Jag har forskat inom M60 trimdelar. M60-M62 är samma inom trimkategori så passar båda modellerna.
Här följer diverse delar för seriös sugtrimmning och höga effekter ( över 500hk ).
Stroker kits.
Det finns olika typer av stroker kits till m60. Största jag hittat är 5.8liter.
Detta är ungefär vad som ingår:
Vevaxel, Stakar, Kolvar, Ringar, Lager.
Pris: 50 000-100 000 SEK
Topplock:
Det finns firmor som erbjuder olika typer av lösningar här.
Vac Motorsports värsta toppar är Stage 3.
Ex på vad som utförs är:
Större ventiler, hårdare fjädrar, titan retainers, portning, optimerade förbrännigsrum osv.
Obs inga kammar ingår!
Obs, Själva topplocken ingår inte, dom får du skicka eller så kan dom ombesörja inköp av toppar åt dig för en extra summa.
Pris: 4999USDollar
Kamaxlar:
Här finns det inte mycket att välja på tyvärr. Finns några firmor som har. VAC har tillexmpel kammar. Dom kan även göra kammar åt dig efter önskemål.
Dom har 2 olika typer av kammar:
Turbo kammar: 2099dollar
High performance sug kamaxlar: 2199dollar
Som ni ser finns det seriös trimning för M60 familjen.
Ska man överladda finns det även alternativ.
Över 0.8 bar i ladd så krävs stålfodring om detta ska hålla bra.
Fodrerna kostar 800kr STYCK exkl frakt. Dessutom måste blocket borras.
Med fodrerna och smidd botten ska den tåla höga effekter, 1000hk är inga problem.
Finns även turbokolvar m.m till dessa motorer, men somsagt. Det kostar mycket pengar.
Går du hela vägen och monterar allt VAC motorsport har att erbjuda på en M60 får du då en sk M60 Race engine. Denna ger över 600hk. UTAN ÖVERLADD
Ett exempel på hur en racebestyckad M60 kan se ut:
![http://www.nexternal.com/vacmotors/images/M62%20plain%20VAC2.jpg]()