mrpete skrev:
Ang. kompression och kompressionsförhållande:
Den statiska kompressionen som du mätte genom att plugga in en mätare i tändstifthålet är inte samma sak som kompressionsförhållande. Det kan såklart vara högre än ditt kompressionsförhållande.
Kompressionsförhållande står för hur många gånger volymen i cylindern måste komprimeras för att få plats i förbränningskammaren.
låt säga att motorn är på exakt 2L (2000cc) vilket ger 500cc/cylinder
låt säga att förbränningskammaren är på 60cc
För att räkna ut kompressionsförhållande så behöver du bara veta dessa siffror.
(500 + 60) / 60 = 9,3333 kompressionsförhållande = 9,3:1
Skulle man då fräsa bort material från toppen så får man räkna/mäta den nya volymen på förbränningskammaren.
Låt säga att vi planar toppen så att förbränningskammaren blir 50cc
(500 + 50) / 50 = 11 kompressionsförhållande = 11:1
På en sugmotor vill man ha så högt kompressionsförhållande som möjligt utan att det spikar.
Det kan ju finnas fler anledningar till olika kompressionsförhållanden. Olika utformade kolvar, olika tjocklek på packning, men troligtvis är det kolvarna (ingen volvoexpert, så rätta mig om jag har fel).
För att få volymen på förbränningskammaren mäter du med tex t-röd och en pipett hur många ml som ryms. samma sak om det är en grop i kolven, sen packningen, radie x radie x 3,14 x höjd = packningens volym. ex. 80mm borr = 40mm radie. 40 x 40 x 3,14 x 1mm(tjocklek) = 5024 = 5cc