3050
Sök

Sliter det mycket på 940 om man chipar

75 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#1
hej jag undrar om det sliter mycket på en 940 ltt om man chipar  o ladar  0.8-0.9 får väl ut 200h så är det skadligt för motorn  den har gott 16500 mil
Senast redigerat av tomasi (23 augusti 2010)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 augusti 2010
#2
Nä kan man inte påstå....dom går länge dom motorerna.
Mycket viktigare med oljebyte och service överlag och även kallstarter.

Autotech

75 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#3
ok tak för svar kallstart ?? de är väl bra att låta turbon kylas innan man stänger av motorn


1 772 Inlägg
23 augusti 2010
#4
Nä, snarare kopplingen som kan börja slira om man härjar allt för jävligt.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

75 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#5
så även om man har ny koppling?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 augusti 2010
#6
tomasi skrev:
ok tak för svar kallstart ?? de är väl bra att låta turbon kylas innan man stänger av motorn

Kallstart är när motorn startas...
Ju fler sådanna och ju mer du gasar då ju kortade livslängd på motorn blir det kort sagt.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 augusti 2010
#7
tomasi skrev:
så även om man har ny koppling?

Nä köp en förstärkt så håller det.

Autotech

53 Inlägg
24 augusti 2010
#8
När jag köpte min var den orginal, jag bytte olja+filter och spola automaten. Sen chippa jag och bytte tryckklocka, den laddar 0.9 nu ca. Går riktigt riktigt bra, och den har gått 35000 mil snart.

Vill nog påstå att det inte sliter alls mer så länge du inte laddar på fullt och kör som ett svin hela tiden, speciellt när den e kall, men de gäller alla bilar iof.

Jag varvar och kör min lika lugnt som farsan kör sin bil typ och då håller den 35000mil till, oavsett chip eller inte:)

Så chippa du:)


593 Inlägg
24 augusti 2010
#9
Inga problem att åka chippat på en 940!, har den dessutom gått så lite så är det absolut inga problem.

Var noga med SERVICE, dvs, olja, filter, tändstift, luftfilter och var även noga med att kyla turbon några minuter efter du vart ute och gasat, samt ge INTE på fullt när bilen är kall.

Och du behöver INTE byta koppling. En ny org.koppling räcker gott till de 200hk du ska ha.

(ursäktar eventuella upprepningar i tråden)

MVH

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2010
#10
Chippa den du, och sköt oljebyterna och servicen så behöver du inte bekymra dig för motorn på minst 30k mil...

Det enda jag skulle bekymra mig för är kopplingen som sagt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

53 Inlägg
24 augusti 2010
#11
Kopplingen lär ju hålla om man kör med vett. HELT beroende på körsätt vill jag påstå. I detta fallet alltså.


10 287 Inlägg
24 augusti 2010
#12
När jag chippade min 940 hos BSR så började kopplingen att slira i första fullgasomkörningen i backarna norr om Jönköping. Så om körsättet är att utnyttja vrid och effekt så är kopplingen tyvärr underdimensionerad.

/Göran


Bret skrev:
Kopplingen lär ju hålla om man kör med vett. HELT beroende på körsätt vill jag påstå. I detta fallet alltså.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

53 Inlägg
24 augusti 2010
#13
Okej, ja då är det ju väldigt underdimesionerad isf, den var inte dålig då? Min automat håller iaf än, med 35k mil:)smile Iof aldrig ungdomskörd så de gör väl sitt.


10 287 Inlägg
24 augusti 2010
#14
Bilen hade gått mindre än 500 mil.

/Göran

Bret skrev:
den var inte dålig då? .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 augusti 2010
#15
Sharky skrev:
Bilen hade gått mindre än 500 mil.

/Göran

Bret skrev:
den var inte dålig då? .


Känns som något fel med kopplingen på den.
Så jävla dåligt är dom inte orginal, har haft 2 st 940 och båda har klarat av chippning vid normal körning.
Jag fick ju givetvis byta senare för att kunna leka ordentligt men som sagt vid vanlig körning med fullgasrepor fungerade det fint.

Autotech

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 augusti 2010
#16
Bret skrev:
Okej, ja då är det ju väldigt underdimesionerad isf, den var inte dålig då? Min automat håller iaf än, med 35k mil:)smile Iof aldrig ungdomskörd så de gör väl sitt.

och du ha koppling på din automat ?????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

53 Inlägg
24 augusti 2010
#17
Har jag väl aldrig sagt, jag jämförde bara, automaten är ju inte känd för att tåla vrid direkt den heller. Men tydligen mer än orginal ny koppling då.


593 Inlägg
24 augusti 2010
#18
Tycker TS helt klart kan köra med org.koppling. Ni som säger era slirar har antingen köpt något måndagsex. på koppling eller haft fett på anliggningsytorna.

Ja åkte bsr chip, 3" avgas och vx3 kam med full bil och org. koppling ganska mkt utan några som helst problem. Likaså har ja bytt på kompisars chippade bilar och hittils har ingen klagat.

Så prova tycker ja!, slirar det så är det ju inte värre än att du får ställa ner laddet tillfälligt och sedan köpa dig en värre tryckplatta för att sedan kunna öka på igen.. (-712 heter den förstärkta tryckplattan).

mvh

75 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#19
och tak för alla svar de får bli att chipa o byta kam till v-kam



Sök