4156
Sök

Läcker vätska

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Hejsan, det läcker någon vätska bakom bilen, på höger sida.
Jag tror att det kan vara bromsvätska, det läcker som mest efter att jag just parkerat bilen.

Vad tror ni kan ha gått sönder ? Eller är det ens bromsvätska? När jag tar på den med fingrarna så torkar det ganska fort som bromsvätska brukar göra.

Eller kan det vara bensin som läcker ?

Tror också att det är luft i bromsarna, för när jag är ute och åker och ska bromsa så åker pedalen ner långt, och när jag ska bromsa sekunden efter så åker den inte ner något alls knappt och tar bättre
Det kanske är därför det läcker bromsvätska, för att det blir något konstigt med trycket eftersom det är luft i ?

Hur gör jag för att se om det är luft i bromsarna ?

Skulle behöva lite svar.
En annan fråga är bensin tanken av plast på e36 ?

Bilen är en Bmw e36 96a

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
har du kontrollerat bromsvätskenivån till att börja med?

Ja den har jag kollat, den var ganska låg, dock inte under MIN.
Provade att trycka ned bromspedalen nu utan att starta bilen, och jag kunde trycka den hela vägen ner. Är det då luft i broms systemet ?

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
JockeEng skrev:
Bullet--- skrev:
har du kontrollerat bromsvätskenivån till att börja med?

Ja den har jag kollat, den var ganska låg, dock inte under MIN.
Provade att trycka ned bromspedalen nu utan att starta bilen, och jag kunde trycka den hela vägen ner. Är det då luft i broms systemet ?

jepp, låter som att det är en läcka, pedalen ska ju vara stum när motorn är avstängd, och sedan mjuna lite vid start. Nog bäst att hissa upp bilen och kolla var det läcker ifrån, kan nog vara dammasken till kolven. Skivor bak?

Jag Hissade upp bilen när jag såg att det läckte. Det såg ut som det läckte bredvid tanken, till höger, går nån bromsslang där till oket osv.

Bytte bromsbelägg fram idag kan det ha något med det att göra ? Kanske kom in luft då eller nått ?

Japan Quality
670 Inlägg
9 september 2010
Hur doftar vätskan? Utseende?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
JockeEng skrev:
Bullet--- skrev:

jepp, låter som att det är en läcka, pedalen ska ju vara stum när motorn är avstängd, och sedan mjuna lite vid start. Nog bäst att hissa upp bilen och kolla var det läcker ifrån, kan nog vara dammasken till kolven. Skivor bak?

Jag Hissade upp bilen när jag såg att det läckte. Det såg ut som det läckte bredvid tanken, till höger, går nån bromsslang där till oket osv.

Bytte bromsbelägg fram idag kan det ha något med det att göra ? Kanske kom in luft då eller nått ?

ska inte komma in luft om man bara byter belägg, kan vara att bakre bromsledningar gått itu, rost eller torrsprucket(beroende på material).

Okej, får ta bort bakhjulet och kolla. Får göra det imorgon.

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Powerman skrev:

Den doftar inget speciellt, och utseende, vet inte riktigt kan kolla lite närmare på det.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 september 2010
Kan vara bromsrören som måste bytas med. Brorsan hade samma problem me sin saab, fast de börja med hjullagert som han inte orka byta så small de massa bromsrör smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Memme skrev:
Kan vara bromsrören som måste bytas med. Brorsan hade samma problem me sin saab, fast de börja med hjullagert som han inte orka byta så small de massa bromsrör smile

Jaha okej smile

Japan Quality
670 Inlägg
9 september 2010
JockeEng skrev:
Powerman skrev:

Den doftar inget speciellt, och utseende, vet inte riktigt kan kolla lite närmare på det.

Smaka på det..

P.Sköld

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Har kollat lite närmare och luktat på vätskan osv, och kom fram till att det är bromsvätska.
Frågan är bara vart ifrån det läcker.
imorgon ska jag skruva bort hjulet höger bak och se om ja ser någon läcka. Ska även lufta bromsarna och se om de blir någon skillnad.

Japan Quality
670 Inlägg
9 september 2010
Är det inte blött någonstans under bilen?

P.Sköld

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Powerman skrev:

Ja det är en stor pöl under bilen

Japan Quality
670 Inlägg
9 september 2010
JockeEng skrev:
Powerman skrev:

Ja det är en stor pöl under bilen

Sorry jag menar inte på backen utan blött på bilen innunder. Då kan du kanske få en föraning var den läcker.

P.Sköld

767 Inlägg
9 september 2010
Om du har en pöl under bilen är det ju ingen mening att du luftar systemet utan att laga läckan!
Anledningen till att pedalen går i bott är ju för att oljan läcker ut sen trycker du ner pedalen och oljan fylls upp i rören igen.
Så börja med att kolla upp vad det är som läcker och laga det. Kan vara ett bromsrör som rostat sönder eller en bromsslang som spruckit. Byt och lufta efter det. kör Absolut inte med bilen! Rätt vad det är så kanske bromsarna försvinner och det är inte så roligt! råkade själv ut för det förra året när bromsrörer gav upp.

32 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
Om du har en pöl under bilen är det ju ingen mening att du luftar systemet utan att laga läckan!
Anledningen till att pedalen går i bott är ju för att oljan läcker ut sen trycker du ner pedalen och oljan fylls upp i rören igen.
Så börja med att kolla upp vad det är som läcker och laga det. Kan vara ett bromsrör som rostat sönder eller en bromsslang som spruckit. Byt och lufta efter det. kör Absolut inte med bilen! Rätt vad det är så kanske bromsarna försvinner och det är inte så roligt! råkade själv ut för det förra året när bromsrörer gav upp.

Okej, jag får leta reda på läckan imorgon. Jag tror jag vet vart den är, men då måste jag ta bort tanken tror jag...

32 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Kollade lite hastigt nu inne i bilen, såg på bromspedalen att det var lite bromsolja där. Tror att det var det iallafall, kan ju även ha varit fukt pga att det var fuktigt ute på morgonen osv. Men det var ju ingen pöl innen i bilen under mattan eller något, bara lite oja på pedalen som sagt..

Alltså inte på den delen av pedalen där man trycker, utan på "armen" av pedalen om ni förstår..
Senast redigerat av JockeEng (10 september 2010)

Sök