3457
Sök

Saab 900 turbo 95 / har fått 3 kraftiga ryckningar

19 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Tja
va ute och körde idag och låg på motorvägen och skulle köra om en lastbil. då jag gasade upp så från ingenstans rycker hela bilen till. kändes ungefär som en motorbromsning (köra på 5:an och slänga i typ 2:an)
men de försvann lika fort som det kom. hände 2 gånger idag och har hänt 1 gång förut för några veckor sen. alla gånger hände på 5:an. kan det vara dåliga tändstift? är inte riktigt så bra på sånt här tongue

tack på förhand smile

1 353 Inlägg
20 augusti 2010
kan va dåliga tändstift kan va dålig di kasset kan va soppa filtret
MEN ja sätter ändå min gissning på att du slog i laddtrycksspärren..
så se över slangarna tillofrån MV

25 Inlägg
20 augusti 2010
Hade liknande symptom på min. Förtsa två gångerna (en månad mellan) bara ett kort tapp (varade någon sekund). Tredje gången dog den på motorvägen, nästan till stopp. Sedan hoppade den igång igen och gick som vanligt. Bytte DI-kasett och stift på min och efter det uppstod inte detta mer.

I mitt fall hände det dock utan att jag accelererade. Bara låg och körde.

74 Inlägg
20 augusti 2010
kolla westgate ventilen. kan vara den som inte orkar hålla imot så att tryckvakten slår i då blir de ett kraftigt ryck i bilen.

vinter projektet!!! Saab ng900 2.0T "KmK Edition" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115882

1 353 Inlägg
20 augusti 2010
danskozz skrev:
kolla westgate ventilen. kan vara den som inte orkar hålla imot så att tryckvakten slår i då blir de ett kraftigt ryck i bilen.

tanken är rätt med att tryckvakten slår i, men gällande ventilen, när den inte orkar hålla emot längre så öppnas wg-klaffen och avgaserna går ut, dvs du får LÄGRE laddtryck och därmed inte att tryckvakten slår i.
det du är ute efter är tvärt om, att den kärvar och håller emot o därmed bygger upp högre laddtryck.. alternativet finns när man har för trång wg och den inte klarar av att evakuera alla avgaser och på så sätt skenar iväg i ladd, (oj, skenade iväg lite i ämnet wink )

eftersom att detta uppstått plötsligt för ts så tror jag fortfarande på att slangarna till o från MV börjar göra sitt alternativt att MV börjar strula..

19 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:

MV? vad är det för något?

19 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
danskozz skrev:

vart hittar jag den och hur ser den ut? hmm

1 353 Inlägg
20 augusti 2010
TompaDjl skrev:
Crille88 skrev:

MV är magnetventil.
ser ut såhär och sitter framme vid kylaren, är kopplad till turbon, wg-klockan och i insugsröret via 3 vakumslangar. och sedan är det en elkontakt.
http://www.speedparts.se/images/prod/uppgrad/vatten/10,5576.jpg
gällande wg-ventilen som "danskozz" uttrycker det så är detta wg-klockan, och dit går en av slangarna, kolla så att du kan dra i armen o den rör sig.. den e är seg men ska inte sitta fast..
dessa slangar ska du även kolla så att de är riktigt hela och fina..

19 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
TompaDjl skrev:
Crille88 skrev:

MV är magnetventil.
ser ut såhär och sitter framme vid kylaren, är kopplad till turbon, wg-klockan och i insugsröret via 3 vakumslangar. och sedan är det en elkontakt.
http://www.speedparts.se/images/prod/up … 0,5576.jpg
gällande wg-ventilen som "danskozz" uttrycker det så är detta wg-klockan, och dit går en av slangarna, kolla så att du kan dra i armen o den rör sig.. den e är seg men ska inte sitta fast..
dessa slangar ska du även kolla så att de är riktigt hela och fina..

tack så jätte mycket för den utförliga presentationen! ska kolla det där så fort jag kan smile berättar hur det gick när ja är klar smile

Sök