3864
Sök

Tips på trim till bmw 540 4,4 286hk

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Hej ! skulle vilja ha lite olika tips på vad man kan göra med denna motorn för att öka effekten en gnutta... Har kollat lite på chip men är ganska skeptisk till detta på sugmotorer, är nästa steg att byta kammar ?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 september 2010
#2
Lite friare andningsvägar brukar inte skada, så 2x2.5" utan kattar/med sportkattar är en bra förutsättning för mer effekt.
Med andra kammar och chip (med ändrad hårdvara gör det nytta) så börjar det närma sig 300 linjen, både i kmh och hästkrafter smile


3 123 Inlägg
8 september 2010
#3
4.4 286hk ska tydligen vara en av få sugmotorer som det verkligen lönar sig att chippa,

effekt:  210 kW/286 hk vid 6100 rpm efter 228 kW/310 hk vid 6100 rpm
vridmoment:  440 Nm vid 3600 rpm efter 465 Nm vid 3600 rpm
toppfart:  250 km/h efter 265 km/h
Siffror från Itsfun.


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#4
viccoA skrev:
4.4 286hk ska tydligen vara en av få sugmotorer som det verkligen lönar sig att chippa,

effekt:  210 kW/286 hk vid 6100 rpm efter 228 kW/310 hk vid 6100 rpm
vridmoment:  440 Nm vid 3600 rpm efter 465 Nm vid 3600 rpm
toppfart:  250 km/h efter 265 km/h
Siffror från Itsfun.

jo men de där its fun siffrorna tvivlar jag starkt på tongue men som nämdes kanske ett sportsystem hade gjort sig på bilen ... Något tipps på vart man kan hitta kammar till vettiga pengar ? inte 5-6000 per kam då som jag hittade för lite sen


3 123 Inlägg
8 september 2010
#5
CHEEVA skrev:
viccoA skrev:
4.4 286hk ska tydligen vara en av få sugmotorer som det verkligen lönar sig att chippa,

effekt:  210 kW/286 hk vid 6100 rpm efter 228 kW/310 hk vid 6100 rpm
vridmoment:  440 Nm vid 3600 rpm efter 465 Nm vid 3600 rpm
toppfart:  250 km/h efter 265 km/h
Siffror från Itsfun.

jo men de där its fun siffrorna tvivlar jag starkt på tongue men som nämdes kanske ett sportsystem hade gjort sig på bilen ... Något tipps på vart man kan hitta kammar till vettiga pengar ? inte 5-6000 per kam då som jag hittade för lite sen

Just 4.4 286hk ska det gå att kräma ur 20hk med chip, tror tom att diskussionen gick så långt på autopower att någon bil bänkades före och efter för att bevisa att det gick men minns inte riktigt turerna.


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#6
viccoA skrev:
CHEEVA skrev:
viccoA skrev:
4.4 286hk ska tydligen vara en av få sugmotorer som det verkligen lönar sig att chippa,

effekt:  210 kW/286 hk vid 6100 rpm efter 228 kW/310 hk vid 6100 rpm
vridmoment:  440 Nm vid 3600 rpm efter 465 Nm vid 3600 rpm
toppfart:  250 km/h efter 265 km/h
Siffror från Itsfun.

jo men de där its fun siffrorna tvivlar jag starkt på tongue men som nämdes kanske ett sportsystem hade gjort sig på bilen ... Något tipps på vart man kan hitta kammar till vettiga pengar ? inte 5-6000 per kam då som jag hittade för lite sen

Just 4.4 286hk ska det gå att kräma ur 20hk med chip, tror tom att diskussionen gick så långt på autopower att någon bil bänkades före och efter för att bevisa att det gick men minns inte riktigt turerna.

okej smile kanske att tänka på ändå då ... får väl även gå in på autopower och se om man kan hitta något matnyttigt smile


Bmw Love
164 Inlägg
1 oktober 2010
#7
lånar tråden lite, har den lite äldre 540n med bara 4 liters.. Undrar också lite mer ingående vad det finns för mer att göra, har 3" hela vägen och sportluftfilter, sugen på att chippa men är osäker, någon som vet om 4 litarn är lika chip vänlig?

Bmw är ingen bil, det är en livstil!

2 072 Inlägg
1 oktober 2010
#8
har en kille som chippar (dataoptimering) för en 540 4,4l:   286 HK / 440 Nm ------------303 HK / 460 Nm + V-max

Sandzoo i da house

Bmw Love
164 Inlägg
3 oktober 2010
#9
Vart har han sitt ställe? och priser?

Bmw är ingen bil, det är en livstil!

2 072 Inlägg
3 oktober 2010
#10
WilliamL skrev:
Vart har han sitt ställe? och priser?

han bor i helsingborg.. o kostar ca 2,500:-

Sandzoo i da house

8 Inlägg
24 oktober 2010
#11
till er med M62B44 (4,4l motorn) så får man ganska prisvärd effekt genom att bara chippa, montera racekattar och bygga ett lämpligt avgassystem. då har man ca 275-280 pollar på hjulen med automatlådan. ungefär 320-330hk i motorn.
annars finns bl.a "Catcams" att köpa för runt 20.000:- i sverige, säkert lite billigare utomlans. Annars kan man ju lämna in för slipning om budgeten inte räcker till. ca 7000kr tar Enem för det. tillsammans med en extraktor och mappat sprut samt lite fifflade insugningskanaler har jag vid ett flertal tillfällen läst på nätet om resultat kring 380hk.
originalkammarna på B44an är inget vidare, är lite högre lyft på M60. (sägs det iallafall)

samma gäller för M60B40, men original ger den ca 10-15hk lägre effekt än vad M60B44an gör. detta är anledningen till varför många missuppfattar och tror att man får ut så mycket mer av bara bara en chippning. så den ger närmre 300 än de 286 som står i pappret.

I övrigt håller blocket bra för överladd upp till runt 420hk sen finns det risk för att det spricker. motorerna är bygga i alu- samt nicasil blandning så säkrast är att förstärka om man vill ha mer kräm än så. 411 ärliga hk ger kompressorkittet som norska ESStuning säljer. http://www.esstuning.com/

WilliamL, ett öppet filter ger noll effektökning. snarare effektförluster när bilen står still. 10-15 ärliga pollar efter chippning kan du nog räkna med när du kör på 98 oktan.

16 ventiler är 16 för lite.

Ljud freak !
928 Inlägg
26 oktober 2010
#13
antingen så sätter du ditt extraktor grenrör kostar en slant men värt det race kattar 2x2,5 hela vägen bak.Sen kammar då men de kostar en del har hittat kammar utomlands för ca 12k + frakt..Men om slipning funkar det med..Sen kommer du till insugs delen antingen bygger man med separata spjäll kostar en del men kommer låt å respons riktigt bra..Eller så kör du som m5an har dubbla spjällhus med varest plenium..Sen ett riktigt avskärmat kall luft sport filter! En portning eller mer polering av kanalerna


1 482 Inlägg
26 oktober 2010
#14
Jag har forskat inom M60 trimdelar. M60-M62 är samma inom trimkategori så passar båda modellerna.

Här följer diverse delar för seriös sugtrimmning och höga effekter ( över 500hk ).

Stroker kits.
Det finns olika typer av stroker kits till m60. Största jag hittat är 5.8liter.
Detta är ungefär vad som ingår:
Vevaxel, Stakar, Kolvar, Ringar, Lager.

Pris: 50 000-100 000 SEK

Topplock:
Det finns firmor som erbjuder olika typer av lösningar här.
Vac Motorsports värsta toppar är Stage 3.
Ex på vad som utförs är:
Större ventiler, hårdare fjädrar, titan retainers, portning, optimerade förbrännigsrum osv.
Obs inga kammar ingår!
Obs, Själva topplocken ingår inte, dom får du skicka eller så kan dom ombesörja inköp av toppar åt dig för en extra summa.

Pris: 4999USDollar

Kamaxlar:
Här finns det inte mycket att välja på tyvärr. Finns några firmor som har. VAC har tillexmpel kammar. Dom kan även göra kammar åt dig efter önskemål.

Dom har 2 olika typer av kammar:
Turbo kammar: 2099dollar
High performance sug kamaxlar: 2199dollar

Som ni ser finns det seriös trimning för M60 familjen.

Ska man överladda finns det även alternativ.
Över 0.8 bar i ladd så krävs stålfodring om detta ska hålla bra.

Fodrerna kostar 800kr STYCK exkl frakt. Dessutom måste blocket borras.
Med fodrerna och smidd botten ska den tåla höga effekter, 1000hk är inga problem.

Finns även turbokolvar m.m till dessa motorer, men somsagt. Det kostar mycket pengar.

Går du hela vägen och monterar allt VAC motorsport har att erbjuda på en M60 får du då en sk M60 Race engine. Denna ger över 600hk. UTAN ÖVERLADD
Ett exempel på hur en racebestyckad M60 kan se ut:

http://www.nexternal.com/vacmotors/images/M62%20plain%20VAC2.jpg
Senast redigerat av Noxxer (26 oktober 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#15
bumbar tråden igen, många snackar om m62/m60 hybrider... passar m60 kammar i en m62 ? m60 kammarna har ju något högre lyft

Det sägs även att m60 topparna har bättre flöde, stämmer detta ? och passar det ? Topp packningarna ser ju inte direkt likadana ut.

vilka grenrör är bäst ? till rimliga pengar då, är m60 grenrören bättre ? eller kan man hitta m5 grenrör till vettiga pengar ? och passar det isåfall ?

En sån vac motorsport motor hade varit rolig, men de blir aningen för dyrt wink


497 Inlägg
20 mars 2014
#16
V-8 skrev:
I övrigt håller blocket bra för överladd upp till runt 420hk sen finns det risk för att det spricker. motorerna är bygga i alu- samt nicasil blandning så säkrast är att förstärka om man vill ha mer kräm än så. 411 ärliga hk ger kompressorkittet som norska ESStuning säljer. http://www.esstuning.com/

Nja, tycker det verkar funka finfint... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=57624 (Dock m60b40..men dom har dragits med samma myter)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

497 Inlägg
20 mars 2014
#17
CHEEVA skrev:
bumbar tråden igen, många snackar om m62/m60 hybrider... passar m60 kammar i en m62 ? m60 kammarna har ju något högre lyft

Det sägs även att m60 topparna har bättre flöde, stämmer detta ? och passar det ? Topp packningarna ser ju inte direkt likadana ut.

vilka grenrör är bäst ? till rimliga pengar då, är m60 grenrören bättre ? eller kan man hitta m5 grenrör till vettiga pengar ? och passar det isåfall ?

En sån vac motorsport motor hade varit rolig, men de blir aningen för dyrt wink

Ställ samma fråga på PPFs forum, Sävar eller autopower så kommer du få mer och bättre svar än här smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

12 086 Inlägg
20 mars 2014
#18
Det som gav mest effekt på min M60B40 va att ta bort kattarna. Gav märkbart bättre drag över 4500rpm.
Min 540 hade chip, borttagna kattar + grövre avgas och modifierad luftburk. Den gick ganska bra faktiskt, och trimmet är ju i princip gratis. Jag bytte senare till 3.65 utväxling och då jävlar sköt det på.
Går även att avancera kamtiderna då motorn har ställbara drev original, det gav jag mig aldrig på själv dock.

M60B40 verkar svara otroligt bra på överladd, hysteriska effekter de krämar ut med relativt lågt ladd.
Känns omotiverat att sugtrimma om man inte ska bygga tävlingsbil.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
20 mars 2014
#19
Håller med Germax, slängde väck kattarna på min 540 och det vart enormt stor skillnad. Gör det först, du kommer itne bli besviken!


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#20
ProXem skrev:
Håller med Germax, slängde väck kattarna på min 540 och det vart enormt stor skillnad. Gör det först, du kommer itne bli besviken!

okej kattarna ska bort smile finns det något annat man kan göra till rimliga pengar ? kan fixa en m60 billigt, så därför är jag intresserad utav att veta om det går bygga en m60/m62 hybrid



Sök