3401
Sök

Opel Kadett B 2.2 Cih 1969

359 Inlägg
24 mars 2011
Trådstartare
#141
längesen man uppdaterade, inte hänt så mycket men..
fått dit gas högtalarna för längesen, har även bytit fördelarlock o brytarspetsar, suttit dit en främre ljuddämpare och satt dit grövre upphängning.
idag kom även en sandwich adapter på plats! och har även sparat ihop lite pengar så att nästa vecka åker jag till skroten och letar på en turbo.


474 Inlägg
24 mars 2011
#142
DriVeeR skrev:
längesen man uppdaterade, inte hänt så mycket men..
fått dit gas högtalarna för längesen, har även bytit fördelarlock o brytarspetsar, suttit dit en främre ljuddämpare och satt dit grövre upphängning.
idag kom även en sandwich adapter på plats! och har även sparat ihop lite pengar så att nästa vecka åker jag till skroten och letar på en turbo.

Om du är intresserad kan du få köpa min turbo! Liten är den kan jag lova.. wink Var tänkt till min Viva, men hoppar över turbon på den nu så..
En helt ny kkk14 bara provstartad med några ggr, men den har knappt snurrat så! Hör av dig om de är intressant.

//Alex


359 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#143
var ute till reservbilen idag och skulle hämta tråg och och avgassystemet.
tråget ville tyvärr inte dän och mörkret kom så jag skjet i det, men avgaset fick jag med mig så nu har hunnit planera hur min grenrör-adapter ska se ut. av avgaset ska jag alltså bara ha flänsen, eftersom jag ska ha original grenrör så har jag tänkt använda en simpel adapter:) imorgon far jag till biltema o köper rörböjar och på onsdag åker jag till skroten o förhoppningsvis får jag med mig en turbo och möjligtvis oljekyl o lite annat gott! och tråget hämtar jag väl någon gång i veckan också förmodar jag!:d
Senast redigerat av DriVeeR (26 mars 2011)


359 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#144
har idag klurat och hållt på med adaptern för att få den bra på lättast sätt. och ni ser på bilderna resultatet, den är ej svetsad utan blir det när jag får hem flänsen till turbon då jag ej har svetsen hemma utan tar hem den då.
köpte även grejer till oljereturen, 12mm inv. hoppas det räcker! och den ska alltså skruvas fast i tråget från reservdelsbilen.

Oljeretur
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-9b08e2a43440bc8a275ff16ad05659c3.jpg

adapter
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-6478ca3390b7aaebdeca047d3a767905.jpg

adapter
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-2e02aced42f508ec387406eaf8f08af4.jpg


Slav
1 454 Inlägg
28 mars 2011
#145
12mm invändigt kommer inte fungera tyvärr. du bör gå upp på MINST 18mm invändigt. annars kommer inte turbon bli långlivad och den kommer blåryka.

Mvh

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

359 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#146
Henka_ skrev:
12mm invändigt kommer inte fungera tyvärr. du bör gå upp på MINST 18mm invändigt. annars kommer inte turbon bli långlivad och den kommer blåryka.

Mvh

min kompis hade faktiskt 15mm utan problem på sin 240, dock är jag också tveksam till 12mm.. men jag börjar med det i vilket fall! inte svårare än att byta upp sig senare:)

fick inte tag på någon turbo igår.. har dock en på gång nu.
idag plockad jag bort tråget, vilket inte var lika lätt som det låter.. Blev tvungen att plocka ner framvagnen för att kunna få av det. fick dock inte loss ena bromsröret(måste bytas senare:( så den är uppallad på ena sidan o sitter fast. ) nu är de av i vilket fall och ska bara fixa fram en borr och lite brickor så ska returen dit!

tråget loss!
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-077f0391b9da427df1ab52c8ab684525.jpg
framvagn nere
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-b23a6a88958462cd5d0f057adcf23213.jpg
nere
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-4df6927a76ae62dd3de8260baf5eabbf.jpg
dålig bild, men oljetryck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-19ff86deca043681ed85c6821ea7f6f6.jpg


493 Inlägg
31 mars 2011
#147
Sjukt bra tråd och bygge! Måste ju såklart följa det här, ruskigt intressant smile

Sponsor: www.12vled.se

359 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#148
idag fixades oljereturen. tråget är dock inte ditsatt än utan ska rengöras och möjligen få sig en skvätt färg. drog även en sladd från motorrummet till bagaget i brist på liv, för framtida ljudbyggen.smile
förlåt för dom dåliga bilderna, tas med en gammal mobil.. söp sönder min mobil för två veckor sen och hunden har tagit några tuggor av kameran (:

oljeretur
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-7a3f19a8fe6e8b188088c83c8a350190.jpg

som det ser ut nu i motorrummet, oljeretur o tryck är framdraget! (som ni kanske ser.. )
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-5c79b03a87b75341761b473d73771a5c.jpg


359 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#149
idag gjorde jag rent tråget, och satte dit det. även framvagnen kom på sin plats så nu är bilen nere på hjulen igen och oljeretur o tryck är helt klart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-b7b3cdde082151a3462655c56ff00eb1.jpg


359 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#150
Köpte idag en turbo! från en saab 900 2.0T -97. glömde tyvärr ta före bilder, kom dock på att jag borde gjort det efter att plockat isär den.. så har idag vridit avgashuset och fräschat upp den lite smile

isärplockat och kompressorhuset lite slipat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-6b0216068f30159645b2fec96d63a2e3.jpg

efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-6bf47ea9ced89dadc5ef7a0803b8b86e.jpg

efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-a85b729a1dac28a0d859911ea1d5f500.jpg

efter, jämförelse.. liiten turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-ae80064a8ef836a9eb7c9dcc6ecc6db6.jpg

efter, jämförelse.. liiten turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-f768e11ac62eb0958903636677e33837.jpg


632 Inlägg
5 april 2011
#151
Lär va rätt ovanligt med turbokonvertering av dessa motorerna, första jag ser iaf, ska bli kul att se hur det funkar sen smile Prenumererat sen start så tyckte de va dags för en kommentar tongue


359 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#152
JiS skrev:
Lär va rätt ovanligt med turbokonvertering av dessa motorerna, första jag ser iaf, ska bli kul att se hur det funkar sen smile Prenumererat sen start så tyckte de va dags för en kommentar tongue

jag hade inte sett en sån här biljävel innan jag fick den;)
jo, ska bli kul att se ifall det funkar. får jag den att funka med turbo så blir jag bara jävligt glad:D pajjar nåt så har jag en motor i reserv!


Slav
1 454 Inlägg
8 april 2011
#153
Jag skrotade min Kadett B -72 för 3 veckor sen jag, den var för murken för att jag skulle orka ta tag i den. jag har lite saker kvar från den så om det är nå du behöver så hojta till.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 498 Inlägg
8 april 2011
#154
Returen måste du bygga om den sitter aldeles för långt nere! Oljan får inte stöta på motstånd från turbo till sump. Sätt nipplen så högt du bara kan.


359 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#155
Henka_ skrev:
Jag skrotade min Kadett B -72 för 3 veckor sen jag, den var för murken för att jag skulle orka ta tag i den. jag har lite saker kvar från den så om det är nå du behöver så hojta till.

inget jag kommer på för tillfället, och har redan en reservdelsbil.. men som du säger, hojtar till om jag behöver nåt!smile


ascona-tic skrev:
Returen måste du bygga om den sitter aldeles för långt nere! Oljan får inte stöta på motstånd från turbo till sump. Sätt nipplen så högt du bara kan.

nu förstår jag inte, varför skulle det bli ett motstånd?


1 498 Inlägg
8 april 2011
#156
Ser ut att din retur sitter under eller precis över oljenivån vilket stör/ger motstånd. Hur mycket rymmer sumpen upp till returen?


359 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#157
ascona-tic skrev:
Ser ut att din retur sitter under eller precis över oljenivån vilket stör/ger motstånd. Hur mycket rymmer sumpen upp till returen?

jaha, trodde du menade längden på slangen. jo jag tänkte på det jag med,  men jag mätte upp med oljan jag tömde ur innan och den kom upp till lite mindre än halva anslutningen på insidan. dock aldrig in i själva 90graders böjen. svårt att förklara men förstår du?
tycker iallafall inte att det borde vara något problem:)


1 498 Inlägg
8 april 2011
#158
Oljan är ju inte still i blocket så räkna med blårök i svängarna :-/


359 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#159
ascona-tic skrev:
Oljan är ju inte still i blocket så räkna med blårök i svängarna :-/

blir det så är det ju bara att göra om! måste ju börja någonstans big_smile


359 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#160
update nurå, fick hem svetsen igår dock utan tråd.. så idag köpte jag tråd och svetsade grenrörs-adapern! detta betyder alltså att turbo sitter i bilen just nu och det som saknas för en uppstart är att fixa oljerör för oljetillförseln (nå specialgänga på t25;orna som sitter på saabarna..) och tryckrör!
pics;

adaptern
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-ecbe353d1a77a914bff3a1e1ffbd9e20.jpg
turbo i!
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-98046cbabe8823f380a53b9b7ef80108.jpg
turbo i!
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71393/71393-2cd8cbc90d692f550cb6fb3383a9d329.jpg



Sök