3903
Sök

Byt motor men jag får den inte att starta

43 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#1
hej det är så att jag byte motor i min 745 från b230f till b320ft som kommer från en 940. kabelhärvan som satt på motorn komer från 940. så jag undrar om jag måste byta kabelhärva för det såg inte lika utt. o sen när jag ska pröva o starta den så har jag inge gniste. och sen när jag vrir om nyckelen så låter det från ett rilä i bilen. tänkte om nån kunde hjälpa mej med svar. MVH

10 287 Inlägg
2 augusti 2010
#2
Vad är det för årsmodell på din bil?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#3
det är en 89.

10 287 Inlägg
3 augusti 2010
#4
OK, då har du i alla fall LH2.4 i din bil så då stämmer det.

Det säkraste är alltid att behålla orginal kabelstam från din bil - även motorhärvan. Tändspolen matas med 12V på två helt olika sätt för 740 -89 och 940. I 740 -89 så matas tändspolen (blå kabel) direkt från tändlåset men på 940 så matas tändspolen från radioavstörningsreläet i motorutrymmet. Så blandar man kablage blir det inte bra alls.

I din -89:a så har du dessutom en separat kallstartspridare. Detta är något som 940 turbo inte har.

Tänk även på att om du kör med turbons spridare så måste du ha turbons förkopplingsmotstånd till spridarna annars knäcker du bränsleboxen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#5
men om jag skaffar kabelhärvan från en 740 turbo istället för 940. kan det gå då??

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 augusti 2010
#6
RM_volvo745 skrev:
men om jag skaffar kabelhärvan från en 740 turbo istället för 940. kan det gå då??

Spelar ingen roll om det är turbo eller ej, bara det är lh2.4 så passar det. Det enda är just motstånden, men det är bara att löda in på lämpligt ställe i kabelstammen.


43 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#7
vad är det jag ska löda in för motstånd?? det är ju så att jag får ingen gnista eller nåt. och en sak till på höger sida av jabelhärvan som sitter på motorn så fins det en kåntakt som det går 4 gröna kablar och 1 gul kabel i vad är den till??

10 287 Inlägg
16 augusti 2010
#8
Har du satt tillbaka din orginal motorkabelhärva? Alltså den som satt på din orginal motor på din 745:a?

Det låter inte som det eftersom det du beskriver finns bara på turbons motorhärva och om det är en sexpolig kontakt så är det just kontakten för dom fyra förkopplingsmotstånden till spridarna.

/Göran



RM_volvo745 skrev:
vad är det jag ska löda in för motstånd?? det är ju så att jag får ingen gnista eller nåt. och en sak till på höger sida av jabelhärvan som sitter på motorn så fins det en kåntakt som det går 4 gröna kablar och 1 gul kabel i vad är den till??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#9
men om jag byter till backa till den gammala så blir kontakten till luft mängs mätaren åt fel hål. och sen har jag en kåntakt som går till tryckröret och den fins ju inte med på den gamla kabelhärvan.

10 287 Inlägg
16 augusti 2010
#10

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 augusti 2010
#11
RM_volvo745 skrev:
men om jag byter till backa till den gammala så blir kontakten till luft mängs mätaren åt fel hål. och sen har jag en kåntakt som går till tryckröret och den fins ju inte med på den gamla kabelhärvan.

Bara att förlänga kabeln till lmm:kontakten



Sök