dArgonkiler skrev:
tja, jag är en 21 årig arbetslös kille som nu bilen har pajjat för och måste ha tag i en ny ganska omgående men pga arbetslöshet har jag bara en budget på ca 15 000 kr MAX.
En kompis till mig hade förut en audi 80 coupe 2,8 liters quattro som jag provkörde en gång och jag gillar verkligen hur bilen ser ut ut- och invändigt och den var mycket skön att köra. En liten bil jag blev lite förälskad i.
Är på jakt nu efter något liknande men har inte så mycket pengar och har kollat lite på blocket och hittat en 2.8 quattro 93a och en 90as 2.3e(?) framhjulsdriven.
Undrar nu hur bra bil man får för pengarna om man köper någon av en sådan, quattro eller HK spelar inte så jätte stor roll så länge det är mer än 120 hk iaf och vill gärna ha en bra bil som inte går alldeles för dyrt eller kräver mycket reparationer.
Vad är det för saker man ska uppmärksamma på en av ovanstående?
Pratade lite med min kompis och han klagade mycket på bussningarna på quattron och även att kammen helst ska vara bytt och även att klimatsystemet enligt honom va ganska dåligt och även det mycket dyrt att laga ifall det skulle gå sönder.
Vad skulle ni säga om dom här bilarna? Är dom värda pengarna 10-15 000 kr för en arbetslös som har ca 7 000 kr i månaden men som ändå inte vill köra runt i vilken skrotbil som helst då bil och snöskoter är en väldigt stor hobby och gillar verkligen dom små coupeerna.
Vill ha råd av folk som har erfarenhet och vet inte bara såna som "hört" att något ska vara dåligt.
redigering: undrar även vad "e" står för efter 2.3
MVH KRILLE
Kul att du funderar på att köpa en Audi Coupé
Jobbigt att du är arbetslös men det kommer ordna sig
Nåja, nog om det
Ska försöka svara på dina frågor om Audi Coupé
Jag tycker att det är en perfekt förstabil som du kan börja med
Har provkört en Audi Coupé 2.3E 10V, framhjulsdrift alltså, den är riktigt pigg
Varvade som mest 4000 - 4500 på 2:ans växel. Det finns fina exemplar för din budget. Det är ju inga nya bilar men försök att hitta en med så lite rost som möjligt.
2.6E och 2.8E är med V6, ska du ha en bil som är bensinsnål så undvik V6:orna. De har ingen bra rykte heller så ta 2.3E istället
Effekten är 136hk/190Nm i vridmoment (100 kW)
Angående sista frågan om vad E betyder efter 2.3, 2.6 och 2.8 så kan jag inte svara på det, vet inte heller vad det står för så nån annan Audi-entusiast får gärna svara på det
Hoppas att du är nöjd med mina svar och önskar dig lycka till
Är det nåt annat du undrar, fråga gärna
Mvh