(MOTOR-) VAL 2010 den 19:e September - Utan bilen stannar Sverige, eller?

Hybriden
8 augusti 2010 · 677 Inlägg

De flesta borde veta  som har något genuint intresse av politik att allt blir dyrare om dgröna vinner valet.
MP politik ämnar sig för storstads människor som inte har bil, vänstern... säger sig själv, socialdemokraterna anser att vi har råd att betala högre skatt på bensin och vägskatterna ska öka!
Alliansen har gett oss lägre skatt(fastighets skatten, jobb skatte avdraget, ungdomsskatten eller vad den heter som sänktes för arbetsgivare som anställde folk under 25)

Som aktiv bilägare gäller det att välja ett parti som passar ser till att minimera ökade kostnader och i detta fall är det alliansen.

Snajdarn Lights out.
8 augusti 2010 · 124 Inlägg

Om man röstar på något av dom 7 riksdagspartierna och framförallt något av dom rödgröna ska man inte så mycket som öppna truten om dom höjer skatten på bränsle.

SD är partiet för oss med bilintresse, var in på deras hemsida. Dom har ju t.o.m ett eget motorförbund! SD-Motor. Sen värnar dom om bilen och är inte verklighetsfrämmande och förstår att en skattehöjning till inte är vettigt.

Och ni som pratar om den "främlingsfientliga politik" som dom vill föra kan jag ju påpeka att den politiken har förts en längre tid i Danmark och ett flertal andra länder i Europa. Men det är klart att läser man bara djupt politiskt vinklade tidningar som Aftonbladet och tror på allt som står där så är ju en röst på SD galenskap och en röst på Sossarna det enda naturliga.

Slash Saabifierad
8 augusti 2010 · 2 027 Inlägg

Bergkuist skrev:
De flesta borde veta  som har något genuint intresse av politik att allt blir dyrare om dgröna vinner valet.
MP politik ämnar sig för storstads människor som inte har bil, vänstern... säger sig själv, socialdemokraterna anser att vi har råd att betala högre skatt på bensin och vägskatterna ska öka!
Alliansen har gett oss lägre skatt(fastighets skatten, jobb skatte avdraget, ungdomsskatten eller vad den heter som sänktes för arbetsgivare som anställde folk under 25)

Som aktiv bilägare gäller det att välja ett parti som passar ser till att minimera ökade kostnader och i detta fall är det alliansen.

Nja. Partiblocken flyttar enbart runt skattetrycket. Med alliansens får du lägre skatt på en del allmänna områden: arbete, fastighetsskatt, arbetsgivaravgift för yngre etc, däremot flyttas trycket över till exempelvis fordonsparken där exempelvis införandet av en trafikförsäkringsskatt (32%), höjda bränsleskatter, höjda fordonskatter etc. Slutsatsen man kan dra är att alla partier är fordonsfientliga och ingen av dom gör egentligen att du som bilägare får det bättre, snarare sämre. Däremot om du bor i Stockholm har den borgerliga alliansen två fördelar: byggandet av Förbifart Stockholm och Norra Länken.

Värt att notera: Den borgerliga alliansen sa om dom vinner valet 2006 så skulle dom följa omröstningens beslut av trängselskatten i Stockholm, det blev ett klart nej men dom valde ändå att låta trängselskatten vara kvar. Nu sprider den sig till Göteborg (med motivationen att det finns inget att diskutera om detta då det gick så bra i Stockholm) och kommer dyka upp i andra städer. Trevligt att betala för saker ytterligare 100 gånger när dom redan är betalda annars är du inte välkommen in i stadskärnan hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Nova_70
8 augusti 2010 · 104 Inlägg

Det blir ett tufft val. Anser att man måste se till helheten av sitt val. De flesta partier har vissa guldkorn med i sin ideologi. Man kan inte sitta och bara tänka så långt näsan räcker och inte bara på sin egen person heller. Sverige är faktiskt ett helt land som ska fungera. Om inte företag och annat kan agera och expandera så hamnar vi snart i ett bondesamhälle a la´1300 tal igen, tycker att de röd-gröna verkar vilja styra oss dit hän.....
Det är alltså inte var & en av oss som måste till varje pris ha det bättre, utan "maskinen" Sverige måste fungera riktigt innan liksom. Vi kan inte ha en egen sedelpress under sängen och trycka lite mer pengar när kassan gått åt till alla bidgrag,allmosor och offantliga sektorer mm, det funkar inte idag ! Vi lever i en mer global ekonomi i dag än på 40-50talet. Tycker det verkar som om de röd-gröna tror att vi är kvar där ?
Alliansen har hittils gjort ett riktigt bra jobb hittills.
Tycker även SD står upp för en hel del sunt förnuft. är mer i folks verklighet helt enkelt. Kommer att rösta åt höger. Kanske på SD och kallar någon mig rasist, så kommer jag att skratta den personen rätt i ansiktet. Rasism är en idelogi som går ut på att folk av annan ras eller hudfärg är mindre värda o.s.v. Såvitt jag vet så är varken kultur eller religon någon ras eller hudfärg ?  Problemen som uppstår är av kulturell natur ihop med att ingen i detta polistisk korrekta land vågar säja ifrån. Alla jorden människor är lika värda, men vi har väldigt olika uppfattning om vad som är OK eller inte. Ex.i Kina äter man hundar ! Är det då helt OK att sätta upp ett stånd på torget och sälja grillad hund i pita bröd med lite sallad till ??? Senap ? Ketschup ?
Vi har ju invandrare från alla håll och kanter i det här landet. Många finnar , danskar, norrmän polacker m,m. Hur många uppfattar dessa som "problem" ? Väldigt få gör det p.g.a av att vi har liknande kulturella uppfattning.
Gärna ett mångkulturellt sverige men tror vi få lunga oss en aning i detta experiment......Men det är ju klart, att om man kallar allt detta för rasim så slipper man ju diskutera vidare och komma till en bra lösning eller hur ..."problemet" borta ...puuuuh ! det var nära ....

Röstar jag på SD så är det p.g.a deras syn på landsbygden och straffbeskattningen av bränsle i förhållande till reseavstånd i detta land. De flesta andra partier skulle aldrig våga bryta miljöhysterin, inte ens med hjälp av fakta !
Tror "tyvärr" att SD är det enda partier som ser det på "vårat" sätt.
Nu tar det väl hus i helvette.....

Senast redigerat av nova383 (8 augusti 2010)

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
chrizz Administratör
8 augusti 2010 · 11 790 Inlägg

Vill ni ha tråden kvar så se till att det endast diskuteras kring det som ursprungsinlägget tar upp. Allmänna politiska diskussioner hänvisas till andra för ändamålet bättre lämpade forum (ej Garaget).

M

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
peegee Forummoderator
10 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

Kom igen, är det inga mer som känner till uppgifter om partiernas frågor om våra motorfordon och oss bilister?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
MilleN
12 augusti 2010 · 9 108 Inlägg

Faktum är nog att det bara är SD som öppet stödjer t.ex. motorsporten på ett politiskt plan och inte bara personligt. Om det är för att ragga röster bland bilägande medelsvensson från båda blocken är en annan diskussion smile

Alliansen känns ju för övrigt som det bättre alternativet av de nuvarande blocken för de med motorintresse men det har ju inte blivit så mycket bättre det senaste skulle jag vilja säga, bara mindre dåligt än vad det skulle kunnat bli under rödgrön ledning..

från www.sdmotor.se (jäkligt ful hemsida för övrigt roll):

http://www.sdmotor.se/grafik/Flygblad_Sid2.jpg

http://www.sdmotor.se/grafik/Flygblad_Sid1.jpg


Är det för övrigt någon som vet om det är något parti som vill ha billigare/gratis kollektivtrafik? Det är ju ett extremt bra sätt att främja miljön, så länge det inte bekostas av de som inte kan nyttja kollektivtrafiken... Jag pendlar med pågatåg numera så Vectran används inte ens sad

Dannii
13 augusti 2010 · 238 Inlägg

De är bara en tidsfråga innan Sverige Demokraterna leder Sverige.. Tveksamt att de händer detta valet.. Men dom kommer nog ta ledning nån dag tror jag.. Och de hoppas jag fanimej verkligen!

För vi skall inte vara tvungna att betala en för jävla hög peng att ta oss till jobbet! Och se på oss som bor flera mil utanför storstan.. utanför jobb.. och utanför skola? Hur i helvette ska vi klara oss?

Lätt och säga.. av en rik minister.. att vi ska ta bussen när dom glider in på kontoret med en Merca som slukar soppa som ett as.. FUCK de höga bensin priset! De gör inte saken bättre! Ärligt talat föredrar jag istid, klimatförändringar, steg närmare jordens undergång och dålig luft än fattigdom, bussplåga, förseningar, irritation, extra förkylningar, ont i armarna av att bära allt som ska storhandlas o.s.v.. o.s.v..

Förresten är klimat hotet redan bevisat att de är överdrivet.. Och slut på olja? sämsta förklaringen enligt mig.

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Slash Saabifierad
13 augusti 2010 · 2 027 Inlägg

MilleN skrev:
Faktum är nog att det bara är SD som öppet stödjer t.ex. motorsporten på ett politiskt plan och inte bara personligt. Om det är för att ragga röster bland bilägande medelsvensson från båda blocken är en annan diskussion smile

Alliansen känns ju för övrigt som det bättre alternativet av de nuvarande blocken för de med motorintresse men det har ju inte blivit så mycket bättre det senaste skulle jag vilja säga, bara mindre dåligt än vad det skulle kunnat bli under rödgrön ledning..

från www.sdmotor.se (jäkligt ful hemsida för övrigt roll):

http://www.sdmotor.se/grafik/Flygblad_Sid2.jpg

http://www.sdmotor.se/grafik/Flygblad_Sid1.jpg


Är det för övrigt någon som vet om det är något parti som vill ha billigare/gratis kollektivtrafik? Det är ju ett extremt bra sätt att främja miljön, så länge det inte bekostas av de som inte kan nyttja kollektivtrafiken... Jag pendlar med pågatåg numera så Vectran används inte ens sad

På vilket sätt är den borgerliga alliansen bättre för folk som är motorintresserade? enligt mina forskningar är alliansen lika usel (till och med uslare?) än vad dom röd-gröna är? skulle vara intressant varför alla fått för sig att den borgerliga alliansen är bättre för oss bilister?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Bmw_Bertil Ljud freak !
13 augusti 2010 · 928 Inlägg

Bara inse fakta att typ inget parti är bra för oss ! Dom sitter i stockholm med allt nära till precis allt så dom tror att stockholm är sverige ! Och att allt är likadant ! Fan vi åker ditt alla bil intresserade och blockerar vägen så dom inte kan komma och bestämma något

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
VAnd3rsson
18 augusti 2010 · 438 Inlägg

Det enda parti jag skulle kunna tänka mig att rösta på är SD

SD främjar motorsportskulturen samt dom vill även lätta på bränsleskatterna,
men dom har även saxat mycket från kristdemokraternas idéer och det tycker jag är bra
Samt bägge partierna vill vårda vår landsbygd och låginkomsttagarna.

Men dom där miljönissarna har ju fan ingen aning om vad dom snackar om,
Hade en nisse från miljöpartiet som föreläste på skolan, som jag lyckades sätta dit rätt så rejält,
Citat "Vi ska chockhöjja priserna på bränsle så folk har tid att vänja sig" slutcitat
Vänja sig????
Hur fan ska man hinna vänja sig om man chockhöjjer priserna???

Det lilla vi släpper ut i Sverige tar våran skog upp och räknar man man på nummerna så släpper sverige inte ut något alls,
Det har även blivit bekräftat i tidningen Illustrerad vetenskap att våra utsläpp i sverige är 0.2 promille per kvadratkilometer och det tar en kvadratkilometer skog upp utan problem!!!!
Miljöpartiet är inte något för en motorentusiast och jag skulle aldrig rösta på dem,

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Slash Saabifierad
18 augusti 2010 · 2 027 Inlägg

VAnd3rsson skrev:
Det enda parti jag skulle kunna tänka mig att rösta på är SD

SD främjar motorsportskulturen samt dom vill även lätta på bränsleskatterna,
men dom har även saxat mycket från kristdemokraternas idéer och det tycker jag är bra
Samt bägge partierna vill vårda vår landsbygd och låginkomsttagarna.

Men dom där miljönissarna har ju fan ingen aning om vad dom snackar om,
Hade en nisse från miljöpartiet som föreläste på skolan, som jag lyckades sätta dit rätt så rejält,
Citat "Vi ska chockhöjja priserna på bränsle så folk har tid att vänja sig" slutcitat
Vänja sig????
Hur fan ska man hinna vänja sig om man chockhöjjer priserna???

Det lilla vi släpper ut i Sverige tar våran skog upp och räknar man man på nummerna så släpper sverige inte ut något alls,
Det har även blivit bekräftat i tidningen Illustrerad vetenskap att våra utsläpp i sverige är 0.2 promille per kvadratkilometer och det tar en kvadratkilometer skog upp utan problem!!!!
Miljöpartiet är inte något för en motorentusiast och jag skulle aldrig rösta på dem,

Hur tar man sig in i riksdagen om man är under 4 procents gränsen? jo man flörtar med väljarna om något som en hel del är intresserade av: bränsleskatterna. Kristdemokraterna gjorde det och nu gör Sverigedemokraterna detta. Om man ska lyssna på Sverigedemokraterna så kommer deras politik behöva stora resurser till att deportera Sveriges invandrare och vart ska dom pengarna komma ifrån? med minskade bränsleskatter försvinner en hel del skatter wink Så därför skulle jag tippa på att detta är en valflört, inget som någonsin kommer genomföras.

Att "vänja sig" är ett av Miljöpartiets täckord för att vi skall sluta åka bil, blir det för dyrt slutar folk och väljer andra lösningar som kollektivtrafik enligt Miljöpartiets vision. Jag skulle säga att Miljöpartiet vill ha bort friheten som bilen ger wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Janneutanb
18 augusti 2010 · 7 273 Inlägg

Problemet är ju att alla snackar lika mycket skit och vill i princip samma sak.
Du ska jobba och dom ska bestämma vart pengarna tar vägen.

Tycker att det är riktigt dåligt att partier går ihop också, ger oss bara mindre val...

För mig står det mellan blankt, piraterna eller SD.
Piraterna har ju mest åsikter om en grej, vilket är både bra och dåligt. Kanske dom faktiskt står för sin grej men samtidigt så kommer dom rösta liknande det blocket dom väljer att samarbeta med.
SD vet jag inte riktigt hur mycket skit dom snackar än då dom inte har haft så mycket att bestämma.
Skulle vara trevligt om något parti faktiskt kunde skilja sig och hålla det dom står för, men jag är tveksam till att det nånsin händer....

All makt åt kungen, han är iaf lite folklig av sig och gillar bilar.
"Käre örebroare"!

Vad skulle egentligen hända om miljöpartiet fick makten och folk faktiskt inte hade råd att ta sig till jobbet?
Alltså vad hade verkligen hänt?

Senast redigerat av Brains (18 augusti 2010)

Fellow
23 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Brains skrev:
Vad skulle egentligen hända om miljöpartiet fick makten och folk faktiskt inte hade råd att ta sig till jobbet?
Alltså vad hade verkligen hänt?

Tror inte det handlar om att folk inte hade haft råd att ta sig till jobbet. Snarare att folk inte har pengar över till annat vilket resulterar i sänkt konsumption, förlust för företag och butiker, vilket leder till uppsägning för att spara in pengar, vilket leder till hög arbetslöshet och fler bidragstagare, högre skatter och ett jävla skitland.

Problemet är att vi redan är där.

Senast redigerat av Fellow (23 augusti 2010)

Constantine
23 augusti 2010 · 679 Inlägg

Fellow skrev:

Brains skrev:
Vad skulle egentligen hända om miljöpartiet fick makten och folk faktiskt inte hade råd att ta sig till jobbet?
Alltså vad hade verkligen hänt?

Tror inte det handlar om att folk inte hade haft råd att ta sig till jobbet. Snarare att folk inte har pengar över till annat vilket resulterar i sänkt konsumption, förlust för företag och butiker, vilket leder till uppsägning för att spara in pengar, vilket leder till hög arbetslöshet och fler bidragstagare, högre skatter och ett jävla skitland.

Problemet är att vi redan är där.

Håller med fullständigt! Samtidigt så förstår jag inte att folk tänker rösta Rödgrönt med tanke på ovannämnt att folk är villiga att betala så mycket mer skatt för allting, som om vi inte redan betalar tillräckligt? Nej tacka vet jag, betalar inte ökad skatt i allting inkl. 50 öre extra per liter och det förstår jag inte att folk vill göra heller smile Min röst går självklart till Alliansen!

peegee Forummoderator
24 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

Alliansen ger väl här ut ett lovande valfläsk för nybilsköp som känns rätt tänkt iaf, frågan är bara hur det slutar...
http://www.gp.se/nyheter/valet2010/1.43 … bilspremie

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

Aftonbladet har sammanställt en lista på förslag från riksdagspartierna:

Publicerad: 2010-08-25

Racet om din bil
Så vill politikerna komma först i mål


1 Miljöbilsbelöning

Alliansen: Premie på 40 000 kronor för den som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer.

Rödgröna: Den som köper ny bil med låga koldioxidutsläpp får en bonus vid registreringen – medan bilar med höga utsläpp får betala en avgift när de registreras.

Nivåerna inte klara, men bonusen skulle kunna bli upp till cirka 45 000 kronor och avgiften upp till cirka 20 000 kronor.

2 Bensinskatter

Rödgröna: Koldioxidskatten höjs 2011 och 2012. Det ger höjd bensinskatt med 29 öre 2011 och 20 öre 2012.

Samtidigt höjs reseavdraget med 75 öre 2011 och 150 öre 2012, för att kompensera de som använder bilen till och från arbetet.

Alliansen: Lovade i går att inte höja bensinskatten.

3 Fordonsskatt


Alliansen: Nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Gäller sedan 2009. Från 2011 blir fordonsskatten högre ju mer koldioxid som bilen släpper ut.

Rödgröna: Vill höja fordonsskatten ännu mer än regeringen från 2011 för bilar med höga utsläpp – och sänka den för bilar med låga utsläpp.

Centerpartiet: Vill höja fordonsskatten ännu mer än regeringen från 2011 för bilar med höga utsläpp – och sänka den för bilar med låga utsläpp.

Vänsterpartiet: Sänkt fordonsskatt i vissa glesbygdskommuner.

Övrigt

Rödgröna: Konverteringspremie för den som redan har bensinbil. 5 000 kronor för byte till etanol och 10 000 kronor för byte till biogas eller el.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet … 7669677.ab

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 augusti 2010 · 928 Inlägg

dom röd gröna vill med andra ord att man ska köpa sig en ny bil å få massa förmåner ? VEM FAN KÖPER SIG EN PRIUS NY ? och vem har råd att bara sälja de man har sen köpa nytt för att ha råd med allt ?

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
dom röd gröna vill med andra ord att man ska köpa sig en ny bil å få massa förmåner ? VEM FAN KÖPER SIG EN PRIUS NY ? och vem har råd att bara sälja de man har sen köpa nytt för att ha råd med allt ?

Kolla inlägg 37, Alliansen vill ge 40 000 till personer som köper ny miljöbil from 2012.

ekelund88
26 augusti 2010 · 2 656 Inlägg

steifan skrev:

Bmw_Bertil skrev:
dom röd gröna vill med andra ord att man ska köpa sig en ny bil å få massa förmåner ? VEM FAN KÖPER SIG EN PRIUS NY ? och vem har råd att bara sälja de man har sen köpa nytt för att ha råd med allt ?

Kolla inlägg 37, Alliansen vill ge 40 000 till personer som köper ny miljöbil from 2012.

sucksucksuck köpte mig en vr6 iförgår så får rösta på sd iaf :p annars går man i konkurs i detta arbetsbefriade land

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang