Wolkan skrev:
När jag läser det du har skrivit så tycker jag bara att det är nån som har tillbringat mer tid att lyssna och läsa på bmw reklamer och på autopower's hemsida klart att man tror på vad dom säger om man inte har nån form av erfarenhet själv.
Och visst kanske den jag köpte var i ett värre skick men hur förklarar det allt man fått höra om bmw och allt folk runt om kring mig som har bytt från bmw för att dom har blivit less på att tillbringa mer tid i garaget än på vägarna. Jag ska inte på stå att ALLA bmw bilar är skräp visst jag har ingen erfarenhet av bilar över -00, dom kanske lärde sig av sina misstag, det gör väll dom flesta.
Rquired skrev:
-Importbilar, Bmw var länge den mest populära importbilen och skruvade mätare var vanligt. På grund av hög kvalité och stryktålig drivlina (Vilket du nekar till...) är det inte ovanligt att dryga 30.000mil skruvas ner till kanske hälften när bilarna säljs vidare i Sverige.
Dessa bilar rullar förstås vidare, i en del fall är det den bästa bilen den oanade ägaren haft. Gemensamt är att dessa bilar då ofta rullat närmre 40.000mil när ägaren tror att de bara lagt 20.000mil bakom sig.
Och när du skriver så här visar det bara att du har blivit blind av nån form av reklam, det här du har skrivit är inte själv lärd kunskap det är på läst kunskap från nån form av reklam. Och visst genom reklam kan vilken bil som helst låta som världens dröm bil. Varför? Jo för att dom överdriver så dom håller själv på att drunkna i sina överdrifter.
Och det du skriver om att du har lyckats få en m20b25 att gå upp mot en 50.000 utan en renovering tror jag inte ett dugg på den motor är känd för att köra sönder topp på topp på topp på grund av deras motor konstruktion därför säger folk ska du köpa en 520 till exempel så köp inte en med en m20 motor utan köp en med en m50 motor, men då har jag erfarenheten på dom att dom har haft mycket problem med höra co, hc värden. Så det är ju inte heller dom bästa motorerna visst dom kanske håller ju dom med m50 motorn men du ska ha dom genom besiktning också.
Och jag vill inte säga att han inte ska köpa sig en bmw det är helt och hållet vad han själv känner för han ska välja, men när han skriver här så vill han ju ha tips och det är exakt det jag ger han. Ville bara varna han för vad han kan ge sig in på om han köper sig en bmw.
Och det här om att audi ska vara understyrd ja det kanske dom är när dom är framhjulsdrivna men vilken bil är inte det? men att dom ska vara mer än andra det stämmer absolut inte, har själv lekt mkt med min audi visst det är en quattro men som det låter på dig så ska alla audi vara understyrda och kan säga dig det att jag kan köra snabbare med min audi och klara av kurvor efter grusvägar än vad dom flesta bilarna klarar av.
Och vad är det jag hör att i en audi har man ingen vägkänsla? Det kan jag inte hålla med om, du har mer vägkänsla än i dom flesta konkurrenterna.
Och att jag ska läsa lite litteratur och skit, vad är det för snack det finns ingen bättre erfarenhet än den du får i verkliga livet av egna personliga tester. Man ska inte tro på vad som sägs på tv, internet, böcker eller tidningar, man får erfarenheter av att testa själv. Och vad jag sitter och läser på det som du har skrivit så verkar allt bara vara på läst inge själv tester bara strunt från tv, mm.
Observera att jag aldrig sagt att Bmw på något vis skulle hålla bättre än övriga aktuella märken, bara att det är lika tåliga bilar som dessa. Alla bilar går sönder, och Bmw har definitivt sin beskärda del av typfel.
Vad du däremot uttrycker är att köper TS en Audi kan han köra men köper han en Bmw får han ägna en massa tid i garaget, och det är helt fel. Audi har självklart sin beskärda del av typfel de med, och att en ok Audi skulle hålla bättre än en ok Bmw är enbart löjligt. Däremot skall man undvika att köpa billiga och eventuellt slutkörda Bmw, en sådan håller naturligtvis inte i någon större utsträckning och det var därför jag rekommenderade TS att köpa något annat än Bmw med den budget han har.
Och jag vet inte hur jag skall bemöta de löjliga argument om erfarenhet och reklam du kommer med, du har för det första ingen aning om vem jag är eller vad jag sitter på för kunskaper och angående reklamen får du gärna ge ett tips på vilket reklam jag i så fall skulle hämtat detta ifrån eftersom:
1. Naturligtvis gör man INTE reklam om att ens bilar förekommer som mätarskruvade, det vore att aktivt skrämma potentiella kunder ifrån att köpa begagnade Bmw och det skulle skada Bmw i form av lägre försäljning av reservdelar med mera.
2. Har du någonsin varit inne på Autopower.se? I så fall skulle du veta att man knappast får någon reklambild av Bmw där, på ett forum som detta samlas bilägare när de har problem och stannar tills det är löst. Endast en mindre del är aktiva skribenter, och det är inte enbart AP som ser ut på detta vis utan det är lite standard för märkesforum och även Garaget.
Men hur jag skulle ha fått någon bild av Bmw som odödligt från denna sida begriper jag inte.
Och att M20 är känd för att köra sönder toppar är inte korrekt, M20 håller men har en del svagheter. En av dessa är att framför allt vid slarv med oljebyten så riskerar kamaxeln att slitas ner, lite liknande det på M40 men inte i samma omfattning. Skall man däremot turbokonvertera en sådan kräver den lite speciallösningar, men nu var bilen som rullat närmre 50.000mil helt original.
M20 över 40.000mil är ovanligt men verkligen inte omöjligt, M50 har däremot ingen kamrem och är både starkare, snålare och tål mer än M20 därför är det naturligtvis denna folk som kan något om Bmw rekommenderar.
Och jag skrev ordagrant att:
"Och tror du att detta har med att skribenten inte kan köra att göra, då tycker jag du skall friska upp ditt minne med lite litteratur och tester kring Audi" Det vill säga om du inte tror mitt ord på hur en Audi uppträder kan du läsa ett test av bland annat Audi 100 Quattro med flera där Audi beskrivs som just en framtung landsvägsvagn. Alltså kort och gott
"Litar du inte på mig så litar du kanske på erfarna biltestare". Jag har aldrig sagt att en Audi inte kan gå runt en kurva, jag har aldrig sagt att en Audi enbart kan understyra och jag har heller aldrig sagt att Audi inte har någon vägkänsla. Men när man sätter dem i jämförelse med Bmw och Mercedes passar det in.
Och denna mening förstår jag inte riktigt:"Och det här om att audi ska vara understyrd ja det kanske dom är när dom är framhjulsdrivna men vilken bil är inte det?"Menar du på fullaste allvar att fyrhjulsdrift skulle bota understyrning? Eller att en framhjulsdriven bil automatiskt är understyrd? Självklart fungerar det inte så, det finns framhjulsdrivna bilar som är otäckt överstyrda och bakhjulsdrivna bilar som är gravt understyrda.
Det du verkar tänka på, så kallad "power understeer" eller motsvarigheten är en helt annan sak, detta kommer av att du tvingar bilens drivhjul till hjulspinn. En framhjulsdriven bil understyr i det läget och en bakhjulsdriven överstyr, men detta har inget med bilens naturliga uppträdande att göra.
Men en Audi 100, fram eller fyrhjulsdriven, är en i grunden mycket understyrd bil. Att du sedan kan få en sådan att överstyra om du har stake nog för det är en helt annan sak.