3902
Sök

Volvo 744 GL -90 startar inte

Bilmekaniker
92 Inlägg
12 september 2010
#21
shandra skrev:
Anden740 skrev:
Din lokala Skrot borde ha till en billig summa,
kan dock inte hitta något nytt på Tex Mekonomen, kanske Volvo har inne?
åk till skroten först och kolla om du hittar ett billigt där smile

Jo får väl göra det smile orkar snart inte hålla på med denna bilen längre... man blir ju galen när man inte hittar felet asså tongue

Hehe jo blir ju lätt så tongue

120 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#22
Anden740 skrev:
shandra skrev:
Anden740 skrev:
Din lokala Skrot borde ha till en billig summa,
kan dock inte hitta något nytt på Tex Mekonomen, kanske Volvo har inne?
åk till skroten först och kolla om du hittar ett billigt där smile

Jo får väl göra det smile orkar snart inte hålla på med denna bilen längre... man blir ju galen när man inte hittar felet asså tongue

Hehe jo blir ju lätt så tongue

Ja, får jag inte igång fanskapet imorgon så hotar jag med skroten wink

Bilmekaniker
92 Inlägg
12 september 2010
#23
shandra skrev:
Anden740 skrev:
shandra skrev:

Jo får väl göra det smile orkar snart inte hålla på med denna bilen längre... man blir ju galen när man inte hittar felet asså tongue

Hehe jo blir ju lätt så tongue

Ja, får jag inte igång fanskapet imorgon så hotar jag med skroten wink

Hehe det brukar hjälpa (A) smile
Lycka till smile

120 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#24
Anden740 skrev:
shandra skrev:
Anden740 skrev:

Hehe jo blir ju lätt så tongue

Ja, får jag inte igång fanskapet imorgon så hotar jag med skroten wink

Hehe det brukar hjälpa (A) smile
Lycka till smile

tack du wink skriver här imorrn så får vi se hur det gick!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
12 september 2010
#25
tankpumpen bytt men fungerar pumpen under bilen? eller är det regina systemet på den där?
har så dåligt minne men har för mig att regina kom 91 och enbart hade tankpump

Kör fort så hinner inget hända...

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 september 2010
#26
det är väl LH i den = två pumpar. men den skulle gå ändå tycker man.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

41 Inlägg
12 september 2010
#27
kolla jorden på spridarna hade de på min glt 16v


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
12 september 2010
#28
MantaRobin skrev:
det är väl LH i den = två pumpar. men den skulle gå ändå tycker man.

tankpumpen är bara en sug pump som ska skicka vidare soppan till huvudpumpen så dör huvudpumpen så brukar inte soppan räcka till spridarna
tvärtom brukar fungera så länge det är tillräckligt med bensin i tanken så det är lite självtryck
förutsatt att man inte hängt i en 940turbo pump i tanken från en 95-98 som enbart har tankpump
så brukar jag alltid göra så slipper pumpen under jobba så hårt
sen slipper man alla läckor och skit som dom gamla pumpamaturerna alltid gör

Kör fort så hinner inget hända...

1 808 Inlägg
12 september 2010
#29

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

120 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#30
nu var relät bytt.. Men tror ni att den startar ? Nej.....hmm
Har bränsle fram till spridarna, men de öppnar inte....har bara ett relä på expansionskärlet!

Volvo 744 GL. B230F. 1990 års modell.

Vitt relä vid säkringarna är bytt.....oxå........
Senast redigerat av shandra (12 september 2010)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 september 2010
#31
Fattar inte att ingen har ställt basfrågorna?!

Vad är det för motor som sitter i bilen?
Vilken årsmodell?

Gör ett antagande som alla andra verkar ha gjort... Kolla bränslepumpsrelät som sitter i mittkonsolen, bakom säkringarna. Ett vitt relä om de är en b230f, och ett grönt om de är en b230e.

EDIT: Okej. Nu när jag har ögonen med mej så ser jag ju i rubriken att de är en GL -90. B230F med LH 2.4 då. Har du kollat felkoderna? Bytte du spridarrelät eller pumprelät? Surrar pumpen? Brukar höras ganska bra t o m under färd innuti bilen.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (12 september 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

120 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#32
Har ingen möjlighet att kolla felkoderna, utan får köra med uteslutningsmetoden.
Har som sagt bytt både relät vid säkringarna och det på expansionkärlet. Pumpen går (surrar), bränsle fram, MEN spridarna öppnar inte!!
Senast redigerat av shandra (12 september 2010)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 september 2010
#33
Kom ihåg att jag hade samma problem på min. Fick bränsle ända fram till spridarna. Fick för mej att de inte öppnade. Tog lös kablarna till spridarna, sprayade startgas i insuget medans en kompis körde igång motorn. Fortsatte att spraya gas, och sedan satte han tillbaka kablarna till spridarna. Då gick bilen.

Hur ser stiften ut om du kollar dem? Har du kollat kompressionen i motorn?

EDIT: I första inlägget skriver du att du har bytt box. Är det bränsleboxen du bytt ut? Vad hade bilen du tog den från för styrsystem, LH 2.2 eller LH 2.4?

Hur gammal är huvudpumpen? När är bränslefiltret bytt senast? Tänker så att trycket som kommer fram verkligen är 3 bar. Har du bytt regulatorn?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (12 september 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

120 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#34
Samma boschnummer på den nya boxen, som på den gamla. Har som sagt bränsle fram.....Vad har kompessionen med att göra att ej spridarna öppnar??

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 september 2010
#35
shandra skrev:
Samma boschnummer på den nya boxen, som på den gamla. Har som sagt bränsle fram.....Vad har kompessionen med att göra att ej spridarna öppnar??

Ingenting. Men de talar väldigt snabbt om vad det är för skick på motorn.

Igen; hur gammal är huvudpumpen (den under förarstolen)? När byttes bränslefiltret senast? Har du prövat med att byta btr? Hur ser stiften ut?

Det sitter ingen startspärr på den va? Har du kollat alla jordningar?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
12 september 2010
#36
bara för att du har bensin vid spridarna så är det inte säkert att det är något tryck
så börja med att mät upp bränsletrycket
eller åtminstånde kolla att huvudpumpen går
skulle tro att det krävs runt1.5bar innan ens spridarna släpper ut någon soppa om ens det räcker

normala arbetstrycket är väll 3bar

Kör fort så hinner inget hända...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 september 2010
#37
Growe skrev:
bara för att du har bensin vid spridarna så är det inte säkert att det är något tryck
så börja med att mät upp bränsletrycket
eller åtminstånde kolla att huvudpumpen går
skulle tro att det krävs runt1.5bar innan ens spridarna släpper ut någon soppa om ens det räcker

normala arbetstrycket är väll 3bar

Precis. Är själv osäker vid vilket tryck spridarna öppnar, därav så anser jag att de kan vara värt att pröva byta btr om du lätt får tag på en sådan. Är huvudpumpen gammal och filtret igensatt så kan de också bidra till ett sänkt bränsletryck.

Normala trycket är 3 bar på dessa. 2.5 på GLTn har ja för mej.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (12 september 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Bilmekaniker
92 Inlägg
13 september 2010
#38
Tråkigt att höra,
har du rätt BränsleTryck?
kan vara dåligt bränslefilter,
Bränsletrycksregulatorn,

Hoppas det löser sig

39 Inlägg
23 september 2010
#39
jag har också exakt samma problem med min volvo 744 -88. på min verka de inte som ens bränslet vill komma fram till spridarna och bräslepumen under förasättet klika till men jag hör inget klick av pumpen vid tanken. kan de var den isåfall som behövs byttas????

MVH Robin

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 september 2010
#40
Den ska inte bara klicka till. Den ska surra. Den i tanken har jag då aldrig hört på min, eller någon annans för den delen heller. Om du inte får bränsle fram till fuelrailen så kolla upp bränslepumpsrelät.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök