LTM skrev:
men bmw har haft någon sjukdum så att säga där topparna spricker och har sig.
fast tjaa.. det är kanske mer eller mindre en smaksak om vad man vill ha och har råd med.
Det behöver du inte oroa dig över av flera anledningar, för det första gällde det tidiga M52-motorer det vill säga en sen E39 som en årsmodell 1998-2000 är inte drabbad.
För det andra var det bultarna som drogs för hårt i fabrik, och med tiden lossnade gängorna. Och i och med detta är det förstås känsligt att det åtgärdas rätt, men i vissa fall var det inte ekonomiskt försvarbart att laga utan ny motor var ett bättre alternativ.
Nåja till saken, det fåtal tidiga motorer som råkade ut för detta problem har redan gått sönder för länge sedan. Du behöver alltså inte oroa dig över detta, det var en barnsjukdom som inte är aktuell längre och aldrig har varit aktuell på en bil av årsmodell 1998-2000.
Eller är det historien om att Bmw-sexor blir skadade i toppen om de kokar du hört? Visserligen en skröna som sitter i sedan förr i tiden, visst är raka sexor rent generellt lite mer känsliga mot överhettning eftersom de är "långa och smala" men det skall till en förare som missar tempmätaren och kör vidare fast motorn kokar för att det skall bli några skador ens på äldre sexor.
Sköter du normal service och underhåll, vilket inkluderar att inte pressa en kall motor på höga varv och stänga av motorn vid eventuell överhettning, är Bmw´s raka sexa en av de mest driftsäkra motorer du kan ha. Och även om du misshandlar den tål den en hel del stryk innan den ger upp.
Kort och gott, motorn är det sista du behöver oroa dig över om du köper en Bmw.