2741
Sök

Köpråd! Mercedes E430 -98 eller bmw 528 98-00

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hallå gott folk, vilken bil föreslår ni?
syftar i mest ekonomisk syfte..
vilken som är billigast i drift osv
och vad är billigast att reperera osv.

Mercan är lite extra utrustad med ett amg e55 rör..
Hyfsad ljud & Bild utrustning.
lite smått och gott från amg osv, dock är det ingen amg.

Eller en vanlig / m - paket / Fullutrustad bmw 528..

och någon som vet vilken av bilarna där det är bäst att bygga ljud i?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 augusti 2010
#2
Bmw är billigare i drift och reparation än Mercedes rent generellt, och när det är V8 jämfört med sexan blir det förstås ännu tydligare. Det är dock härligt ljud i båda, på lite olika vis. Den ena har ett härligt V8-bludder och den andra ett mer spetsigt ylande, toppklass i båda fallen.

Dessutom tillhör E39 knappast toppen bland rostskydd, men jämfört med E-klass är den kanon. Räkna med rost på en gammal W210. Dessutom har E39 bättre styrning och ett mer kommunikativt chassi, kort och gott en roligare bil att köra.

Så jag hade valt en Bmw 528i i ditt fall, men hur det är att bygga ljud i en sådan vet jag ej. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#3
Okej, för jag har dubbla kicker liggandes med steg och kablar osv^^ och båda två är ju smidiga att dra kablar till för bmw har ju batteriet bakom höver bakdäck och mercedes har det under höger baksäte om jag inte minns fel..

men ja:)`vi får se vart detta leder till


679 Inlägg
4 augusti 2010
#4
Tycker nog som Rquired där uppe att det säger sig självt, en E39 med V6a och 193 hästar lär vara billigare i drift än en V8a med 280hk. Sen beror det väl lite på hur långt bägge har rullat? Tycker nog överlag att Mercan är grymmare men mer ekonomisk än BMWn är den då inte.


Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#5
men bmw har haft någon sjukdum så att säga där topparna spricker och har sig.

fast tjaa.. det är kanske mer eller mindre en smaksak om vad man vill ha och har råd med.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#6
LTM skrev:
men bmw har haft någon sjukdum så att säga där topparna spricker och har sig.

fast tjaa.. det är kanske mer eller mindre en smaksak om vad man vill ha och har råd med.

Det behöver du inte oroa dig över av flera anledningar, för det första gällde det tidiga M52-motorer det vill säga en sen E39 som en årsmodell 1998-2000 är inte drabbad.

För det andra var det bultarna som drogs för hårt i fabrik, och med tiden lossnade gängorna. Och i och med detta är det förstås känsligt att det åtgärdas rätt, men i vissa fall var det inte ekonomiskt försvarbart att laga utan ny motor var ett bättre alternativ.

Nåja till saken, det fåtal tidiga motorer som råkade ut för detta problem har redan gått sönder för länge sedan. Du behöver alltså inte oroa dig över detta, det var en barnsjukdom som inte är aktuell längre och aldrig har varit aktuell på en bil av årsmodell 1998-2000.

Eller är det historien om att Bmw-sexor blir skadade i toppen om de kokar du hört? Visserligen en skröna som sitter i sedan förr i tiden, visst är raka sexor rent generellt lite mer känsliga mot överhettning eftersom de är "långa och smala" men det skall till en förare som missar tempmätaren och kör vidare fast motorn kokar för att det skall bli några skador ens på äldre sexor.

Sköter du normal service och underhåll, vilket inkluderar att inte pressa en kall motor på höga varv och stänga av motorn vid eventuell överhettning, är Bmw´s raka sexa en av de mest driftsäkra motorer du kan ha. Och även om du misshandlar den tål den en hel del stryk innan den ger upp.

Kort och gott, motorn är det sista du behöver oroa dig över om du köper en Bmw. smile
Senast redigerat av Rquired (4 augusti 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

730 Inlägg
4 augusti 2010
#7
Constantine skrev:
Tycker nog som Rquired där uppe att det säger sig självt, en E39 med V6a och 193 hästar lär vara billigare i drift än en V8a med 280hk. Sen beror det väl lite på hur långt bägge har rullat? Tycker nog överlag att Mercan är grymmare men mer ekonomisk än BMWn är den då inte.

hoppas på felstavning;)

Rak 6:a inte V6 i bmw

299 Inlägg
4 augusti 2010
#8
Constantine skrev:
Tycker nog som Rquired där uppe att det säger sig självt, en E39 med V6a och 193 hästar lär vara billigare i drift än en V8a med 280hk. Sen beror det väl lite på hur långt bägge har rullat? Tycker nog överlag att Mercan är grymmare men mer ekonomisk än BMWn är den då inte.

hehe big_smile bmw har aldrig gjort en v6a och kommer aldrig någonsin göra! V6 är riktig skit. det finns v8 isåfall!
Senast redigerat av Aquilla (4 augusti 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
LTM skrev:
men bmw har haft någon sjukdum så att säga där topparna spricker och har sig.

fast tjaa.. det är kanske mer eller mindre en smaksak om vad man vill ha och har råd med.

Det behöver du inte oroa dig över av flera anledningar, för det första gällde det tidiga M52-motorer det vill säga en sen E39 som en årsmodell 1998-2000 är inte drabbad.

För det andra var det bultarna som drogs för hårt i fabrik, och med tiden lossnade gängorna. Och i och med detta är det förstås känsligt att det åtgärdas rätt, men i vissa fall var det inte ekonomiskt försvarbart att laga utan ny motor var ett bättre alternativ.

Nåja till saken, det fåtal tidiga motorer som råkade ut för detta problem har redan gått sönder för länge sedan. Du behöver alltså inte oroa dig över detta, det var en barnsjukdom som inte är aktuell längre och aldrig har varit aktuell på en bil av årsmodell 1998-2000.

Eller är det historien om att Bmw-sexor blir skadade i toppen om de kokar du hört? Visserligen en skröna som sitter i sedan förr i tiden, visst är raka sexor rent generellt lite mer känsliga mot överhettning eftersom de är "långa och smala" men det skall till en förare som missar tempmätaren och kör vidare fast motorn kokar för att det skall bli några skador ens på äldre sexor.

Sköter du normal service och underhåll, vilket inkluderar att inte pressa en kall motor på höga varv och stänga av motorn vid eventuell överhettning, är Bmw´s raka sexa en av de mest driftsäkra motorer du kan ha. Och även om du misshandlar den tål den en hel del stryk innan den ger upp.

Kort och gott, motorn är det sista du behöver oroa dig över om du köper en Bmw. smile

Okej, och vet du något om mercedes raka sexor och deras v8or? så man har något att gemföra med smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 augusti 2010
#10
LTM skrev:
Rquired skrev:
LTM skrev:
men bmw har haft någon sjukdum så att säga där topparna spricker och har sig.

fast tjaa.. det är kanske mer eller mindre en smaksak om vad man vill ha och har råd med.

Det behöver du inte oroa dig över av flera anledningar, för det första gällde det tidiga M52-motorer det vill säga en sen E39 som en årsmodell 1998-2000 är inte drabbad.

För det andra var det bultarna som drogs för hårt i fabrik, och med tiden lossnade gängorna. Och i och med detta är det förstås känsligt att det åtgärdas rätt, men i vissa fall var det inte ekonomiskt försvarbart att laga utan ny motor var ett bättre alternativ.

Nåja till saken, det fåtal tidiga motorer som råkade ut för detta problem har redan gått sönder för länge sedan. Du behöver alltså inte oroa dig över detta, det var en barnsjukdom som inte är aktuell längre och aldrig har varit aktuell på en bil av årsmodell 1998-2000.

Eller är det historien om att Bmw-sexor blir skadade i toppen om de kokar du hört? Visserligen en skröna som sitter i sedan förr i tiden, visst är raka sexor rent generellt lite mer känsliga mot överhettning eftersom de är "långa och smala" men det skall till en förare som missar tempmätaren och kör vidare fast motorn kokar för att det skall bli några skador ens på äldre sexor.

Sköter du normal service och underhåll, vilket inkluderar att inte pressa en kall motor på höga varv och stänga av motorn vid eventuell överhettning, är Bmw´s raka sexa en av de mest driftsäkra motorer du kan ha. Och även om du misshandlar den tål den en hel del stryk innan den ger upp.

Kort och gott, motorn är det sista du behöver oroa dig över om du köper en Bmw. smile

Okej, och vet du något om mercedes raka sexor och deras v8or? så man har något att gemföra med smile

Mercedes har väl visserligen gått över till V6 istället för raka sexor numera, jag vet att Mercedes bygger hållbara drivlinor men kan inte motorernas eventuella svagheter närmre än så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#11
okej, och det dära med regnsensor hur hållbart är de på dem äldre bilarna?


679 Inlägg
5 augusti 2010
#12
master_- skrev:
Constantine skrev:
Tycker nog som Rquired där uppe att det säger sig självt, en E39 med V6a och 193 hästar lär vara billigare i drift än en V8a med 280hk. Sen beror det väl lite på hur långt bägge har rullat? Tycker nog överlag att Mercan är grymmare men mer ekonomisk än BMWn är den då inte.

hoppas på felstavning;)

Rak 6:a inte V6 i bmw

Ja jag redigerade lite i min text när jag var mitt uppe i att skriva så det blev fel smile Menar givetvis rak 6a!

LTM skrev:
okej, och det dära med regnsensor hur hållbart är de på dem äldre bilarna?

En regnsensor kan jag säga utav egenerfarenhet att så länge inte folk som inte vet vad de gör är där och pillar för mycket så brukar dem hålla bra. Så det ska inte vara någonting att oroa sig för.
(vi glasmästare avlägsnar dessa hela tiden och när vi sätter tillbaka dem så sätter vi på en gel klump som gör så att sensorn fortsätter att fungera)
Senast redigerat av Constantine (5 augusti 2010)


41 Inlägg
1 oktober 2010
#13
Köp bmw.. Mkt kör glädje för pengarna , jag har en 523i och så har jag åkt 528, fast jag märker ingenskilnad, så köp en med v8 ist så händer det lite ialla fall när man gasar.



Sök