Phaetoon skrev:
jonesono skrev:
Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?
Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.
Oh. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag kommer att rösta på C. Fast dom vill inte ta bort LAS. Det är väl bara MUF som vill skrota LAS? Det som jag är mest kritisk emot är att sist in - först ut principen. Det ska vara kompetensen som ska avgöra om man får stanna på ett jobb eller inte. Det ska inte bero på om man har jobbat länge på ett företag eller inte.
Om man sköter sig på sitt jobb så ska man sitta säkert. Som det är idag så är det ju många ungdomar som får sparken, fastän dom kanske är bäst på det som dom gör, bara för att det är någon annan som jobbat några månader längre?
Dagens arbetsmarknad är cementerad eftersom folk inte vågar byta jobb. Har man haft ett jobb länge så sitter man ju "säker". Detta leder till att många sjukskriver sig pga att dom vantrivs på sina jobb (för att byta jobb vågar dom inte). Dessutom så leder det ju till att ungdomar inte får fotfäste på arbetsmarknaden.
När det gäller de så kallade ungdomsavtalen så är det extra avtal (man kan ju anställa ungdomar på andra avtal också om man vill) som man ska kunna anställa ungdomar på. I Frankrike så skrevs det under testperioden på flera hundra tusen sådana avtal. Man räknar med att det skapade över 100 000 nya jobb i Frankrike (dom andra jobben var jobb som troligen skulle ha kommit till ändå, som projektanställningar osv.)
Men dom flesta svenskar vet ju inte hur lyckosamt det testet var...
Det är väl avsevärt mycket bättre att anställa ungdomar på ungdomsavtal än att erbjuda dom plusjobb eller projektanställningar?
I Danmark mer än halverades ungdomsarbetslösheten (och den "allmänna" arbetslösheten minskade också) när danskarna reviderade deras motsvarighet till LAS. Inte speciellt många missnöjda ungdomar där?
Irland har också en relativt fri arbetsmarknad efter att dom för några år sedan avreglerade sin arbetsmarknad. Vi ser ju hur bra det går för dom nu? Dom får ta till arbetsinvandring...
-Maud har väl öppet sagt att hon vill ändra i LAS för personer under 25 år, iaf det jag hört och sett henne säga (men som sagt som har väl Centern säkert ändrat åsikt 15 ggr bara under denna morgon). Så då är det både centern och muf (ingen skräll iof) som borde hamna på östersjöns botten.
"Det ska vara kompetensen som ska avgöra om man får stanna på ett jobb eller inte. Det ska inte bero på om man har jobbat länge på ett företag eller inte.
Om man sköter sig på sitt jobb så ska man sitta säkert. Som det är idag så är det ju många ungdomar som får sparken, fastän dom kanske är bäst på det som dom gör, bara för att det är någon annan som jobbat några månader längre"
-Japp, jag har inte sagt något annat heller! Klart som fanken att det är kompetensen som skall avgöra om man är rätt person för jobbet.. tyvärr verkar det vara så idag att man gärna anställer släktingar, bekanta, bekantas söner/döttrar ja kort sagt många som får jobb idag får det pga att de känner en arbetsgivare vilket borde vara fel fel fel!! Hur fasen kan man vara säker på att man får kompetent personal bara för att man antar att någon man känner kan utföra ett jobb bra.
Egentligen borde alla som skall anställa enbart få göra det genom en förmedling, men det är väl en ouppnåelig utopi i det här landet antar jag.
Så att ta bort alla former av anställningstrygghet för dessa ungdomar som är nya på arbetsmarknaden, är alltså svaret på att rädda ungdomsarbetslösheten?!
hmm.. ringer det ingen klocka när man har Ta Bort och AnställningsTrygghet i samma mening?!!
Så att göra ungdomarna mer osäkra på om de kommer att få lön för månaden, det gör att ungdomar hellre vill jobba än att söka sig desperat till studier?!
Att göra ungdomar osäkra genom att låta dem veta att de lika gärna kan bli sparkade i morgon, det ger en trygg anställningsform?? I så fall, varför inte ta bort detta skydd för alla?! Arbetsgivarna kan göra precis som de vill mot alla när som helst!! Underbart!
Fy fan, jag kan bli helt vansinnig på sånt här!
Ungdomar behöver känna att det finns någon tillit och förtroende, trygghet för dem när de kommer till ett företag.. hur fan ska man annars få dem att vilja jobba?
Om ungdomar skall särbehandlas, ska väl alla särbehandlas! Idioti, folk behöver trygghet och det får man inte genom att ta bort trygghet - säger sig självt.
Visst kan det skapa jobb, men dessa jobb kan försvinna lika snabbt när arbetsgivaren kan göra som han vill... och vad tror du en arbetsgivare väljer?? Tänk efter nu!
Vill inte ens tänka på hur många ungdomar har det i danmark och kanske klagar de inte därför att de inte vågar/går samman. Visst att få jobb är bra, men till vilket pris och för vilka rättigheter?
Man måste se till hur människan mår i nuet på arbetsplatserna, för ett folk utan bra hälsa kommer bara att innebära problem i framtiden om företagen kan göra som de vill.