Update! - Mer knas har har blivit funnet
![hmm](img/smilies/hmm.png)
Min förra update var väldigt nedlåtande och tror det är en tävling som jag såg här på forumet som går om vem som kan ha mest otur eller skriva mest arga/ledsna/tröttsammaste uppdateringar.. Jag tänkte ta o vinna den, motivering nedan:
Tog bort hjulspindeln från länkarmen och såg att navflänsen (den med splines i) glappade ENORMT. pressar ut flänsen så att hela navet kommer ut så jag bara har spindeln kvar. Tittar på navets inre sida, alltså den som går in i spindeln. den är TOTALT misshandlad, man ser klara slipspår och när jag testar lagerpassformen emot spindeln så ser man direkt att det glappar otroligt mycket.
F.d ägaren har lämnat in bilen i han trodde var april detta år för att få hjullager vänster fram lagat. Han fick nämligen en prick för dåligt hjullager från besiktningen. Han lämnar in den hos sin verkstad vid sig. Jag tänker inte nämna namnet på verkstaden i detta läge då jag inte vet säkert att han lämnat in den. men han säger att han ska leta fram kvittot från jobbet.
Som alla vet som hållit på eller läst om främre hjullager så måste man pressa ut dem från spindeln vilket mekanikern gjort. Men troligtvis på ett felaktigt sätt.
Bilderna pratar för sig själv.. Eller?
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995006_y3m411.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994997_z7h1ih.jpg]()
OBS! KNIVEN ÄR LÄST DITSATT EFTERSOM JAG BARA VILLE VISA ATT DET FINNS GLAPP.![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995002_ronunu.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995010_05i5k1.jpg]()
Tittar också på abs kransen som sitter kvar på drivaxeln och den är totalt igensatt med jord ser det ut som :s + att gängorna från drivaxeln är istortsett i skick JÄVLIGT DÅLIGT.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994999_r8krnw.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994989_wg553t.jpg]()
Inte nog med det så ser man spår efter att någon har försökt att kränga av den yttre lagerbanan med någonting som lämnat märken på styrspindeln (som tur var var lager"hålet" fint).
Dålig bild, men hack finns på misslyckade försök att kränga av lagerbanan
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995008_fw8ak1.jpg]()
Bonusbild på styrväxeldamasken
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994990_mfhn7y.jpg]()
Nu är man torsk på en styrspindel från skroten som inkluderar hela kitet, när jag egentligen bara behöver den yttersta nav biten (den med hjulbultarna på). Kostar runt 600-1000kr eftersom jag vill åka och titta att det inte är samma skit på den också.
Styrspindel, komplettDen biten jag behöver verkar inte finnas att köpa loss, kanske möjligtvis hos volvo men tippar på att den kostar 3ggr så mycket som hela kitet på skroten.
Ska försöka pressa fram kvitto från gamla ägaren och snacka med bilverkstaden som gjorde jobbet.
De står att de har 2års garanti på jobb och material och detta är absolut inte fackmässigt gjort.Det tråkiga är att eftersom jag demonterat av allt själv nu riskerar att han säger att garantin inte gäller.
allt för idag och imorrn väntas det montage av iaf styrleder, damasken, kanske lite blästring på styrspindeln (om jag nu inte ska köpa en annan.) Skall även blästra och lacka på skivorna.
________________________________________________________________________
Om det är någon som kan komma med tips eller förslag om det hela så godtas det vänligt.
________________________________________________________________________
/stagesix