3456
Sök

Missljud som kommer "bakifrån"!?

69 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Lite diffus beskrivning, men min kingcab-pickis har en typ skramlande ljud eller hur jag nu ska beskriva det. Det kommer när jag komer upp i marschfart, från noll till hundra(dvs vid belastning) låter det ingenting. Och släpper jag gasen vid ca 100 eller gasar på mer så försvinner det. Jag tror det kommer från högerbak, men iaf bak nånstans. Är det nån som har en idé vad det kan vara?

king cab navarra -04
Senast redigerat av vdb (7 september 2010)

Montör
664 Inlägg
7 september 2010
Något hjullager kanske? Eller obalans i någon fälg?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 298 Inlägg
7 september 2010
Det låter misstänkt likt symptomen för ett dåligt hjullager. Hissa upp bilen och rulla hjulen och känn efter det väsande och skramlande ljudet och jämför höger och vänster bak etc. Är det RIKTIGT dåligt kan de tillåmed glappa lite precis som de gjorde på mopparna som man minns.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

69 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Jag hoppas på det! Hjullager är ju rätt billigt att laga, men brukar inte hjullager låter mer som ett dovt morrande och itne som typ......häll ner 20muttrar i en glasburk och skaka runt(om nån förstod den liknelsen?)

1 298 Inlägg
7 september 2010
Jo det brukar ju låta lite mer dovt det har du rätt i. tongue Men om ljudet är så uppenbart och tydligt som en glasburk med muttrar borde det väl vara enklare att ta reda på vart det kommer ifrån?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Montör
664 Inlägg
7 september 2010
vdb skrev:
Jag hoppas på det! Hjullager är ju rätt billigt att laga, men brukar inte hjullager låter mer som ett dovt morrande och itne som typ......häll ner 20muttrar i en glasburk och skaka runt(om nån förstod den liknelsen?)

Du har inte möjligtvis en glasbutk med muttrar bak på flaket? big_smile

Haha, skämt åsido. Ja det är ju rätt det du säger. Om det låter så som du beskriver så känns det väl inte som ett hjullager direkt kanske...

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök