Steget arbetar i klass D, med 70% verkningsgrad kan steget dra ca 74 A teoretiskt vid 750 W och 14,4 V matningsspänning. Om kabeln inte är längre än 5 m så räcker 21 mm2 kabel utan att få för mycket spänningsfall (ca 0,32 V), det går även att ha tillräckligt stor säkring för den kabelarean.
21 mm2 räcker alltså i teorin även om man utnyttjar stegets fulla RMS-effekt, men naturligtvis är det ingen nackdel med grövre kabel.
hehe okej. Ingångarna är i alla fall goda för 50mm2, men problemet är att den sidan jag ska beställa delarna ifrån inte har 35, så det står mellan 20 och 50, men får kika vidare och se om jag hittar 35 nån annan stans
Steget arbetar i klass D, med 70% verkningsgrad kan steget dra ca 74 A teoretiskt vid 750 W och 14,4 V matningsspänning. Om kabeln inte är längre än 5 m så räcker 21 mm2 kabel utan att få för mycket spänningsfall (ca 0,32 V), det går även att ha tillräckligt stor säkring för den kabelarean.
21 mm2 räcker alltså i teorin även om man utnyttjar stegets fulla RMS-effekt, men naturligtvis är det ingen nackdel med grövre kabel.
Men räknar man på att steget ger 750Wrms i 2ohm och 14.4V,så drar det 52.083A enligt Ohms lag.
Det står troligen OFC eller CCA..OFC ä koppar och CCA är alu.
Snoogiloo: Jag anser att en alukabel ofta är lättare att böja pga att alu är mjukare än koppar så att dem är tjockare i kardelarna kvittar. Men vad smälter ner först, koppar eller aluminium?!