3367
Sök

Köpråd: Volvo S40 T4 vs Lexus IS 200 mfl

1 482 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag har en kort stund ägt en seat ibiza nu. Bra bil som går snålt men den är ganska pinsam att åka i.

Jag kör 6mil per arbetsdag motorväg.

Kollat på 2 bilar.

Volvo S40 T4 00-03 ungefär. Bra bilar? Finns det många problem med dom? Förbrukning vid pendling?

Lexus IS 200. Vad har man att vänta här? Den drar endel har jag läst. Reperationskostnader? Service kostnader? Osv.

Samt vad finns det för konkurrans?

LÄS nu detta. Bmw är en mycket stark konkurrent och jag gillar BMW väldigt mycket.
MEN jag är inte beredd att betala en försäkring på 25 000kr per år för att äga en BMW så det är ekonomiskt oförsvarbart med en Nyare BMW.

Prisklass mellan 50-100 000kr

Kraven är: Sedan, Se bra ut, Minst 150hk.

BLT Service
Theracords Music Label

648 Inlägg
25 augusti 2010
#2
kan bara svara för IS200an då jag ägt en

du får räkna med 0.8 0.85 om du åker landsväg/motorväg..under det är nog inte möjligt om du inte vill åka under hastighetsbegränsningarna.

största nackdelen är väl just bränsleförbrukningen + att motorn är slö och rätt tråkig men låter väldigt fint uppe i varv för det lär du vara om det ska röra på sig.

komforten är väldigt bra och hela bilen känns välbyggd och otroligt trevlig...tar en Lexus vilken dag som helst framför en BMW och andra konkurrenter.

kan inte svara på reservdelar då min aldrig hade några problem och servicekonstnad lär väl varken vara mer eller mindre än konkurrenterna då det är en Toyota i grund och botten.

bara att provköra och bli inte rädd för känslan i den manuella lådan då den är rätt skum..rätt grov och klonkig på 1 2 och 3ans växlar
Senast redigerat av Ejan (25 augusti 2010)


67 Inlägg
25 augusti 2010
#3
Jag kan bara utala mig om s40 då jag har en..

Men jag har varit mycket nöjd med min s40, har ägt den i lite mer än ett år och har aldrig märkt något problem med den.. gått i ur och i skur..

Jag kör t4 och den är riktigt pigg och drar förhållandevis lite brukar ligga på ungefär runt 0.8 blandad, landsväg går det att få ner den till 0.6...

Du gör ett bra val med fas II då föregångaren har en del barnsjukdommar.. med rost i skärmkanter och svampiglåda m.m.

Dock är det ganska dåligt med benutrymme i bak och liten baklucka de är ett minus..

PS. Min är till salu om du är intresserad PM;a mig.

Mvh

TTR - Team Toxic Racing

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 augusti 2010
#4
seebs skrev:
Du gör ett bra val med fas II då föregångaren har en del barnsjukdommar.. med rost i skärmkanter och svampiglåda m.m.

Mvh

Svampig låda ? Det är samma M56 låda i både Fas 1 och Fas 2 sålänge vi pratar turbomodeller.

Autotech

jorgen72
26 augusti 2010
#5
Jag hade nog hellre tittat efteren saab 9-5 aero eller en vw golf eller passat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2010
#6
Lexus IS är väl tillsammans med Mercedes C-klass så nära Bmw 3-serie du kan komma utan att faktiskt köpa en Bmw. IS är verkligen en rejäl och pålitlig bil, den enda nackdelen är att inredningen håller samma nivå som Volvo x40.

Det vill säga den känns riktigt billig kort och gott, det passar inte i en Volvo och det passar ännu sämre i en lyxbil som Lexus skall vara. Sedan är den kanske lite törstig vid blandad körning, men i motorvägsfart tror jag skillnaden blir bra mycket mindre?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
26 augusti 2010
#7
Roligare motor i Toyota Altezza, högvarvig 4-cylindrig på 200+ häst. Dock så finns de bara som högerstyrda tror jag, så England is the place to go. Dock så vettefan ifall det skiljer något i förbrukningen mot IS200:an, dricker kanske mer.

"When innovation meets passion!"

Japanese Engineering
690 Inlägg
26 augusti 2010
#8
Mechanimal skrev:
Roligare motor i Toyota Altezza, högvarvig 4-cylindrig på 200+ häst. Dock så finns de bara som högerstyrda tror jag, så England is the place to go. Dock så vettefan ifall det skiljer något i förbrukningen mot IS200:an, dricker kanske mer.

Altezza är helt underbar, Och de finns bara som högerstyrda de är jävligt pigga. Men vill du inte ha Altezza skulle jag valt IS200 som jag tycker är mkt bättre än S40. ISen drar blickar åt sig lätt och känns "lyxigare" än s40.

Men det är ditt val, Lycka till!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 augusti 2010
#9
S40 fas II e bra bilar.

Det som händer med dom e bromsokena bak som lackar ur med handbromsmekanismen å bakfjädrar som går av. Elfel å slidelar såsom leder å bussningar verkar hålla i all eveighet.... märks att det e en jappsebil i grund å botten.

Tycker inredningen håller helt OK klass med faktiskt dock e den lite trång för mig 190cm å 120kg

Lexus vet jag inget om men skit e det definitivt inte.

Annars e det skitbra bilar T4a eller 2.0T e ju absolut å föredra

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 482 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#10
Hm okej. Det är alltså ganska jämnt mellan lexusen och volvon.

Vi har haft en V40 2.0T i familjen förut. Sköna säten osv. Därimot gillar jag inte att ha drivet på framhjulen.
Lexusen har ju fördelen med bakhjulsdrift kombinerat med bromsad diff.

Vart lite svårt dethär.. Verkar dock som att lexusen är väldigt törstig av sig.

Sen kostar försäkringen på lexus ca 15 000kr/år halv och på Volvo'n ca 9 000/året halv.

Golf vill jag inte ha.

En uppstickare. En Toyota Corolla T-Sport.. hur är dessa bilar? Det jag hört är dom Rocksolid. När jag provkörde en så gick den utta bara helskotta. Mycket bekväm att åka i och förvånande tyst.
Någon som ägt en?

BLT Service
Theracords Music Label

Japanese Engineering
690 Inlägg
27 augusti 2010
#11
Noxxer skrev:
Hm okej. Det är alltså ganska jämnt mellan lexusen och volvon.

Vi har haft en V40 2.0T i familjen förut. Sköna säten osv. Därimot gillar jag inte att ha drivet på framhjulen.
Lexusen har ju fördelen med bakhjulsdrift kombinerat med bromsad diff.

Vart lite svårt dethär.. Verkar dock som att lexusen är väldigt törstig av sig.

Sen kostar försäkringen på lexus ca 15 000kr/år halv och på Volvo'n ca 9 000/året halv.

Golf vill jag inte ha.

En uppstickare. En Toyota Corolla T-Sport.. hur är dessa bilar? Det jag hört är dom Rocksolid. När jag provkörde en så gick den utta bara helskotta. Mycket bekväm att åka i och förvånande tyst.
Någon som ägt en?

Är inte altezza något?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 482 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#12
Joda.. om det finns några i sverige för import har jag varken tid eller lust med just nu. Högerstyrt spelar ingen större roll igentligen.

Men detta är en Åka till jobbet bil. Jag har bilar avsedda för lek och bus i garaget så det känns overkill med en Altezza som bruksbil faktiskt. Något ballt kanske men dumt att slakta mil på en.

Kommer alltså köpa en bil som jag säkerligen lär bränna av 10-20k mil inom några år.

BLT Service
Theracords Music Label

by proxy
167 Inlägg
27 augusti 2010
#13
...eller en IS300 kanske?

Dura lex, sed lex

90 Inlägg
3 september 2010
#14
vi har en t4a 03 (fas2) smile mycket trevlig bil o köra

Sattsa på en fas 2 motor då dom inte har alla sjukdomar som fas 1.

Våran snittar just nu 0.9

Det ända jag stör mig något enormt med bilen hitills är att det inte finns auto fönster när man vill ha upp rutan, och när man står i garaget och ska starta bilen och det är lite mörkt så ser man inte tändningen smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2010
#15
The__dude skrev:
vi har en t4a 03 (fas2) smile mycket trevlig bil o köra

Sattsa på en fas 2 motor då dom inte har alla sjukdomar som fas 1.

Våran snittar just nu 0.9

Det ända jag stör mig något enormt med bilen hitills är att det inte finns auto fönster när man vill ha upp rutan, och när man står i garaget och ska starta bilen och det är lite mörkt så ser man inte tändningen smile

Det finns inte direkt barnsjukdommar på motorn på Fas 1

Autotech

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 september 2010
#16
Busgrabb skrev:
The__dude skrev:
vi har en t4a 03 (fas2) smile mycket trevlig bil o köra

Sattsa på en fas 2 motor då dom inte har alla sjukdomar som fas 1.

Våran snittar just nu 0.9

Det ända jag stör mig något enormt med bilen hitills är att det inte finns auto fönster när man vill ha upp rutan, och när man står i garaget och ska starta bilen och det är lite mörkt så ser man inte tändningen smile

Det finns inte direkt barnsjukdommar på motorn på Fas 1

Nej precis det e inget fel på motorn på Fas1.... Men satan va dom rostar jämfört med fasII

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2010
#17
JaggaChafen skrev:
Busgrabb skrev:
The__dude skrev:
vi har en t4a 03 (fas2) smile mycket trevlig bil o köra

Sattsa på en fas 2 motor då dom inte har alla sjukdomar som fas 1.

Våran snittar just nu 0.9

Det ända jag stör mig något enormt med bilen hitills är att det inte finns auto fönster när man vill ha upp rutan, och när man står i garaget och ska starta bilen och det är lite mörkt så ser man inte tändningen smile

Det finns inte direkt barnsjukdommar på motorn på Fas 1

Nej precis det e inget fel på motorn på Fas1.... Men satan va dom rostar jämfört med fasII

Yes och bränslepumpar, spindelleder och motorfästen är ganska vanligt.

Autotech

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 september 2010
#18
Har under mina sex år som volvomek (Bilia) inte bytt en enda spindelled på s/v40 varken fasI eller fasII å inte ett enda motorfäste heller för den delen. Men det har väll blitt ca 10 pumpar men det va väldigt längesen jag gjorde det me.

Men fjädrar bak, bromsok bak, +ledningen till ABSen, spårstag, å en å annan som saknar signal till ena halvljuset från CEM

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 763 Inlägg
3 september 2010
#19
Busgrabb skrev:
seebs skrev:
Du gör ett bra val med fas II då föregångaren har en del barnsjukdommar.. med rost i skärmkanter och svampiglåda m.m.

Mvh

Svampig låda ? Det är samma M56 låda i både Fas 1 och Fas 2 sålänge vi pratar turbomodeller.

Volvo ändrade faktiskt på 2000punkter i lådan mellan fas1 och fas2 roll

Volvo - For Life

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2010
#20
BOLIN_ skrev:
Busgrabb skrev:
seebs skrev:
Du gör ett bra val med fas II då föregångaren har en del barnsjukdommar.. med rost i skärmkanter och svampiglåda m.m.

Mvh

Svampig låda ? Det är samma M56 låda i både Fas 1 och Fas 2 sålänge vi pratar turbomodeller.

Volvo ändrade faktiskt på 2000punkter i lådan mellan fas1 och fas2 roll

1800 vill jag minnas men INTE lådan smile
Senast redigerat av Busgrabb (3 september 2010)

Autotech


Sök