3444
Sök

Tillåtet med sänkningssats på besiktningen?

228 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Tja!

Har en fråga som ja fundera på. Har ju funderat på sänka bilen lite (dämpare, fjädrar).

Det jag undrar är om bilen går igenom besiktningen med sänkningssats som eftermonterats?

Mvh Adde

Det e VI som e HAMMARBY!

4 767 Inlägg
11 september 2010
Det bör inte vara några problem alls.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
11 september 2010
Ja..
Även om du kapar fjädrar på en bil så går det igenom om du sätter fast dom riktigt.
Men sänkningssatsen finns ju dels för att klara en besiktning

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Montör
664 Inlägg
14 september 2010
Vad jag vet så är reglerna som såhär:

Fjädern får inte glappa mellanfjädersätena när bilen är upphissad och hjulet alltså hänger fritt.

Har du såpass kort fjäder måste den sättas fast i båda fjädertallrikar/säten med t.ex. små avgasklämmor (och ett hål borrat i resp. tallrik). Men det problemet lär du inte få, speciellt inte om du dessutom byter stötdämparna till sportdämpare som skall vara lite kortare.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

164 Inlägg
14 september 2010
Så länge du inte ska besiktiga i Kalmar så är det inga problem, var inne med min Saab o då var det ett J.... liv om att det satt sänkfjädrar på bilen.

213 Inlägg
14 september 2010
Ska man vara helt enligt reglerna så får du inte byta något som inte tillverkaren har godkänt på en helbils godkänd bil.
Men det är sällan besiktnings folk är så jobbiga.

* Voff voff *
10 653 Inlägg
14 september 2010
Jani Hast skrev:
Ska man vara helt enligt reglerna så får du inte byta något som inte tillverkaren har godkänt på en helbils godkänd bil.

Nej... Detta togs bort 1/10-07! Efter detta datum omfattar inte helbilsgodkännandet hjul samt fjädring!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

213 Inlägg
15 september 2010
Brådhis skrev:
Jani Hast skrev:

Nej... Detta togs bort 1/10-07! Efter detta datum omfattar inte helbilsgodkännandet hjul samt fjädring!

//Brådhis

Var kan jag läsa om det ?
Inte ett internet rykte hoppas jag.

262 Inlägg
15 september 2010
lol ja

* Voff voff *
10 653 Inlägg
15 september 2010
Jani Hast skrev:
Brådhis skrev:
Jani Hast skrev:

//Brådhis

Var kan jag läsa om det ?
Inte ett internet rykte hoppas jag.

Det är absolut inget internet-rykte! Ring till Svensk Bilprovning eller Transportstyrelsen om du inte tror mig!

Jag hade en länk till detta på Vägverkets hemsida, men sedan Vägverket blev Transportstyrelsen funkar inte länken längre tyvärr!

//Brådhis

EDIT: Jag har nu skickat ett mail till Transportstyrelsen gällande detta! Publicerar det när jag fått svar!
Senast redigerat av Brådhis (15 september 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök