2895
Sök

Överklaga parkeringsböter - är någon idé?

260 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Hej!

Just nu sitter jag här och är jätteirriterad! Jag har ingen garageplats eller värmare till min bil ännu och dras med att flytta bilen en gång varje dygn på besöksparkering. Igår strax efter kl 17 flyttade jag min bil. Idag när jag skulle flytta den igen hade jag fått en p bot som var utfärdad på gårdagens datum! Jag var inte sen med att flytta bilen idag, men visst hann klockan bli 17. Men som sagt, boten var skriven redan igår?? Det är ju 24 timmar man får stå... Från kl 17 till kl 24 är det mig veterligt bara 7 timmar!!

Det står inte vilken överträdelse jag gjort mig skyldig till på boten. Bara mitt reg nr och beloppet på 350:-

Jag har vittnen på att min bil är flyttad igår kl 17, men det är mina egna föräldrar som körde hem mig. Jag stressade dem för att jag hade bråttom att ändra min parkeringsplats då jag vet att vakterna är som hökar just där jag bor. Jag har en gång tidigare i somras fått en lapp, men den var jag skyldig till. (Var sjuk och orkade inte flytta bilen på två dygn.)

Men denna gång VET jag att böteslappen är felaktig. Men hur ska jag bevisa det? Mina vittnen känns ju rätt partiska... Det finns ju de som har överklagat med bildbevis och parkeringskvitto och ändå inte fått rätt. Jag har ju inga såna bevis...

Är det nån idé ens? Nu känner jag mig helt rädd för att bli lappad jämt och ständigt. Om de vill sätta en lapp oavsett 24 timmarsgränsen, om jag ändå inte kan motbevisa dem, hur ska jag göra? Måste jag be någon främling vara vittne varje gång jag ska flytta min bil?hmm

Ahhh, snälla, hjälp! sad

KHRacing
9 september 2010
bara att betala o den överklaga - har du inte gjort fel så skall du såklart överklaga, framförallt som du har bevis.

5 198 Inlägg
9 september 2010
Står det inte vilken överträdelse det är så är den ogiltig....

260 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
bara att betala o den överklaga - har du inte gjort fel så skall du såklart överklaga, framförallt som du har bevis.

Ja, jag är så arg! Har ingen lust att rulla runt på rygg och spela död! Här ska kämpas!mad

260 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:

Oj, är det sant!?! DET vore kanon! Nej, har lusläst boten - det står inget om vilken överträdelse det är. "Överträdelse enligt punkt" är inte ifylld.

260 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:

P.S. Tack!! Ger mig lite hopp.smile

1 212 Inlägg
9 september 2010
klart att du skall överklaga!!

idioter finns det alltid. fick ner slag på på första kravet, skrev då detta samt bifogade bilder.
//rendet blev nerlagt direkt//

skall lägga upp bilderna på / mina bilder /

mvh kenth66

ang debiteringsnummer: 20815110 OLF 802
och överklagan som ej godtogs i ärendet.

både bildbevis och vittne till att tillståndet var väl synligt i bilen finns.

utfärdat räkning kommer ej att betalas, om så är låter vi domstol
dömma i sak.

mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 212 Inlägg
16 november 2010
hur har det gått?

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

260 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Tydligen hade min bot blivit blöt och tappat all text. Jag fick se en kopia på originalet när jag mailade till parkeringsbolaget. Originalet var helt fullklottrat och jag hade aldrig trott att det var samma vite om inte det förtryckta numret hade varit detsamma. Tydligen kan texten försvinna totalt om lappen blir blöt, sa de.

Iaf så kunde man utläsa på originalet vad boten avsåg. Det gällde ju inte att bilen inte var flyttad inom 24 timmar, vilket jag trodde, utan att jag parkerat på en besöksparkering! My bad, när jag kollade närmare så var det faktiskt så. Man får alltså inte ställa bilen på besöksparkering när man är boende på området, utan man hänvisas till parkering för personbilar. Så det var bara att betala, och det kan jag leva med, eftersom det ju inte var fel från deras sida.

Fast det är dumt att de skriver med "osynlighetsbläck". Hade jag kunnat läsa vad boten gällde hade jag fattat på en gång och sluppit vändorna via e-post. smile
Senast redigerat av Genna (23 november 2010)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 november 2010
Varför ens gnälla? Du använder besöksparkeringen fast du har ett fast boende och det brukar det finnas regler om hos varenda fastighetsbolag.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

260 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Varför ens gnälla? Du använder besöksparkeringen fast du har ett fast boende och det brukar det finnas regler om hos varenda fastighetsbolag.

Det gör jag ju inte. Inte över själva boten som sådan. Jag visste inte att det var såna regler med besöksparkeringen, men som sagt, nu vet jag det och jag klagar inte över just det.

Men jag tycker ändå att de kunde fixa böteslappar som är läsliga även om de blivit lite blöta av dagg eller regn. Den där plastfickan de har i nuläget gör varken till eller från.

138 Inlägg
29 november 2010
Hej!

Har lust läst lite...

Har du stått på en besökparkering och det står att du högst får stå 24 tim ska parkeringsvakten gjort en ventilkontroll. Det gör man för att försäkra sig om man flyttat/rört bilen lr inte, hur ska han annars veta om du rört bilen?? Dom får inte bara anta att bilen inte rört på sig. Get it?

Mitt andra tips är att du vänder dig till markägaren, fastighetsägaren, bostadsföreningen där du bor...Dom brukar kunna ha något attt säga till om och få boten makullerad.

Det andra är att en bot ska vara korrekt utfört, har dom t.ex fyllt i fel datum lr likandande så är den inte gilltig.

Vad var det för parkeringsbolag?

Jag tycker du ska bestrida boten, ifrågasätt dom. En p-vakt kan också göra fel...

Har själv vart p-vakt men slutade den här månaden smile

Lycka till!

308 Inlägg
29 november 2010
Glöm inte att även om man överklagar boten måste den betalas inom tiden som det står på boten.
Vinner man sedan sin överklagan så skickar parkeringsbolaget tillbaka pengarna.

12 086 Inlägg
29 november 2010
När jag jobbade på församlingshemmet för massa år sedan fick jag en bot för att jag stod på gräset. Jag och prästen åkte ner till station och dom annulera boten smile Men om jag fattat rätt måste boten betalas, sen överklagas.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
30 november 2010
Är den ogiltlig om det förekommer något fel alls? Fick en bot i somras hemma innan jag hade hunnit skaffa tillstånd och stod på boendeparkeringen. Jag var ju skyldig och allt stämde på boten förutom bilmärket. Reg nr stämde men det stod skrivet Pontiac som bilmärke trots att det fanns en ruta för chevrolet att kryssa i som var tom.
Vet att de kan vara svårt att veta för p-vakten och jag va ju skyldig så jag betalade, MEN va det alltså en felaktig bot? För nån pontiac äger jag inte...
Senast redigerat av R_fused (30 november 2010)

260 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Tack, ni är snälla som svarar och tycker jag ska stå på mig! Men i det här fallet var det jag som gjort fel - jag stod på en besöksparkering fast jag bodde på området. Det finns en annan plats som är avsedd för personbilar där även boende får ställa sin bil. Det låter dumt nu när jag tänker efter, men jag visste faktiskt inte att det var två olika typer av parkering. Jag trodde 24 timmar gällde för båda, men besöksplatsena är off-limits för boende.

Sedan tror jag att hyresvärden gärna vill att så många som inte har betalparkering som möjligt får böteslappar. För de kollar parkeringen varje dag och det är inte så att folk parkerar "stökigt", tvärtom. Men det finns en massa motorvärmarplatser lediga som ingen hyr, så jag misstänker att det ligger i hyresvärdens intresse att låta parkeringsbolaget ligga på hyresgästerna... wink

Sen var det lustigt att det stod inte något alls på min böteslapp - inget var ifyllt utom bilens reg nr, som syntes tydligt. Så jag tänkte att jag kunde överklaga på en teknikalitet - att lappen inte var ifylld ordentligt. Men de mailade en kopia som var alldeles fullklottrad. Jag trodde inte det var samma lapp alls. Mystiskt... Men det kanske stämmer, vad vet jag. Lappen var ju blöt av att ha legat på rutan under natten.

Men att reg numret syntes hur bra som helst men allt annat inte syntes??

Hmm... wink

260 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Ps. Jag har betalat boten för länge sedan och gått vidare! big_smile

?
1 038 Inlägg
1 december 2010
Det är 24tim parkering på besöksparkeringen för besökare lol

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Sök