finns andra alternativ, sedan blir det väldigt mycket OT ang om audi bmw eller mercan är den bästa, å det är faktiskt inte relevant.

sorry för min OT svar.

men till TS leta lite prova bilarna å när du har hittat några så lista dem här så kan vi alla som vill klura om de är något att ha eller inte,


77 Inlägg
26 juli 2010
#27
Lägger absolut min röst på mb 190 med 2.3l motorn.
Synd bara att man måste ha den nyare instrumentpanelen (92 och framåt?) för att dom inte ska kännas som stenåldern inuti designmässigt =/
Btw så hade min far en 92:a som rullat 42k mil och gick fortfarande som en dröm.
Min bror har haft 2 stycken 2:or, en 84 och en 87, inte alls lika roliga tyvärr.
Hoppas du hittar en fin bil


132 Inlägg
26 juli 2010
#28
jag kan kanske komma med lite info om dessa fordon vi kan börja med e30, de tillverkades mellan 84 till 94 så de finns rost på dessa men det visste du nog sedan dras de ibland av elfel allt ifrån bränslepumpsrelä haveri till fel i instrumentens kretskort, dock går det mesta att byta ut å är inte så svårt å dyrt, sedan så får vissa problem med sönder rostade bränlsetankar  å bromsrör som rostar å på vissa ställen kan det bli knöligt att byta, sen kommer vi till motor å växellådan de flesta håller ganska så bra dock brukar vissa få glapp i växelföraren, sedan så tidiga 318 så är det kamkejda medans de andra har rem,

ang styling så finns det att välja imellan så där ser jag inte som något problem, sedan ang ekonomi så kostar inte dessa bilar mer eller mindre än någon annan,

så då tar vi mercan,
de tillverkades mellan 82 till 93 så det finns rost på dessa oxå men de visst du kanske redan även här så dras de med elfel men det går att fixa, sedan så finns det här en hel hög med motorer dock så tycker jag att man ska sats på sexorna då de har en lite mer driftsäkerhet, sedan så funkar växellådorna mycket bra dock finns det några som är utrustade med en 4växlad låda obs dessa sitter på 1,8 2,0 motorerna,
sedan så dras dessa modeller med att kronhjul å pinjong glappar upp sig å slit med ett resultat av ett brummade ljud, sedan så är det inte så ovanligt med att man kör av drivaxlen eller att man drar sönder hardyskivan dock inga svårigheter att byta.

stylingen är inget probem här heller dock kan det vara lite knöligt med ljud bygget då 190 an har sin bränsletank "ryggstöd" den är alltså stående mellan baksätes ryggplåt å bagaget med det över låter jaf till de som kan billjud att bedöma, ekonomin är inte heller något att oroa sig över,

så detta får räcka det är bara att fråga om det är något du undrar över,


Fd Bannad
657 Inlägg
27 juli 2010
#29
Skulle väll lägga rösten på Audin i det här läget. Ser bra ut enligt mig och ser överlägset bäst ut innuti, äger ingen så vet väll ingenting om körningen. V6orna är dock duktiga på att äta topppackningar verkar det som, iaf enligt egen erfarenhet. 2 originalkatter springer dessutom lös på 6 000:-, en till sak att tänka på då 15-20 år gamla katter har en tendens att sluta funka.

Min farmor hade en merca 190 för ett par år sedan. Jävla hink å jävlas, allt jag kan säga.

Bmw:n är fulast i gänget och den jag hatar mest, i Rest my case, finns nog med Bmw-Goebbels snubbar här. Kul att lodisen gör sitt bästa för att komma med i gänget, men när du kommer till reklambranschen för Bmw så är du lika duktig på det som magsjuka är välkommet på midsommar, thihi....... Herregud människa?

"Hahaha kom igen nu den skrutt audin du har är lika spännande att köra som en 740 gl"

Men de ä ju manligt

Märkesbög

806 Inlägg
27 juli 2010
#30
Hedning skrev:
Skulle väll lägga rösten på Audin i det här läget. Ser bra ut enligt mig och ser överlägset bäst ut innuti, äger ingen så vet väll ingenting om körningen. V6orna är dock duktiga på att äta topppackningar verkar det som, iaf enligt egen erfarenhet. 2 originalkatter springer dessutom lös på 6 000:-, en till sak att tänka på då 15-20 år gamla katter har en tendens att sluta funka.

Min farmor hade en merca 190 för ett par år sedan. Jävla hink å jävlas, allt jag kan säga.

Bmw:n är fulast i gänget och den jag hatar mest, i Rest my case, finns nog med Bmw-Goebbels snubbar här. Kul att lodisen gör sitt bästa för att komma med i gänget, men när du kommer till reklambranschen för Bmw så är du lika duktig på det som magsjuka är välkommet på midsommar, thihi....... Herregud människa?

"Hahaha kom igen nu den skrutt audin du har är lika spännande att köra som en 740 gl"

Men de ä ju manligt

BMW ist das beste meiner Mutter hat Pferde, wie Goebbels Penis. was soll ich sagen? Audi ist die hässlichste, langweiligsten und schlechtesten der drei Autos, BMW garantiert ein Minimum an Problemen und den meisten Spaß zu fahren! BMW BMW Akbar Akbar. Es ist kein Gerücht, dass es nicht das beste Auto, und Himmler, Goebbels würde dies zu empfehlen!


"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 juli 2010
#31
BMW över Mercedes i detta fall, en E30 har iaf vikten till sin fördel(om man gillar vikt/effekt-förhållanden), sen att det säkert tunnar mot säkerheten, där är E36:an lite vettigare, och tyngre sad

Men skaffa hellre en 318IS, om du mot förmodan hittar en fräsch, gärna lamelldiffad, än en 320, då den är rätt slapp. Fast hellre en 325 än en 318IS då 325:an dricker mer och låter mer och är dyrare =P Nej det gjorde inte mkt sense det där, men 325:an har iaf en skapligt rolig sexa som kan räcka till mer än bara vintersladda. Tror du kan komma undan med en E36 318IS för lägre peng än sagd E30, då E30:n som sagt är utdöende och folk har insett hur eftertraktade en fräsch E30 är.

Men Svinto23; gjordes verkligen E30:n till 94? Slutade inte den tillverkas 90/91? Jag kan mkt väl ha fel i detta.

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2010
#32
E30 Touring och cabriolet tillverkades till och med 1993, och det finns ett gäng 316i Touring som är lite utav en "jubileumsmodell" som kan räknas som äkta 1994or. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 juli 2010
#33
Rquired skrev:
E30 Touring och cabriolet tillverkades till och med 1993, och det finns ett gäng 316i Touring som är lite utav en "jubileumsmodell" som kan räknas som äkta 1994or. smile

Ah, då vet jag, danke smile

"When innovation meets passion!"

299 Inlägg
29 juli 2010
#34
gör som mig skaffa både en audi och bmw, det bästa av 2 världar big_smile näeee men jag är beredd att hålla med required i mycket.bmw är mycket slitstarka o tåliga bilar med få brister gentemot andra märken. man måste lägga in i beräkningen att de ofta inte får den servicen o kärleken de förtjänar när de åldras. de körs oftast hårdare än övriga bilar. och audi kan faktiskt kännas rätt svampiga o större än de här. sen är styrkänslan verkligen usel i en audi, lite som ratta en traktor. veva o veva men inget händer. men quattrodriften väger upp mycket för audi och ger den ändå en sportig karaktär. o anledningen att sätta motorn så långt fram är för att man vill ha drivaxlarna ut direkt från lådan till framhjulen. det framhäver en något framtung bil till fördel får man en mycket kratftig och stryktålig 4 hjulsdrift.

mercedes är fina bilar det med! så varför inte skaffa sig en sådan. problemet för dig kan bli att hitta en du finner rolig att köra. ser bra ut, inte håller på att falla samman. för mercedes har garanterat de dyraste delarna.
Senast redigerat av Aquilla (29 juli 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 juli 2010
#35
Jag skulle valt e30 325 men det kanske är lite svårt med din budget, Ett tips är att du inte ska välja framhjulsdrift eller fyrhjuldrift som första bil, När man är i din ålder är bakhjulsdrift det ända roliga.
Har du tänkt på sierra cosworth RWD? med lite trim så blir de väldigt roliga, Lycka till!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

BMW ///M3
404 Inlägg
29 juli 2010
#36
Wolkan skrev:
Men han skriver ju här för att få veta vad vi tycker och tänker annars skulle han väll inte ha skrivit eller hur?
Och det är ingen här som säger att han inte ska köpa den eller den bilen utan vi ger han bara tips så han vet vad han ger sig in på.

men de är ju klart att eftersom du har en audi 100 så tycker du den är bäst, och sedan att du har haft en e36 som bara var skit är en annan sak.

väldigt många ungdomar köper e36 och kör skiten ur dom därav att det finns kanske fler e36 som är slut än audi 100, för hur många ungdomar kör audi 100 jämfört mot e36 ? nu pratar vi inte om s4/s6 utan v6 modellen.

nej precis, inte alls lika många (nu vet jag inte hur de är i norrland)

och sen för att ge lite smutskastning tillbaka så, hur bra rykte har audi 100 v6 jämfört mot bmw sexan ? 

v6'an läcker/drar ju olja från fabrik, alldeles för tung för vad framvagnen är byggd för därav väldigt mycket bussningar/leder som är slut har man fått höra av audimek, stora bilar som väger mycket=drar mycket bensin i jämfört mot effekten. OSV OSV OSV

däremot 2.2t motorn är en helt annan sak och verkar hålla för allt

men ja sluttjaffsat nu och vi vet vad du tycker och nu vet du vad jag tycker PUNKT



Sök