1 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare gott folk.
Köpte en oljetemp-mätare från ekonomiklassen till min Volvo 740-88
Mätaren köpte jag från stylingbutiken.com och det är en Sgear MotorSport Oljetemp.
Jag är ganska hajj på bilar eftersom jag går fordonsprogramet på gymnasiet och även fast jag aldrig förr kopplat in en mätare så lyckades jag tillslut med hjälp av den sämsta medföljande manualen dra kablar. Jag var osäker på om det var 15 eller 30 på tändningslåset som var läge 2 (ACC). 30 gissade jag på vilket ar fel. Bytte till 15 och nu var det bättre. Ljus-sladden är dragen till nåt stift (hona) bakom instrumentpanelen som det står + på. Första långa bilturen verkade mätaren fungera felfritt förutom ljusändringen som glappar.
Nu är det så att mätaren har sitt egna liv. Ibland fungerar den felfritt. Men när bilen svalnat och man ska köra nästa gång vill den inte komma till liv. Då brukar jag stanna och pilla lite på mätarens jordning, vilket får mätaren att röra på sig en liten bit för att någon minut senare vara död igen. Har ingen blekaste aning vad det är frågan om. Har dubbelkollat att allt sitter och tillochmed bytt ut vissa kabelskor.
Allt detta på några dagar ända sedan jag kopplade in mätaren.
Nån som vet vad det kan vara?
//Vincent
Volvo 244-DL B21A