1 augusti 2010
Trådstartare
Förra lördagen (24/7) när jag var ute och körde så gick bilen kanonfint, precis som den alltid gör. Det enda jag visste som var ett litet problem var att den drog lite kylarvatten. När jag hursomhelst hade parkerat i en kvart för att uträtta ärendet jag skulle uträtta försökte jag starta bilen som vägrade. Det lät som att den baktände på en cylinder. Efter många försök fick jag igång den, men den gick uselt på tomgång och vid aktsamt gaspådrag tvärdog den. Motorn var alltså fortfarande varm då.
Nästa dag gick det bra att starta och fram till att motorn (som är en B280F, ca. 24k mil) kom upp i temp gick den bra. Sen började den hacka och dö.
Har skruvat lös tändstift och lyst med en stark ficklampa ner i förbränningskamrarna och kunnat konstatera att det såg bra ut i alla cylindrar (gulgråfärgade) utom en, den hade en lite mer blåbrun färg. I samråd med en bekant som är bra på bilar antog vi att motorn baktände p.g.a. kylvätskeläckage in i den lite blåbrunfärgade cylindern. Därav att den dragit lite kylvätska, tänkte vi. Vi tog därför kompprov på alla cylindrar och alla värden var perfekta.
Har nu rivit ner motorn och noggrant granskat toppen, topplockspackningen, kolven till den problematiska cylindern m.m. men har inte kunnat hitta någon som helst tendens till läckage in i cylindern, vilket är mycket frustrerande. Det enda vi kunnat se är att ventilerna till den lite blåfärgade förbränningskammaren också var lite blå.
Motoroljan ser f.ö. perfekt brun ut, kylvätskan ser blå och fräsch ut och luktar inte det minsta avgaser.
Nu står motorn isärplockad och vi vet inte riktigt hur vi ska gå vidare...
Alla som har nåt tips eller som haft nåt liknande problem, skriv gärna. Alla tankar är välkomna.
Mvh. Robert
-Volvo 244 De Luxe-