4240
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 155 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
850 Inlägg
25 december 2011
#741
gött det börjar hända lite saker då;)

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

4 586 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#742
940_44 skrev:
gött det börjar hända lite saker då;)

ja det händer en hel del nu. Får se ifall jag kan köra med samma turbo eller ifall det blir byte big_smile


850 Inlägg
25 december 2011
#743
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:
gött det börjar hända lite saker då;)

ja det händer en hel del nu. Får se ifall jag kan köra med samma turbo eller ifall det blir byte big_smile

gött vi ska med byta turbo inte för att  det är något fel men mycket vill ha mer hk:)  kommer en 16t uppsvallvad istället asså  blir det en hel del skillnad:)

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

Fri fart för ett fritt folk!
14 354 Inlägg
25 december 2011
#744
har faktist varit med om att den där klämman släpper inget skoj alls läcker som fan då

kan säga att det var ett helvete att skruva ihop allt igen för den ville lägga sig snett och låste ihop turbon när man skruvade ihop klämman så försäkra dig om att få fast delarna rätt och att turbon snurrar lätt

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#745
Har nog hittat felet till mitt konstiga ljud. Fel wasegate

Misstänker att denna turbo suttit på 940 sedan har ludvika bil & maskin enbart bytt avgashus. Vilken tattare

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-9df500a7a2b77d5ad128c36aaa80727a.jpg

Såhär ska det se ut:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1006758_beyvy7.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


Optimist
145 Inlägg
26 december 2011
#746
Vilka muppar! Hoppas det löser sig snabbt

Här kan man skriva något vettigt

4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#747
T5-Bohlin skrev:
Vilka muppar! Hoppas det löser sig snabbt

Får köpa en ny wasegate sedan ska bilen rulla igen. Skönt att turbon var i bra skick iallafall
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


Volvo for life
571 Inlägg
26 december 2011
#748
jocke_gronberg skrev:
T5-Bohlin skrev:
Vilka muppar! Hoppas det löser sig snabbt

Får köpa en ny wasegate sedan ska bilen rulla igen. Skönt att turbon var i bra skick iallafall

sjukt, jag har precis samma problem på min 940! köpte en turbo av han också...

Volvo for life

4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#749
steena skrev:
jocke_gronberg skrev:
T5-Bohlin skrev:
Vilka muppar! Hoppas det löser sig snabbt

Får köpa en ny wasegate sedan ska bilen rulla igen. Skönt att turbon var i bra skick iallafall

sjukt, jag har precis samma problem på min 940! köpte en turbo av han också...

han ska man inte köpa saker av har läst värre att vissa turbon som han skickat varit rätt slut och sprickor lite här o var.

ny tryckklocka beställd idag. även nya packningar till grenrör,turbo och downpipe

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-21f443e224402008ac06366dd805c532.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#750
Nu är grenröret bortmonterat såg då detta. kan det vara topppackningen som läcker olja. gjorde motortvätt innan sedan körde jag en 80 mil. Det ser ut som det fuktar igenom packningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-14ed16bed25ff48f4999c4fa170c66e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-98f88bdd892c7684e0a615929b698e77.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


2 452 Inlägg
26 december 2011
#751
ser ut att vare en klocka från en fulltryckare till 940 ju...

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#752
turbodeath skrev:
ser ut att vare en klocka från en fulltryckare till 940 ju...

ja ser inte bara ut att vara det. Är en ifrån en 940. Vad tycker du om bilderna ovan. Vad kan problemet vara ?


2 174 Inlägg
26 december 2011
#753
jocke_gronberg skrev:
Nu på måndag så kommer jag att palla upp bilen och börja felsöka mitt missljud i turbon. Bilder kommer såklart då det är roligare än massa text.

turbon får ha minimalt glapp upp och ner, men inget axialt in och ut, när du köpte den borde du känt på axeln? det är något man måste göra. Och pumpa du upp oljetryck innan du starta bilen med nya turbobytet? det är känsligt om turbon legat på hyllan ett tag har oljefilmen försvunnit från lagrena, då det inte är kullager så är det jätteviktigt med smörjningen. Man ska koppla bort tändkabeln som går till tändspolen och köra på starten till oljelampan slocknar sen köra, turbon tar stryk om man startar och speciellt varvar till lite lite, och det räcker för få glapp.


A.Sörman
1 299 Inlägg
26 december 2011
#754
På min hade det runnit ganska likt men det löste sig med en ny packning i oljelocket.


2 452 Inlägg
26 december 2011
#755
ang sörjan gör rent så bra som möjligt på med nya packningar...när jag byter packningar så byter jag skruvar med till nya...kostar ju inte så många kronor...jag vet att det finns folk som kör med packningsmassa med runt packningarna men jag utalar mig inte om det funkar bra,då jag aldrig själv gjort det...

han har ju massa annonser ute på blocket vet jag från ludvika....o man hör att många klagar...hoppas du inte betalade en förmögenhet bara för turbon..

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#756
hangman:En turbo får ha axiellt glapp med men dock väldigt minimalt. Den kändes bra vid köp,man får ta i en del för att ens känna glappet axiellt. Såklart jag drog runt motorn några varv innan start. Ska be någon kunnig kolla på turbon innan jag monterar den igen.

Drunk: Packningen till locket bytt under vintern 2010

Turbodeath:Måste felsöka mer känns som att byta en packningen som kanske inte är fel är för mycket jobb. Kan vara gammal olja som sitter kvar sedan jag fixade vevhusventilation
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


749 Inlägg
26 december 2011
#757
jocke_gronberg skrev:
turbodeath skrev:
ser ut att vare en klocka från en fulltryckare till 940 ju...

ja ser inte bara ut att vara det. Är en ifrån en 940. Vad tycker du om bilderna ovan. Vad kan problemet vara ?

Dåligt sug i vevhusventilationen brukar kunna orsaka läckage ifrån oljelocket som rinner ner över ventilkåpan och ut genom dräneringen på ventilkåpan och ner i bak-kant på cylinderhuvudet.
Precis som bilden visar.

Vevhusventilationen kan orsaka ännu värre problem när oljefällan blir igensatt, så det skadar inte att byta ut oljefällan och alla slangar.
Senast redigerat av Bjornn (26 december 2011)


4 586 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#758
Kommer nu film på turbon. Känns mer glapp nu än vid demonteringen ifrån bil. Turbon gick fint hade jämt ladd och drog ingen olja alls. Ser att bladen är lite naggade på sugsidan. Detta är nog ljudet jag hört. Dags att leta efter ny turbo för beg vill man inte köpa igen.

Någon som behöver ett helt avgashus så har jag ett.

Här är Filmen

http://www.garaget.org/video/114811


https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-99a69ada77ef994f92d21929aa5226f1.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2011)


4 586 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#759
idag är min beställning av nya packningar KL racing påväg. Har idag gjort rent anläggningsytorna på grenrör och mot topp så det ska bli 100% tät.

Ska även ha gänglåsning på pinnbultarna så dom ej lossnar som dom gjort tidigare.

Ska skaffa mig en momentnyckel då pinnbultarna ska dras 25 nm
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 december 2011)


4 586 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#760
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-c4ac211434eeeef9a398642e71906113.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 december 2011)



Sök